تشكیل وزارت بازرگانی متضاد با مصوبه مجلس است

0
تفکیک وزارت صمت
نایب رئیس كمیسیون صنایع مجلس گفت: دولت باید فضای اقتصادی و صنعتی كشور را آرام كند تا سرمایه در گردش صنایع، تامین و موانع آنها برطرف شود، اما با تفكیك وزارت صمت، درگیر جزئیاتی از جمله تامین نیروی انسانی، ساختمان و اعتبارات می شود.

به گزارش نبض صنعت، علی جدی، تفکیک وزارت صمت را دارای یك سابقه طولانی دانست و افزود: در این وزارتخانه ادغام ها و تفكیك های بسیار زیادی صورت گرفته است و در ۹۰ سال گذشته تقریبا ۱۲ بار این اتفاق رخ داده است.

وی ضمن مخالفت با ایجاد وزارت بازرگانی، گفت: سال گذشته طرحی با عنوان انتزاع در مجلس تصویب كردیم. بر اساس این طرح چون وزارت جهاد كشاورزی متولی تولید نهاده ها، روغن، لبنیات و مواد غذایی است، كار صادرات، واردات و تنظیم بازار را بر عهده گرفته است. در حقیقت وزارت جهاد كشاورزی علاوه بر تولید، مسائل بازرگانی را هم بر عهده گرفت.

نایب رئیس كمیسیون صنایع مجلس بیان كرد: متولی كالا در كشور باید به جز سیاست گذاری ها در حوزه تولید، در حوزه واردات، صادرات و تنظیم بازار را انجام دهد. در حقیقت وزارت صمت علاوه بر تولید كالا، باید تامین، صادرات و واردات آن را هم سیاست گذاری كند. نمی توان به صورت جزیره ای صادرات و واردات یك محصول را جدا كرد زیرا نتیجه آن بی نظمی در تامین نیازهای كشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید: شمارش معکوس مجلس برای تفکیک وزارت صمت

وی تشكیل وزارت بازرگانی متضاد با مصوبه سال گذشته مجلس دانست و تصریح كرد: وزارت جهاد و صمت در حال اجرای این طرح هستند و هنوز هم بر كار مسلط نشده است؛ در چنین شرایطی نباید یك شرایط دیگری با ایجاد وزارت بازرگانی ایجاد كنیم زیرا این كار به ضرر تولید خواهد بود و فقط برخی وارد كنندگان سود خواهند كرد.

جدی افزود: در زمانی كه فضای اقتصادی آرام است می توان برای اصلاح ساختاری اقدام كرد زیرا این اصلاحات زمان بر و تنش زا است. صرفا در شرایط آرام اقتصادی می توان این اقدامات را انجام داد اما در زمانی كه به تازگی ارز ترجیحی را حذف كرده ایم و مواد اولیه بسیاری از كارخانجات تحت شعاع قرار گرفته است نمی توان یك اصلاح ساختاری و اساسی انجام داد.

وی ادامه داد: دولت باید فضای اقتصادی و صنعتی كشور را آرام كند تا سرمایه در گردش صنایع، تامین و موانع آن ها را برطرف كند اما با تفكیك وزارت صمت، درگیر جزئیاتی از جمله تامین نیروی انسانی و ساختمان و اعتبارات می شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید