تصمیم جدیدی برای واردات لوازم خانگی نداریم

0
بازار لوازم خانگی
بازار لوازم خانگی
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینكه فعلاً قرار نیست واردات لوازم خانگی آزاد شود، گفت: در حال حاضر واردات لوازم خانگی به داخل كشور ممنوع است اما در مقابل، از نظر صادرات لوازم خانگی ایرانی وضعیت خوبی داریم.

به گزارش نبض صنعت، امید قالیباف در مورد نحوه قیمت گذاری لوازم خانگی ایرانی اظهار داشت: در حال حاضر ۴۷۰ پروانه بهره برداری در لوازم خانگی صادر شده و چه بسا برای اجاق گاز بیشتر و برای تلویزیون كمتر باشد اما در حوزه لوازم خانگی به طور متوسط ۲۰۰ تولیدكننده داریم كه البته حدود ۱۵ برند هستند كه ۸۰ درصد بازار را در اختیار گرفتند.

وی با بیان اینكه ورود و خروج صنایع از بازار باید آزاد باشد، افزود: اینكه ما به ادعای اشباع بازار، جلوی مجوزها را بگیریم به نوعی مغایر بحث بازار رقابتی است چون ممكن است یك نفر مجوز بگیرد اما با یك فرآیند مدیریتی و فناوری بهتر، محصولی باكیفیت و ارزان تر تولید كند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان كرد: بخشی از لوازم خانگی شامل یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی و تلویزیون كه پر مصرف هستند مشمول قیمت گذاری پیشینی هستند و قیمت به آن‌ها داده می‌شود و باید طبق ضوابط ستاد تنظیم بازار به فروش برسند.

قالیباف ادامه داد: یك سری از كالاهای لوازم خانگی نیز مشمول قیمت گذاری پسینی هستند یعنی خود تولیدكنندگان و البته تحت نظر ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف كنندگان قیمت می‌دهند.

وی با بیان اینكه شاخص تورم تولیدكننده، هزینه و تغییرات قیمت مواد اولیه تولید را اندازه می‌گیرد عنوان كرد: شاخص تورم تولیدكننده در تابستان امسال برای لوازم خانگی ۲. ۷ دهم درصد و تورم مصرف كننده در هر ماه بالای ۴ درصد بود كه این نشان می‌دهد وزارت صمت هزینه تولید را تا حدی كنترل كرده است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: اگرچه تورم در اقتصاد ما، قدرت رقابت را در تولید كننده داخلی به مرور ضعیف تر می‌كند اما نكته مهم و مزیتی كه تولیدات داخلی دارند شبكه خدمات پس از فروش است كه می‌تواند محصول داخلی را از قاچاق متمایز كند و دوم اینكه با افزایش نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی قاچاق به همان نسبت بالا می‌رود اما در كالای داخلی اینطور نیست.

قالیباف با بیان اینكه فعلاً قرار نیست واردات لوازم خانگی آزاد شود، گفت: در حال حاضر واردات لوازم خانگی به داخل كشور ممنوع است اما در مقابل از نظر صادرات لوازم خانگی ایران وضعیت خوبی داریم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید