دلار در کانال قیمتی جدید قرار گرفت

0
قیمت دلار امروز هم افزایشی است و تا این لحظه توانسته جایگاه خود را در کانال 36 هزار تومانی تثبیت کند.

به گزارش نبض صنعت، قیمت دلار بازار آزاد که چند روزی بود در مرز 36 هزار تومانی نوسان می‌کرد، امروز توانسته است جایگاه خود را در همین کانال تثبیت کند تا مهر تاییدی بر شکست سیاست‌های مقطعی بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز باشد. روند تازه رشد قیمت دلار که با جهشی بی‌سابقه در آبان‌ماه آغاز شده بود تا کنون ادامه داشته است؛ طی این مدت بانک مرکزی کوشید قیمت اسکناس آمریکایی را در بازار آزاد سرکوب کند.

اگرچه بازارساز در مقطعی کوتاه توانست این روند را متوقف کند و قیمت دلار را از سطح 37 هزار تومانی به 35 هزار تومان بازگرداند اما با این حال طی حدود 10 روز گذشته این ارز تلاش زیادی کرده است تا از سقف کانال 35 هزار تومانی عبور کند. این تلاش‌ها البته بی‌نتیجه نبوده و امروز قیمت دلار جایگاه خود را در کانال 36 هزار تومانی تثبیت کرده است. این به معنای شکست سیاست‌های بازارساز و اقدمات انتظامی در بازار ارز بوده است.

طی بیش از یک ماه گذشته بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار به حربه‌های متنوعی از جمله عرضه اوراق ارزی متوسل شده است. با این حال نه تنها آماری از میزان فروش این اوراق منتشر نشده بلکه روند قیمت دلار نشان می‌دهد این سیاست، نتیجه عملی برای کنترل تقاضای نقدی اسکناس دلار نداشته است.

بیشتر بخوانید : نبرد سخت دلار و بازارساز در مسیر صعودی

از سوی دیگر در حاشیه جلسه هیأت دولت در روز چهارشنبه گذشته ۸ آذر ماه، رئیس کل بانک مرکزی خبر از افزایش سهمیه ارزی دارندگان کارت بازرگانی داد و از دیروز این امکان در اختیار بازرگانان قرار گرفته است. با این حال این اقدام نیز نتوانسته است قیمت دلار را متوقف کند.

در همین حال ممنوعیت معامله دلار در خیابان، دستگیری دلالان ارز و سیاست‌هایی از این قبیل که در سال‌های قبل نیز اجرایی شده بود، این بار نیز در سرکوب قیمت دلار موفق نبوده و نتوانسته این واقعیت را بپوشاند که مدیریت اشتباه اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی را در پی داشته است؛ ناظران اقتصادی تاکید می‌کنند تا زمانی که وضعیت اقتصادی و تجارت بین‌المللی بهبود نیابد، روند رو به رشد قیمت دلار ادامه خواهد داشت.

گفتنی است امروز بازارهای همسایه هم با رشد قیمت دلار روبرو بوده‌اند. در بازار هرات، قیمت دلار امروز توانسته است از مرز 36 هزار تومان عبور کند و اکنون در همین سطح نوسان دارد. دلار سلیمانیه هم که مدتی است در کانال 36 هزار تومانی قرار دارد امروز به قیمت 36 هزار و 470 تومان مبادله می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید