دلار توافقی از آزاد سبقت گرفت

0
قیمت دلار دیروز چهارم بهمن‌ماه با سیگنال‌های سنگین بانک مرکزی، روند کاهشی داشت؛ در نتیجه این کاهش قیمت، بازار فعلا کساد است. صف ارز توافقی غیب شد و سهمیه ۵ هزار یورویی نیز به دلیل عدم سودآوری بدون مشتری مانده است.

به گزارش نبض صنعت، روند قیمت دلار در چهارمین روز بهمن‌ماه، تحت تاثیر مدیریت نهاد پولی کشور بر مدار کاهش قرار گرفت. مهمترین اتفاق امروز بازار ارز، افزایش قیمت دلار توافقی بود.

دلاری که در ماه‌های گذشته قیمت آن تفاوت فاحشی با بازار آزاد داشت، دیروز از بازار معاملات آزاد پیشی گرفت و صف خریداران این ارز، غیب شد. سیگنال دیگری که روانه بازار شد موضوع سامانه مرکز مبادله ارزی بود.

بازار آزاد ارز به رسمیت شناخته شد؟

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در توییتی اعلام کرد از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. او تاکید کرد که بانک مرکزی از این به بعد به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.

به اعتقاد فعالان بازار ارز، بانک مرکزی با این اقدام، قصد به رسمیت شناختن معاملات ارز آزاد را دارد و می‌خواهد راسا این معاملات را بدون واسطه مدیریت کند.

دیروز بازار معاملات ارز آزاد با خوش‌بینی به اخبار سیاسی چشم داشت. برخی فعالان بازار معتقد بودند روند بازار ارز بستگی مستقیمی به اخبار بین‌المللی پیدا کرده و پیچیدگی در تحریم سپاه باعث شده این بازار، فعلا آرام بگیرد.

از دیروز سه شنبه 4 بهمن‌ماه عنوان توافقی از معاملات دلار و یوروی بازار متشکل ارزی حذف شده است. معامله‌گران می‌گفتند دلار توافقی گران‌تر از دلار آزاد قیمت خورده و خریداری نیز وجود ندارد.

حذف نرخ‌های متعدد، ایجاد مرکز مبادله ارزی (ناخدا) ، ورود رسمی بازارساز به بازار آزاد و نرخ‌سازی بانک مرکزی از سیاست‌های فعلی نهاد پولی کشور است که به اعتقاد کارشناسان بازار، تصمیمات خوبی است اما باید دید چگونه اجرایی می‌شود. آنچه اشاره شد عواملی بود که امروز جو بازار دلار را به سمت کفه فروشندگان سنگین کرد.

برخی از معامله‌گران از ترس ریزش بازار به صورت هیجانی در موقعیت فروش قرار گرفتند و مشتری برای دلار کمیاب بود.

دیروز دلار تهران با قیمت ۴۳ هزارو ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان معامله شد و ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دلار توافقی در کف بازار بود.

از همین رو خریداران ترجیح می‌دادند به جای پذیرش ریسک بگیر و ببندهای مالیاتی و قطع یارانه و ثبت دارایی ارزیشان در سامانه، از بازار آزاد خرید کنند،‌ هر چند بااحتیاط!

دلار در بازارهای همسایه نیز مسیر کاهشی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۳ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد و قیمت دلار سلیمانیه به ۴۴ هزار و ۶۱۰ تومان رسید. درهم امارات نیز به کف کانال ۱۲ هزار تومانی نزدیک شد. این ارز با قیمت ۱۲ هزار و ۱۴۰ تومان معامله شد.

راهکار درست مدیریت بازار ارز

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس بازار دلار با اشاره به اقدام بانک مرکزی برای ایجاد مرکز مبادله ارزی و ورود به بازار معالات آزاد ارز گفت: روسای گذشته همیشه ادعا می‌کردند که ما بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم. به نظر می‌رسد سیاست رئیس کل جدید بانک مرکزی در به رسمیت شناختن بازار معاملات آزاد ارز و مدیریت آن است.

او با ابراز عقیده نسبت به اینکه دیدگاه مذکور، تفکر درستی است خاطر نشان کرد: وقتی رئیس بانک مرکزی به این آگاهی رسیده باشد که بازار آزادی وجود دارد و در آن تبادل ارزی انجام شود و باید دخالت‌هایی صورت گیرد، مسیر قیمت ارز مدیریت شده پیش می‌رود و با هر رویدادی بازار دچار تلاطم‌های سنگین نمی‌شود.

این کارشناس بازار ارز افزود: با ایجاد بازار مبادله‌ای تحت نام سامانه ناخدا بانک مرکزی قصد دارد کنترل بازار ارز را کاملا به دست گیرد؛ نه اینکه از طریق عوامل و افراد به طور غیرمستقیم دلار تزریق کند. این سیگنال مثبتی است برای خرید و فروش و مدیریت تقاضا در بازار، البته باید دید در عمل چه اتفاقی می‌افتد .

او به تشریح بازار دلار در روز جاری پرداخت و گفت: قیمت امروز دلار ریزشی و فروشنده در بازار خیلی زیاد بود. دلار با قیمت ۴۳ هزار و ۶۰۰ دلار تومان در بازار آزاد معامله می‌شود و قیمت دلار توافقی ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان است. این سیگنال باعث شد فشار فروش بالا برود و فروشنده‌ها با سختی دلار می‌فروشند.

افسری با اشاره به اینکه حداقل تا ۵ روز آینده قیمت دلار به احتمال زیاد ریزشی خواهد بود تاکید کرد: بعید است قیمت از ۴۰ هزار تومان پایین‌تر بیاید اما این موضوع باز هم بستگی به اخبار دارد. مثلا خبر مثبت از برجام می‌تواند ورق دلار را برگرداند.

او قیمت دلار در هفته‌های آینده را افزایشی پیش بینی کرد و گفت: سقف خاصی برای قیمت دلار نمی‌شود گذاشت زیرا بازار پرنوسان و پرخبری است.

انهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید