نبض صنعت گزارش می دهد
گاز صنایع جیره بندی می شود؟

0
صنعت فولاد
کارخانه فولاد
دغدغه صنایع با گرم شدن هوا، قطع برق کارخانه ها و با سرد شدن هوا، قطع گاز است. حال با نزدیک شدن فصل پاییز، زمزمه جیره بندی گاز صنایع به گوش می رسد. اتفاقی که بیشتر از هرچیز صنایع انرژی بر مانند پتروشیمی و فولاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، افزایش مصرف گاز خانگی و عدم افزایش تولید در فصل سرما ‌باعث شده تا هر ساله شاهد جیره بندی و یا قطع گاز نیروگاه‌ها و صنایع باشیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز خبر از قطعی برق صنایع داده است.

مصطفی نخعی در این مورد گفت: با توجه به مصرف روزافزون گاز در بخش خانگی و عدم تغییر در افزایش تولید گاز طبیعی است که گاز صنایع قطع شود.

وی با بیان اینکه پیک مصرف گاز در کشور حدودا ۱۵۰ میلیون متر مکعب است، افزود: بعید است که بتوان این رقم را جبران کرد و بیشتر باید مدیریت مصرف داشت.

این عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: فکر می‌کنم با شرایط فعلی برنامه‌جیره‌‌بندی گاز برای صنایع خواهیم داشت.

این در حالی است که سهمیه‌بندی گاز صنایع می‌تواند به بدنه اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کند. از سوی دیگر با جیره‌بندی گاز صنایع، قیمت تولید و تمام شده محصولات افزایش پیدا می‌کند.

صنایع سوخت مایع ذخیره کنند

هفته گذشته جواد اوجی، وزیر نفت در این مورد گفت: طی زمستان برای آنکه تولید صنایع و نیروگاه‌ها کاهش نیابد از سوخت مایع به جای گاز طبیعی استفاده خواهد شد. از همین رو لازم بود ذخیره‌سازی سوخت مایع به حد کافی موجود باشد.

با وجود آنکه وزیر نفت بر کاهش زیان صنایع تاکید دارد، اما بر اساس آمار و شواهد به نظر می‌رسد جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع آنقدر هم بی‌هزینه نیست و خسارات زیادی را در سال‌های گذشته در کشور به جا گذاشته است.

بیشتر بخوانید: از سرگیری صادرات گاز به عراق همزمان با خاموشی صنایع

بیشتر بخوانید: نرخ گاز مصرفی صنایع اعلام شد

در عین حال به گفته کارشناسان، سوخت مایع به صنایع ضربه می‌زند. البته به جز آسیب به صنایع، مشکل صادرات نیز وجود دارد چرا که منافع صادراتی گاز مایع بیشتر است.

پتروشیمی به عنوان اولین صنعت از جیره‌بندی گاز زیان خواهد دید. در نتیجه با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از صنایع پتروشیمی خوراک گازی دارند و محصول تمام شده را نیز می‌توانند صادر کنند. این جیره بندی باعث زیان هنگفت صنایع خواهد شد.

پیشنهاد اعمال تخفیف مالیاتی برای جبران زیان صنایع

محمد ابراهیم سماوی، یک کارشناس بازار سرمایه در این مورد معتقد است: دولت به منظور جبران زیان خسارت‌های وارده به صنایع (ناشی از قطعی برق و گاز و…) می‌تواند راهکارهایی مانند تخفیف های مالیاتی اعم از داخلی یا صادراتی و ارائه تسهیلات ارزان‌تر جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای این صنایع در نظر بگیرد.

وی در رابطه با زیان احتمالی صنایع از قطعی گاز در پاییز و زمستان، اظهار کرد: با وجود اینکه ایران از ذخایر گاز قابل توجهی برخوردار است اما به سبب عدم سرمایه‌گذاری دراین حوزه، هدر رفت منابع گاز در مصارف خانگی به علت قیمت پایین و سایر موارد، بسیاری از صنایع بورسی در فصول زمستان و پاییز با قطعی گاز مواجه می‌شوند.

سماوی افزود: طی سال‌های اخیر، دولت به دلیل ملاحظات اجتماعی در فصل سرما بجای قطع گاز مصارف خانگی، گازرسانی به صنایع را محدودتر کرده که در این رابطه می‌توان به صنایع مادر و ارزآوری چون فولاد، سیمان و پتروشیمی‌ها اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قطع گاز صنایع بالادستی زنجیره تولید را دچار چالش‌های متعددی می‌کند، در ضمن از آنجایی که وزن هزینه ثابت در ساختار بهای تمام شده در صنایع تولیدی بالا است، اگر در یک بازه زمانی نتوانند تولیدات خود را به حد نصاب برسانند به تبع آن سودهی حاصل از فروش محصولات نیز کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در زیان صنایع از قطعی گاز به مدت زمان اجرای این مسئله و نحوه مدیریت آن از سوی مدیران مربوط و تولیدکنندگان بازمی‌گردد.

سماوی ادامه داد: شرکت ملی گاز با توجه به تاکیدات وزیر نفت مبنی بر کمبود گاز در فصل سرما باید در زمان مناسب برنامه قطعی گاز صنایع را مشخص سازد تا صنایع با موکول کردن اورهال و تعمیراتشان به آن بازه زمانی کمترین زیان را متحمل شوند.

وی گفت: با توجه به ماده ۲۵ قانون حمایت از کسب‌و کار، دولت به منظور جبران زیان خسارت‌های وارده به صنایع (ناشی از قطعی برق و گاز و…) می‌تواند راهکارهایی را چون تخفیفات مالیاتی اعم از داخلی یا صادراتی و ارائه تسهیلات ارزان‌تر جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای این صنایع در نظر بگیرد.

در هر حال، محدود شدن منابع انرژی صنایع اتفاقی است که هرساله با گرم و سرد شدن هوا دامنگیر صنعتگران می شود. ضروری است تا دولت و به ویژه وزارت نفت و صمت در گام اول برنامه ریزی دقیقی برای اطلاع رسانی در مورد برنامه زمان بندی این قطعی ها داشته باشند و در گام بعدی راهکاری اساسی برای حل این مشکل چندساله صنایع اندیشیده شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید