پرمصرف ترین نان در ایران کدام است؟

0
نان کیلویی
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد روزانه بیش از ۹.۵ میلیون تراکنش خرید نان در روز اتفاق می‌افتد و بیش از ۱۲۰ میلیون قرص نان به مردم فروخته می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، محمد جلال مجری طرح نان در پاسخ به این سئوال که ایرانی‌ها بیشتر کدام نان را مصرف می‌کنند؟ گفت: این موضوع به سبک زندگی و فرهنگ غذایی هم بر می‌گردد.

وی افزود: سرانه مصرف نان در هر استان متفاوت است و در کل سرانه‌ی مصرف نان در استان اردبیل حدود ۱۱ تا ۱۲ کیلو آرد است اما در استان اصفهان، سرانه‌ی مصرف به هفت تا هشت کیلوگرم می‌رسد.

وی در خصوص پرمصرف‌ترین نان در ایران گفت: مشاهدات ما بر خلاف آنچه در جامعه وجود دارد، نشان می‌دهد آذری زبان‌های ما بیشتر نان لواش مصرف می‌کنند. این در حالی است که شمالی‌های ما بیشتر نان بربری می‌خورند. جنوبی‌ها و سیستانی‌ها نان تافتون می‌خورند و در غرب ایران و زنجان و قزوین مصرف نان لواش بالاتر است.

جلال در خصوص وضعیت مصرف نان در تهران گفت: تهرانی‌ها ترکبیی نان می‌خرند. هیچ نانی بر نوع دیگر غلبه ندارد.

وی ادامه داد: ٣٨ درصد آرد کشور از نظر وزنی به تولید نان لواش اختصاص دارد. ۲۵ درصد نان کشور تافتون و ۱۰ درصد نان کشور سنگک است. معمولا ایرانی‌ها را با نان سنگک نقل می‌کنند اما این نان کم‌مصرف‌ ترین نان کشور است. نان سنگک مهارت پایه است. در مناطق متمول شهر تقاضای بیشتری دارد و امکان عرضه‌ گران‌تر هم دارد چون چیزی اضافه می‌کنند و گران‌تر عرضه می‌کنند.

وی تاکید کرد: در ضمن هزینه تولید نان سنگک زیاد است شاید از این روست که تقاضای بالایی برای تبدیل واحدهای پخت نان سنگک به لواش داریم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید