بازار لوازم خانگی به دست قاچاقچیان افتاده است

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
عضو انجمن واردكنندگان لوازم خانگی گفت: واردكنندگان رسمی لوازم خانگی كه با گارانتی‌های رسمی چندین سال در كشور فعالیت می‌كردند عملاً كنار نشسته و بازار به دست قاچاقچیان افتاده است.

به گزارش نبض صنعت، حمیدرضا منصفی عضو انجمن واردكنندگان لوازم خانگی اظهار كرد: از زمانی كه واردات لوازم خانگی ممنوع شد عملاً رقابت بین تولیدكنندگان هم انحصاری شد.

وی افزود: كالاهایی كه از طریق كوله بری و به صورت غیرقانونی وارد كشور می‌شوند بخشی از نیاز مصرف كنندگان را تأمین می‌كنند و در عوض، واردكنندگان رسمی كه با گارانتی‌های رسمی چندین سال در كشور فعالیت می‌كردند عملاً كنار نشسته و بازار به دست قاچاقچیان افتاده است.

عضو انجمن واردكنندگان لوازم خانگی با تصریح بر اینكه قاچاقچیان خلأ بازار لوزم خانگی را پوشش می‌دهند گفت: از آنجایی كه اطلاعات فنی مصرف كننده نسبت به كالاها كم است بعضاً در دام برخی سودجویان میفتند و كالاهای ایرانی را به اسم برندهای خارجی می‌خرند.

منصفی اضافه كرد: به دنبال كاهش تنوع و واردات كالا و ایجاد انحصار و افزایش قیمت تمام شده تولید كالا، متأسفانه برخی شركتها با قیمت گذاری‌ها باعث می‌شوند قیمت كالای تولید داخل به موازات كالای وارداتی افزایش پیدا كند و مصرف كننده هم به جای خرید كالای تولید داخل، كالای قاچاق را انتخاب می‌كند.

وی ضمن تأكید بر لزوم برنامه ریزی بلندمدت برای ارتقای تكنولوژی تولید، در عین حال گفت: اگرچه ما به برنامه ریزی بلند مدت نیاز داریم اما تا خط تولید وارد شود چندین سال طول می‌كشد و لذا ضروری است كه دولت در این خصوص بسترسازی كرده و به سرمایه گذاران مشوق دهد.

عضو انجمن واردكنندگان لوازم خانگی هشدار داد: واردات كالای قاچاق به كشور و همچنین كالاهایی كه برندسازی می‌شوند تولید داخل را زمین گیر خواهند كرد.

الله وردی دهقانی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این مورد گفت: دو بحث حمایت از تولید داخل و حمایت از مصرف كنندگان و تأمین منافع عموم همواره مردم باید در كلیه سیاست گذاری‌ها و قوانین كشور لحاظ شود.

وی افزود: لوازم خانگی جزو آن كالاهایی است كه همه اقشار جامعه با آن سروكار دارند و لذا نباید یك بازار انحصاری برای تولیدكنندگان لوازم خانگی داخلی ایجاد كرد و بلكه باید كاری كرد تا محصولاتشان رقابتی شود.

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مهم ترین فاكتورهای قیمت گذاری برای كالای لوازم خانگی تأكید كرد: قیمت گذاری لوازم خانگی باید طوری انجام شود كه تولید داخل را به زمین نزند، شركت‌های داخلی بتوانند رقابت كنند و منافع و توان خرید مردم نیز در گرفته شود.

دهقانی بر این باور است كه واردات كالاهای لوازم خانگی را می‌توان با وضع عوارض و سود بازرگانی كنترل كرد اما این كنترل هم نباید طوری باشد كه به تولیدكنندگان داخلی آسیب بزند و از طرف دیگر هم نباید شرایط رانتی و انحصاری برای تولیدكنندگان داخلی ایجاد كرد.

وی ضرورت كنترل بیشتر مرزها را برای جلوگیری از واردات كالای لوازم خانگی قاچاق به داخل كشور یادآور شد و تصریح كرد: سیاست ما این است كه از تولید داخل حمایت كنیم. با سامانه‌های خوبی كه در وزارت صمت شكل گرفته كالا از مرحله تولید تا مصرف و همچنین مقدار نیاز كشور قابل رصد و پیگیری است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید