رشد چهار برابری مصرف بنزین

0
یک کارشناس انرژی گفت: بهینه‌سازی در ساختار حکمرانی کشور عملا جایگاهی ندارد و این باعث شده که علی رغم تولید، در سال‌های آینده وارد کننده بنزین شویم.

به گزارش نبض صنعت، محمد رضا اکبری کارشناس انرژی پیرامون مشکلات ساختاری بهینه سازی در کشور گفت: عمده مشکل بهینه‌سازی در کشور، بحث ساختاری است. همین ساختار معیوب نیز باعث شده، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در وزارت نفت و ساتبا در وزارت نیرو، عملا توفیقات قابل توجهی حاصل نکنند، زیرا اولویت این دو ارگان تولید است و نه بهینه سازی.

این کارشناس انرژی افزود: به عبارتی وزارت نیرو متولی تولید برق و وزارت نفت تولید نفت است و بهینه‌سازی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. در نگاه کلان‌تر نیز بهینه‌سازی مصرف سوخت، متولی در کشور ندارد و قاعدتا باید سطح این موضوع از سطح وزارتخانه‌ها بالاتر بیاید و به سطح معاونین ریاست جمهوری برسد و تا زمانی که به این موضوع توجه نشود دچار بحران‌ و ناترازی‌هایی در سطوح مختلف خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم شکل‌گیری معاونت راهبردی ریاست جمهوری گفت: لذا لازم است که بهینه‌سازی مصرف انرژی در قالب معاونت راهبردی ریاست جمهوری یا سازمان مدیریت مصرف و بهینه‌سازی، ایجاد شود و ذیل آن، فعالیت‌هایی برای مدیریت و تراز کردن ناترازی انرژی گیرد.

اکبری به فرا وزارت‌ خانه‌ای بودن مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: بحث مدیریت مصرف انرژی در حال حاضر بحث فرا وزارت‌خانه‌ای است و محدود به دو وزارت خانه نفت و نیرو نمی‌شود و بخشی در وزارت راه و شهرسازی، صمت و بخش‌های مختلف تعریف می‌شود. لذا برای هماهنگی نیز باید یک نخ تسبیحی ایجاد شود که معاون رییس جمهور می‌تواند آن نخ تسبیح باشد و کار کرد رسانه‌ها نیز همین است که بحران پیش رو را گوشزد کنند و با ارائه راه حل، مطالبه خود را پیگیری نمایند.

این کارشناس با اشاره به ناترازی بنزین در سال‌های آینده گفت: روند مصرف بنزین در سال‌های اخیر، رشد قابل توجهی پیدا کرده و به عبارتی رشد مصرف، 4 برابر رشد تولید بوده است.

وی با اشاره به تبدیل شدن کشور از تولیدکننده بنزین به واردکننده این محصول گفت: با توجه به شرایط کرونا و همچنین شرایط تولید در کشور، بنزین مازاد خود را صادر می‌کردیم اما اکنون روند رشد روز افزون مصرف بزنین سبب شده که با کسری بنزین روبرو شویم و این موضوع برای کشوری که روزی صادرکننده بنزین بوده و در حال تبدیل به وارد کننده شدن است بسیار نامناسب است.

اکبری ادامه داد: از طرفی پروژه‌های پالایشگاه‌سازی در کشور نیز نمود این را می‌دهد که در یکی دو سال آینده پروژه‌ای در خور را شاهد نخواهیم بود لذا باید به سمت بهینه‌سازی و استفاده از روش‌های قیمتی و غیر قیمتی حرکت کنیم و این موضوع نیز، نیاز به یک متولی فراوزات‌خانه‌ای دارد.

اکبری در ادامه به فرصت روسیه اشاره کرد و گفت: سوآپ روسیه بحث مهمی است زیرا هر ظرفیتی برای واردات گاز، باید مورد توجه قرار بگیرید حالا چه در قالب سوآپ و چه در قالب خرید و فروش، از طرفی باید به بازارهای صادراتی هم چشم داشت. لذا این موضوع که توجه به روسیه باعث عدم توجه به غرب می‌شود موضوع درستی نیست و دو موضوع با هم طلاقی ندارند و قابل جمع هستند.

این کارشناس افزود: با توجه به شرایط نیز صادرات گاز به اورپا اولویت ندارد و تبدیل شدن کشور به ترمینال و هاب انرژی، دارای اولویت است. در حال حاضر، منطقه خودمان که یک منطقه 300 میلیونی است که دارای تنوع مختلف آب و هوایی است. اگر بتوانیم تامین کننده انرژی آن باشیم و حلقه‌های واردات و صادرات را به هم گره بزنیم، باعث می‌شود که کشور به عنوان لنگرگاه انرژی معرفی شود.

وی با اشاره به فرصت سوزی کشور و استفاده ترکیه از فرصت‌های پیش آمده گفت: ما در سالیان گذشته فرصت‌های زیادی از دست دادیم و کشور ترکیه خود را به هاب انرژی تبدیل و خود را به دروازه ورود انرژی به اروپا معرفی کرده که این موضوع به علت کم کاری کشور در حوزه دیپلماسی انرژی است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید