نبض صنعت گزارش می دهد
«لیست انتظار» جایگزین قرعه کشی خودرو شد

0
قیمت خودرو
طبق اعلام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی از هفته آینده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، «لیست انتظار» جایگزین قرعه کشی خودرو می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، پس از تناقض گویی مدیران وزارت صمت در مورد انجام و یا حذف قرعه کشی در برنامه پیش روی عرضه خودروسازان، امروز سخنگوی این وزارتخانه از طرح جدیدی برای جایگزینی «لیست انتظار» به جای قرعه کشی خودرو خبر داد.

هرچند این موضوع با ابهامات زیادی روبرو است اما با توجه به تاکید سخنگوی وزارت صمت بر حذف شدن قرعه کشی خودرو به نظر می رسد خرید خودرو بر مبنای سرعت اینترنت و شانس بالای متقاضیان دارای اینترنت پرسرعت دوباره به جریان بیفتد. چرا که قالیباف از حذف قرعه کشی خبر داده و گفته اگر تقاضای خودرویی از عرضه آن بیشتر شود، یک لیست انتظار تعریف شده و بر مبنای آن، نوبت افراد برای تحویل خودرو مشخص می‌شود.

این اظهارات سخنگوی وزارت صمت در حالی مطرح شده که سه روز پیش وی در واکنش به صحبت های مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت که از فروش یکپارچه خودرو بدون قرعه کشی از ۱۰ اسفند ماه خبر داده بود، گفت که این برنامه لغو شده و احتمال قرعه کشی در عرضه هفته بعد خودروهای داخلی وجود دارد.

شورای رقابت قیمت گذار خودرو شد

در عین حال، به گفته قالیباف «قرار است عرضه خودروها با قیمت‌های مصوب شورای رقابت انجام شود» از آنجا که این نرخ ها قطعا پایینتر از قیمت ها در عرضه بورسی خودرو است، در نتیجه تقاضا برای خرید بالاتر از بورس خواهد بود و قطعا انتخاب خریداران نهایی نیازمند اعمال نوعی اولویت بندی یا قرعه کشی است. چرا که به گفته کارشناسان، عطش بازار خودرو با عرضه 500 هزار دستگاه خودرو مرتفع نمی شود.

به هم ریختگی در اجرای سیاست های وزارت صمت و برنامه های فروش خودرو، نحوه عرضه خودرو، لغو یا ادامه فروش خودرو در بورس و همچنین تعیین قیمت خودرو از جمله مشکلاتی است که این روزها مردم و خودروسازان بیش از پیش با آن روبرو هستند.

امید قالیباف امروز در مورد طرح فروش خودرو طی هفته آینده گفت که همه خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی به‌ جز گروه بهمن در این طرح حضور خواهند داشت.

قالیباف ادامه داد: شرایط ثبت نام افراد، همان شرایط اعلامی در طرح های قبلی است و با ثبت نام در این سامانه مطابق وعده وزارت صمت دیگر چیزی به نام قرعه کشی نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در این طرح حدود نصف قیمت هر خودرو به عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود می‌شود که خودرو به خودرو متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: عقبگرد وزارت صمت از عرضه بدون قرعه کشی خودرو

بیشتر بخوانید: پیش فروش خودروهای داخلی بدون قرعه کشی از ۱۰ اسفندماه

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: چنانچه تقاضای خودرویی از عرضه خودرو در این طرح بیشتر شود، یک لیست انتظار تعریف شده و نوبت افراد برای تحویل خودرو مشخص می‌شود که به احتمال زیاد از سه ماه تا یک سال خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با عرضه سنگین یادشده، همچنین انجام واردات خودرو و انجام واردات از مناطق آزاد، بازار خودرو شرایط خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود به تدریج به آرامش برسد.

قالیباف تاکید کرد: عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهد بود و در بورس کالا انجام نخواهد شد.

وی اظهار داشت: پس از انجام طرح واردات خودرو در سامانه یاد شده و مشخص شدن وضعیت و تکلیف افراد، بلافاصله عرضه خودروهای داخلی در این طرح آغاز خواهد شد.

در هر حال، مدیریت بازار خودرو علاوه بر ثبات سیاست گذاری ها، نیازمند برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت نیز هست تا علاوه بر خودروسازان، مردم نیز از نحوه عرضه خودرو مطلع باشند و بر آن اساس تصمیم گیری کنند.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید