شرط تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد چیست؟

0
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: امکان رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در در افق ۱۴۰۴ در کشور میسر است به این شرط که موانع تولید برطرف شود.

به گزارش نبض صنعت، حمیدرضا رستگار گفت: چشم انداز ظرفیت تولید فولاد برای سال ۱۴۰۴ برابر ۵۵ میلیون تن در نظر گرفته شده و با توجه به امکاناتی که برای تولید فولاد در کشور وجود دارد، این چشم انداز تعریف و ترسیم شده است از همین رو امیدوار هستیم در مسیر تولید فولاد به درستی قرار بگیریم و با مهم برشمردن تولید به عنوان موضوعات مطرح شده از سوی دست اندرکاران کشور که مورد تایید نظام و رهبری است، به آن دسترسی پیدا کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که با توجه به اینکه امکانات رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور میسر است، عنوان کرد: البته ممکن است که به صورت دقیق به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست پیدا نکنیم، اما در جهت رسیدن به این میزان تولید گام برداشته ایم و در مسیر آن قرار گرفته ایم و به صورت حدودی به این رقم دست پیدا می‌کنیم در سال ۱۴۰۲ نیز به اهداف مورد نظر در صنعت فولاد دست پیدا خواهیم کرد، به این شرط که موانع تولید برطرف شود.

رستگار افزود: اگر مشکلاتی که سال گذشته با آن روبه رو بودیم، برطرف شود، بدون شک به میزان تولید مورد نظر امسال خواهیم رسید، یکی از مشکلات ما خام فروشی و صادرات مواد اولیه فولاد و آهن آلات بود، این در حالی است که خام فروشی برای تولید مضر به شمار می‌رود، چراکه منابع تجدیدپذیر نیستند و با برداشت بی وقفه از بین می‌روند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران اضافه کرد: نباید خام فروشی کنیم، زمانی که شمش تبدیل به آهن آلات و محصولات پایین دستی می‌شود، سبب اشتغال زایی هر چه بیشتری می‌شود و همچنین سبب ایجاد ارزش افزوده بیشتر و در نهایت رشد اقتصادی می‌شود.

وی گفت: سال گذشته شاهد بودیم که مواد اولیه از جمله سنگ آهن تا شمش فولاد صادر می‌شد که امیدواریم این اتفاق در سال جاری روی ندهد و ما بیش از گذشته به سمت صادرات با محصولات با ارزش افزوده بیشتر گام برداشته و پیش برویم.

رستگار در ادامه با تاکید بر این موضوع که باید زنجیره تولید فولاد تعادل داشته باشد، خاطرنشان کرد: در زنجیره فولاد هر حلقه باید به درستی نقش خود را ایفا کند، امیدواریم هر یک از مراحل تولید نقش خود را به خوبی ایفا کند تا این زنجیره به درستی بتواند در سال جدید تولید داشته باشد.

رستگار با اشاره به شعار سال جاری که از سوی رهبر انقلاب، «مهار تورم، افزایش تولید» عنوان شد، مهم‌ترین موانع تولید به ویژه در صنعت فولاد را چنین برشمرد: سال گذشته صنعت فولاد با موانع بسیاری روبه رو بود که کار را برای فولادسازان با چالش مواجه کرده بود، از یکسو با قطعی برق و گاز و در کل محدودیت‌های انرژی روبه رو بودند، این در حالی است که با قطع شدن برق و گاز، کل خط تولید کارخانه‌های فولادسازی با اختلال روبه رو می‌شوند و روند تولید به مشکل برمی خورد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با اشاره به موضوع صادرات محصولات فولاد عنوان کرد: از سوی دیگر در بحث صادرات، واحد‌های تولیدی فولاد با توجه به تامین شدن نیاز داخل، امید به صادرات بیشتر داشتند که به دلیل برخی موانع این امر محقق نشد از همین رو بیش از هر امر دیگری، صادرات فولاد نیازمند مشوق‌های صادراتی است که این امر سبب می‌شود تا کارخانه‌های فولادسازی ارز لازم را برای تامین قطعات وارداتی خود تهیه کنند و در نهایت صادرات آن‌ها سبب ارزآوری بیشتر در کشور شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید