برنامه رشد تولید و مهار تورم امروز منتشر می‌شود

0
فاطمی امین، وزیر صمت
وزیر صمت از انتشار برنامه رشد تولید و مهار تورم در وزارت صمت خبر داد و گفت: حاکمیت نباید با بخش خصوصی رقابت کند.

به گزارش نبض صنعت، سید رضا فاطمی امین امروز در مراسم آغاز به کار سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت) اظهار داشت: سال گذشته در بخش صنعت، معدن و نجارت در حوزه‌های مختلفی عملکرد قابل توجهی را داشتیم. اینکه می‌گوئیم رشد صنعتی بالا بوده و تورم کالاهای این بخش پایین‌تر از کالاهای دیگر است ناشی از عملکرد همه ذی نفعان است که ما گزارش آن را ارائه می‌دهیم.

وزیر صمت افزود: سامانه‌ای (سامانه جذب صمت) که امروز رونمایی می‌شود در ظاهر کار کوچکی است اما یک تغییر جهت بسیار جدی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حوزه‌های مختلف اعم از شرکت داری، هلدینگ، مشاور وزیر و … حضور داشتم فهم من این است که ملت ایران استعداد بسیار زیادی دارد. در اینجا سوال این است که با وجود این استعدادها چرا نتایج درخشانی را نمی‌بینیم؟ پاسخ این است که گلوگاه در حکمرانی است و اگر شیوه و کیفیت حکمرانی اصلاح شود شاهد جهش خواهیم بود.

فاطمی امین با بیان اینکه مشارکت مردم در حکمرانی و حاکمیت در دو سطح قابل بررسی است، گفت: سطح نخست اینکه حاکمیت نباید درگیر تصدی گری شود و رقیب بخش خصوصی نشود و فعالیت بخش‌های غیردولتی و غیر حاکمیتی را مسدود نکند.

وی افزود: سطح دوم نیز مشارکت مردم در حکمرانی است. موضوع امروز ما همین مدل از مشارکت است. این مشارکت ۳ کارکرد اساسی دارد که مورد نخست کمک به حاکمیت در تهیه برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها از طریق استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی و اطلاعاتی و اندیشمندی یک طیف وسیعی از مردم است.

بیشتر بخوانید : ریشه تورم در مشكلات بخش تولید است

وزیر صمت ادامه داد: کارکرد دوم بحث همراهی است؛ وقتی فعالان، تشکل‌ها، محققان و … در جریان مسائل و مقررات قرار گیرند و مشارکت کنند وقتی برنامه‌ای صادر شود همراهی مردم را به دنبال خود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: کارکرد سوم بحث شناسایی است؛ در واقع در انتخاب مدیران، محققان و … وقتی بستر گسترده داریم به عناوین و القاب و توصیه‌ها نگاه نمی‌کنیم بلکه در عمل با بدنه‌ای ارتباط برقرار کرده ایم که به ما در انتخاب افراد کمک می‌کند.

فاطمی امین در ادامه اظهار داشت: برنامه مهار تورم و رشد تولید امروز منتشر می‌شود و به صورت رسمی برای همه تشکل‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین افزود: در حال حاضر ۳ مصوبه در حوزه معدن داریم که شامل قانون معادن مصوبه مجلس، آئین نامه معادن مصوبه دولت و دستورالعمل استخراج و … مصوبه وزارتخانه است. این بخش سوم در سامانه “جذب صمت” منتشر می‌شود تا از نظرات و انتقادات و پیشنهادات ذی نفعان استفاده کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید