مهار تورم، بیش از همه نیازمند اقناع عمومی است

0
سال مهار تورم
یک كارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینكه برای مهار تورم، بیش از همه اقناع عمومی مهم است تا صورت پذیرد، اظهار كرد: باید همدلی در سیاست‌گذاری اقتصادی به وجود بیاید و آن شكافی كه میان سیاست‌گذاران و مردم ایجاد شده، برداشته شود و به هم نزدیك شوند.

به گزارش نبض صنعت، علی سعدوندی با بیان اینكه برای مهار تورم، وقت ضیق است، تصریح كرد: متأسفانه ۵۲ سال تورم ممتد در كشور داشته‌ایم و برخی مخصوصاً مسئولین دولتی تصور می‌كنند همچنان می‌شود این روند ۵۲ساله را ادامه داد.

وی متذكر شد: نكته دیگری كه متأسفانه در طی سه چهار سال گذشته اتفاق افتاده، این است كه ما تورم انباشته و بسیار بالایی را تجربه كرده‌ایم كه اگر این روند، امسال هم ادامه پیدا كند چه‌بسا افراد قانع شوند كه پول نگه ندارند و تقاضای مبادلاتی پول كاهش پیدا می‌كند و سرعت گردش پول افزایش پیدا كند و در این صورت شرایط بسیار خوبی برای اقتصاد ما نخواهد بود.

این كارشناس مسائل اقتصادی بر شعار سال تأكید كرد و گفت: همه ایرانیان را فارغ از اینكه مرام و جناح سیاسی داشته باشند دعوت می‌كنم تا به شعار سال بپیوندند تا نرخ تورم را امسال كاهش دهند در غیر این صورت ممكن است خدایی ناكرده با تداوم این روند، این خانه به آتش كشیده شود.

وی با بیان اینكه برای مهار تورم، بیش از همه اقناع عمومی مهم است تا صورت پذیرد، اظهار كرد: باید همه مردم به این نتیجه برسند كه حاكمیت و دولت در كنترل تورم جدی هستند. باید یك همدلی در سیاست‌گذاری اقتصادی به وجود بیاید و آن شكافی كه میان سیاست‌گذاران و مردم ایجاد شده، برداشته شود و به هم نزدیك شوند و واقعیت‌ها را به عینه ببینند.

سعدوندی با اشاره به اینكه تورم از جایی ایجاد شد كه ما بودجه ارزی كشور را از درآمد حاصل از فروش نفت تعیین كردیم، یادآور شد: در دهه ۱۳۴۰ ما درآمد نفتی داشتیم؛ ولی تورم نداشتیم از ابتدای دهه ۱۳۵۰ تا به امروز، تورم ممتد داشته‌ایم و متأسفانه طولانی‌ترین دوره تورمی تاریخ بشر را داشته‌ایم و دلیل اصلی‌اش این است كه ما بجای اینكه درآمد نفتی را صرف احداث زیرساخت‌ها كنیم، در اختیار بانك مركزی قرار دادیم و متأسفانه بانك مركزی پول پر قدرت چاپ كرده و بدون پشتوانه در اقتصاد تزریق كرده است.

وی افزود: این فرایند در كشورهای دیگر نیز اتفاق افتاده ولی در طول تاریخ بشر هیچ كشوری نبوده كه ۵۲ سال این شرایط نامبارك را ادامه دهد.

این كارشناس مسائل اقتصادی تفكیك بودجه ارزی از ریالی را راهكار این معضل برشمرد و گفت: حداقل هفت سال است كه بر این مسئله تأكید دارم و هنوز به انجام نرسیده است. اگر قرار باشد امسال تورم را كاهش دهیم به باور بنده باید بودجه كشور، مجدداً نوشته شود و مجدداً ساماندهی شود.

وی به وضعیت نظام بانكی كشور پرداخت و بیان كرد: هم بانك‌های دولتی و هم بانك‌های خصوصی از ناترازی‌های خیلی جدی رنج می‌برند و این مستلزم نظارت بانكی است. در چند سال گذشته بجای اینكه نظارت بانكی تقویت شود و حمایت‌های قانونی از معاونت نظارتی شكل بگیرد، راهكارهای جایگزین ارائه شده است. مثلاً میان بانكداری خصوصی و دولتی جنگی راه انداخته‌اند درحالی‌كه واقعیت این است كه بانك‌های ما چه دولتی، چه خصوصی و چه خصولتی در یك رقابت ناسالمی قرار گرفته‌اند و هر كدام سعی می‌كنند بیشتر خلق پول انجام دهند و از جیب مردم به مالكان خودشان منابع را منتقل می‌كنند.

سعدوندی با بیان اینكه مهار تورم شدنی است، گفت: مهار تورم به شرطی است كه باورها تغییر كند و همچنین به علم و تجربه بشری احترام بگذاریم و نه این كه از آموزه‌های اقتصاد برای توجیه روند فعلی استفاده كنیم. اگر بپذیریم كه اشتباهی صورت‌گرفته و همچنین بپذیریم انسان كامل نیستیم و خطا داریم، امكان اینكه روند را تغییر دهیم هست؛ اما كار ساده‌ای نخواهد بود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید