تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو طی امسال

0
وزیر صمت
وزیر صمت از برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو طی امسال خبر داد و گفت: بر اساس شعار سال، تمرکز ما بر بازآفرینی واحد‌های تولیدی جدید است و می‌خواهیم بهره‌وری و به نوعی فناوری و نوآوری را در آنها گسترش دهیم تا در تراز بین المللی قرار گیرند.

به گزارش نبض صنعت، سید رضا فاطمی امین اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ سال بسیار خوبی بود و بیش از ۷ هزار واحد تولیدی وارد چرخه تولید شدند که از این مجموعه در سال گذشته ۳۲۰۰ واحد جدید راه اندازی شد، ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ واحد تولیدی بودند که طرح توسعه داشتند و ۱۷۰۰ واحدی که تعطیل بودند دوباره فعال شدند و افزایش واحد‌های تولیدی در بخش‌های مختلف، خودش را نشان داد.

وی افزود: رشد بخش صنعت در پاییز سال ۱۴۰۱ یازده و شش دهم درصد بود که از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ بی‌نظیر است.

به گفته فاطمی امین در بخش سرمایه گذاری بر اساس آمار منتشر شده از بانک مرکزی در پاییز ۱۴۰۱، سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات ۲۸ درصد رشد داشته است که از سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به بعد این رشد بی نظیر است.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود:امسال تمرکز ما مبتنی بر شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید است و رویکرد ما بر اساس برنامه‌ای با زمان بندی و نقشه راهی است که در سال گذشته تعریف کرده بودیم، مرحله دوم هم از ابتدای امسال آغاز می‌شود.

وی گفت: در سال جدید تمرکز ما بر بازآفرینی واحد‌های جدید است و می‌خواهیم بهره‌وری و به نوعی فناوری و نوآوری را در آن‌ها گسترش دهیم تا در تراز بین المللی قرار گیرند، رویکرد وزارتخانه نیز تعاملی‌تر خواهد شد یعنی ما به سوی حکمرانی مردمی خواهیم رفت.

به گفته فاطمی امین دو برنامه در مهار تورم و رشد تولید در سال جاری تهیه شده که به زودی منتشر و اجرایی خواهیم کرد در دسترس همه قرار می‌گیرد، از تمام تولیدکنندگان و صاحب نظران می‌خواهیم بر اساس رویکرد رئیس جمهور مبنی بر ایفای نقش تولیدکنندگان در تصمیم سازی ها، این برنامه را نقد کنند.

رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت صنعت خودرو گفت:بخش صنعت، معدن و تجارت در نود رشته کشور فعالیت دارد که ۲۷ رشته آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت یعنی تقریباً یک سوم کل فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را مدیریت می‌کند که یکی از این ۲۷ رشته خودرو است و همه چیز خودرو نیست.

وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته رشد خوبی داشتیم یعنی رتبه ایران به رتبه شانزدهم دنیا به لحاظ تولید افزایش یافت و حدود ۴۰ درصد رشد تولید در سال ۱۴۰۱داشتیم.

فاطمی امین گفت: قبل از آغاز امسال از شرکت‌های خودروسازی برنامه هایشان را گرفته ایم که آمار تولید قابل‌توجهی را در برنامه‌های خود قرار دادند و کف تولید خودرو یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت:نیاز بازار ایران همانطور که قبلاً اشاره کردم یک و نیم میلیون دستگاه است از سال ۹۷ تولید، زیر یک میلیون دستگاه بود پارسال برای اولین بار بعد از سال ۹۷، یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه تولید شد که رشد بسیار خوبی رقم زده شد.

بیشتر بخوانید : رتبه ششم ایران در رشد تولید خودرو طی سال ۲۰۲۲

به گفته وی امسال با صحبت‌هایی که با شرکت‌های بزرگ خودروسازی داشتیم کار بسیار قوی آغاز شده و بر اساس برنامه‌ای که خودروساز‌ها به ما داده اند تولید آن‌ها بسیار بالا خواهد رفت، اما تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه را اطمینان داریم که محقق خواهد شد؛ ما در وزارتخانه تلاش می‌کنیم که خودروساز‌ها برنامه خود را عملیاتی کنند و تولید را به آن حدی که ما در نظر داریم، برسانند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید