چرا بازار لوازم خانگی راکد است؟

0
بازار لوازم خانگی
بازار لوازم خانگی
این روزها بازار لوازم خانگی در حالی با رکودی شدید مواجه است که به گفته فعالان بازار حتی تخفیف های ۲۰ درصدی هم عاملی برای جذب مشتریان نبوده و تقاضای خرید جدیدی را ایجاد نکرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، در حال حاضر بازار لوازم خانگی مانند بسیاری بازارها از جمله خودرو و مسکن با رکودی شدید مواجه است و همین مسئله گردش مالی فروشندگان و تولیدکنندگان را با توقف سنگینی روبرو کرده است. در این روزها نوسان نرخ ارز نیز بر قیمت تمام شده کالا اثرگذار است و مجالی برای تعدیل قابل توجه قیمت فروش کارخانه ها و دامپینگ نمی دهد.

برخی فروشندگان رکود بازار لوازم خانگی را به بروز اعتراضات در کشور و نبود امید و انگیزه بین مردم نسبت داده و برخی کارشناسان نیز معتقدند قطع اینترنت و فیلتر برخی اپلیکیشن ها طی ماه های اخیر باعث افت شدید خرید لوازم خانگی شده است.

تاثیر فیلترینگ بر بازار لوازم خانگی

احسان فدایی، کارشناس صنعت لوازم خانگی در این مورد می گوید: طی سالهای گذشته، فروشندگان خرد که زیر فشار هزینه‌های جاری و مالیات و پرسنلی کمر خم کرده بودند، راه گریز را در آن دیدند که ویترین خود را به فضای مجازی منتقل کنند. تبلیغ برای یک محصول، عرضه کالاهای اقساطی و معرفی تولیدات جدید در صفحات پر‌رنگ و لعاب اینستاگرام انجام می‌شد.

وی ادامه می دهد: در خلال این مدت که شاهد تحول در سبک کاسبی بودیم، ارتباط میان خریدار و فروشنده‌ها تنها از طریق پیام‌‌رسان‌‌های خارجی صورت می‌گرفت. بازار بزرگی شکل گرفته بود که با یک جست‌وجوی ساده و با یک هشتگ امکان مشاهده همه نیازمندی‌‌ها وجود داشت. اما با محدودیت‌‌های اعمال‌‌شده عملا راه فروش تولیدات داخلی در پیام‌‌رسان‌‌ها مسدود شد و کسب‌‌ و کارها که برای صفحاتشان میلیون‌ها تومان هزینه کرده بودند، به بن‌بست خوردند.

کاهش قدرت خرید مردم و رکود فروش سمساری ها

رکود بازار لوازم خانگی تنها محدود به فروش های حضوری از بازار و عرضه های آنلاین نشده بلکه این رکود دامنگیر سمساری ها نیز شده و آنها هم از نبود مشتری گلایه دارند. این موضوع نشان دهنده افت شدید قدرت خرید مردم است، در عین حال رصد مراکز تعمیر لوازم خانگی نشان دهنده افزایش مراجعه مردم و بالارفتن تقاضای تعمیر لوازم خانگی به جای جایگزینی آن با محصول نو است.

عبداللهی فرد، رییس اتحادیه سمساران در این مورد می گوید: شرایط طوری است که همکاران ما فقط معاملات بسیار جزیی انجام می‌دهند و برخلاف تصور عمومی کاسبی در این صنف اصلا رونق ندارد.

به گفته وی، توان مالی مردم ضعیف شده و نقدینگی در دست آنها کم است، این شرایط باعث شده تا حتی نتوانند برای خرید کالا‌های دست دوم اقدام کنند.

عبداللهی فرد در پاسخ به این پرسش که آیا میزان فروش این لوازم از سوی مردم نیز افزایش یافته یا خیر نیز توضیح داد: فروشندگان لوازم خانگی کاهش یافته، زیرا مابه‌التفاوت وسایل نو و دست دوم زیاد است و خانواده‌ها سعی می‌کنند از کالا‌های موجود در منزل استفاده کنند؛ مگر اینکه کالا فرسوده شده و غیرقابل استفاده باشد و در این صورت کالا را می‌فروشند. اما در مجموع به دلیل اینکه تفاوت قیمت کالای نو و دست دوم بسیار زیاد است، ترجیح می‌دهند کالا‌های موجود را نگه دارند، زیرا تامین هزینه خرید کالای نو بسیار سخت است.

بیشتر بخوانید: مردم توان خرید کالای دست دوم را ندارند

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت لوازم خانگی دست دوم در شرایط کنونی از قیمت اقلام نو در چهار سال پیش بیشتر شده است به عنوان مثال قیمت یخچال فریزر ساید بای ساید یک برند کره‌ای در سال ۱۳۹۷ بین هشت و نیم تا بیست و یک میلیون تومان بوده است، اما یخچال‌های سایدبای‌ساید همین برند در شرایط کنونی حدود ۵۰ تا شصت میلیون تومان قیمت دارد.

رکود در حالی در بازار لوازم خانگی پایدار است که به گفته فروشندگان لوازم خانگی، اجناس خریداری شده در ماه های خرداد ماه هنوز در انبارها موجود است و کسبه مجبورند برای کسب درامد، کالاها را اقساطی و حتی با قیمت پایین تر از مصرف کننده عرضه کنند.

برخی از کسبه می‌گویند مجبوریم برای فروش محصولات آنها را چهار تا پنج میلیون تومان ( 10 تا 20 درصد تخفیف) ارزانتر عرضه کنیم. ولی نکته مهم اینجاست خریداری نیست و انبارهای ما نیز پر از کالا است. در حال حاضر یخچال سایدبای ساید 34 میلیون تومانی در بازار به قیمت 29 میلیون تومان فروخته می شود.

در هر حال، رکود در هر بازاری رخ دهد مانع رشد بازار و صنایع مرتبط با آن خواهد شد. از این رو لازم است دولت و به ویژه وزارت صمت فکری برای رفع این رکود و فعال شدن چرخ های تولید کند.

گزارش از نرگس نیک ضمیر 

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید