تحویل ۴۵۰ دستگاه خودرو وارداتی در هفته آینده

0
واردات خودرو
طرح واردات خودرو‌ سواری دست دوم به کشور در ردیف برنامه بودجه سال جاری قرار نگرفته است، بنابراین آنچه که اکنون وزارت صمت آن را دنبال می‌کند، شماره گذاری خودرو‌های دست دوم موجود در مناطق آزاد است. مشتریان یا مالکان خودرو‌های موجود در مناطق آزاد با پرداخت حقوق گمرکی می‌توانند محصول خود را شماره گذاری کنند. اگر مجلس شورای اسلامی صلاح می‌داند طرح واردات خودرو های سواری دست دوم را پیگیری کند، وزارت صمت و دولت نیز همکاری خواهند داشت.

به گزارش نبض صنعت، قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در این مورد اظهار داشت: در هفته آتی ۴۵۰ دستگاه خودرو وارداتی به مشتریان تحویل می‌شود، تا پایان فصل بهار نیز تعداد عرضه این محصولات بیشتر و مدل‌ها متنوع‌تر خواهد شد.

وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی در کشور سال گذشته موفق به اجرای برنامه‌های خود در خصوص واردات، تولید و عرضه خودرو نشد. تصمیمات اشتباه سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت مانند اسلافش بازار خودرو را با یک «ابر التهاب» مواجه ساخته است. به نظر می‌رسد وزارت صمت حاضر به شنیدن نقد‌های کارشناسی یا دریافت نظرات تخصصی برای بازار خودرو نیست، برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کنار عدم عرضه خودرو‌های وارداتی به بازار و طرح‌های فروش این وزارتخانه، هزمان با ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری منجربه جهش قابل توجه قیمت خودرو در بازار شده است. در ادامه گفتگوی یکی از رسانه ها با امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت به منظور بررسی موضوعات مذکور آمده است :

به عنوان پرسش نخست، بسیاری از مخاطبان از عدم عودت پول‌های بلوک شده خودرو‌های وارداتی توسط بانک‌ها شکایت دارند، چرا با وجود دستور وزیر صمت پول‌های مسدودی، آزاد نمی‌شود؟

براساس دستور سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت بانک‌ها موظف به آزاد سازی ۵۰۰ میلیون تومان مسدودی متقاضایان خودرو‌های وارداتی در صورت انصرف هستند، تا روز گذشته دو بانک کار شکنی‌هایی داشتند، اما با اتمام حجت انجام شده، همکاری لازم توسط بانک‌های کارشکن از امروز انجام خواهد شد.

بیشتر مخاطبان که متقاضی طرح عرضه یکپارچه خودرو هستند، از عدم امکان ویرایش اطلاعات یا رنگ خودرو شکایت دارند، آیا امکان تغییر اطلاعات ثبتی در سامانه عرضه یکپارچه خودرو اکنون وجود دارد؟

بله، متقاضیان طرح عرضه یکپارچه خودرو می‌توانند با لغو سفارش در سامانه هر نوع ویرایش اطلاعاتی یا حتی تغییر نوع محصول دیگری را داشته باشند.

سال گذشته شاهد واردات چند هزار دستگاه خودرو به کشور بودیم، ولی هیچ یک از محصولات وارداتی شماره گذاری و عرضه بازار نشدند؛ لذا بیشتر کارشناسان معتقد هستند وزارت صمت به دلیل عدم مشخص بودن نوع و برند خودرو قادر به عرضه خودرو‌های وارداتی به متقاضایان این محصولات نیست، نظر شما در این خصوص چیست؟

در پاسخ به این سوال ابتدا باید اشاره کرد در هفته آتی ۴۵۰ دستگاه خودرو وارداتی به مشتریان تحویل می‌شود، شاید در ابتدا تعداد عرضه کم یا مدل‌ها محدود باشد، اما تا پایان اردیبهشت ماه یا ابتدا خردادماه تعداد عرضه بیشتر و مدل‌ها متنوع‌تر خواهد شد. در پاسخ به نظر کارشناسان باید اعلام کنم، طرح واردات خودرو براساس برنامه با قوت پیش می‌رود.

به تازگی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که تصمیم واردات خودرو‌های سواری دست دوم به کشور به هیات دولت واگذار شده است، آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای واردات این محصولات دارد؟

طرح واردات خودرو‌های سواری دست دوم به کشور در ردیف برنامه بودجه سال جاری قرار نگرفته است، بنابراین آنچه که اکنون وزارت صمت آن را دنبال می‌کند، شماره گذاری خودرو‌های دست دوم موجود در مناطق آزاد است. مشتریان یا مالکان خودرو‌های موجود در مناطق آزاد با پرداخت حقوق گمرکی می‌توانند محصول خود را شماره گذاری کنند. اگر مجلس شورای اسلامی صلاح می‌داند طرح واردات خودرو‌های سواری دست دوم را پیگیری کند، وزارت صمت و دولت نیز همکاری خواهند داشت.

یکی از نگرانی‌های اصلی متقاضیان طرح یکپارچه عرضه خودرو قیمت آن است، محصولات این طرح با چه قیمتی به دست مشتریان می‌رسد؟

وزارت صمت اعلام کرد که قیمت عرضه خودرو‌های طرح مذکور، قیمت روز شورای رقابت است. زیرا این شورا می‌تواند هر سه ماه یکبار قیمت خودرو‌ها را با بررسی و در صورت لزوم بروز رسانی کند.

به شورای رقابت اشاره کردید، آیا وزارت صمت اطلاع دقیق از افزایش قیمت خودرو در کارخانه دارد؟

تا پایان ساعت کاری هفته جاری هیچ اطلاعاتی در خصوص افزایش قیمت شورای رقابت به وزارت صمت ارسال نشده است. این شورا تصمیم به افزایش قیمت خودرو در کارخانه داشته، لذا باید اطلاع رسانی دقیق در این خصوص انجام دهد.

بیشتر بخوانید : دعوا بر سر تحقق شعار سال در قیمت گذاری خودرو

به عنوان پرسش پایانی، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که وزارت صمت تبدیل به مجری به جای سیاستگذار شده و در طرح و برنامه فروش دخالت مستقیم دارد، این مورد می‌تواند منجربه التهاب بازار شود، نظر شما در این باره چیست؟

در سال جاری تقاضای خرید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در طرح یکپارچه عرضه خودرو تعیین تکلیف شد، حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز تعهد معوق خودروسازان برای سال ۱۴۰۱ است. جمع این مقدار نشان از عرضه یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار در سال جاری دارد، این درحالی است که برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط وزارت صمت اعلام شده است؛ بنابراین در پایان خردادماه نوبت دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو انجام خواهد شد، شاید این انتقادات نسبت به برنامه‌های وزارت صمت صحیح نباشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید