بهای واردات موز ۴۰۰ درصد بیشتر شد

0
در سال گذشته بیش از ۵۷۲ هزار تن موز از کشورهای مختلف به ایران وارد شده است که گرچه از نظر وزنی با کاهش حدود پنج درصدی مواجه شده اما قیمت آن رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش نبض صنعت، بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۷۲ هزار و ۲۲۲ تن موز سبز تازه یا خشک کرده از ۹ کشور مختلف وارد شده است که نسبت به به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۰ با کاهش حدود پنج درصدی مواجه شده است.

ارزش ریالی این میزان واردات ۸۳۶۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان معادل ۳۷۴ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۶۸۶ دلار است که از نظر دلاری کاهش حدود هفت درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است اما ارزش ریالی آن ۳۹۶ درصد رشد را در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن تجربه کرده است.

چرا که هر کیلو گرم موز در سال گذشته به صورت میانگین ۱۴ هزار و ۶۲۰ تومان قیمت داشته است، در حالی که در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۸ هزار تومان برای واردکنندگان آب خورده بود. البته در کنار این اعداد و ارقام باید حقوق و تعرفه گمرکی موز را نیز در نظر گرفت.

اکوادور، امارات، ایتالیا، پاکستان، ترکیه، چین، فیلیپین، کلمبیا و هند ۹ کشور وارد کننده موز به ایران در سال ۱۴۰۱ هستند که البته در این بین مقدار ناچیزی موز از مناطق آزاد به ایران وارد شده که مبدأ آن ذکر نشده است.

در این میان ترکیه با فروش ۳۳۲ هزار تن موز بیشترین واردات این محصول را به کشور داشته است. پس از آن هند با واردات ۱۳۰ هزار تنی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و این دو کشور در کنار یکدیگر سهم ۸۱ درصدی در بازار موز ایران را از آن خود کرده‌اند.

فیلیپین نیز با واردات ۶۳ هزار تنی و پاکستان با واردات ۴۳ هزار تنی پس از ترکیه و هند بیشترین سهم را در بازار موز کشور داشته و در رتبه‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند. در نهایت دیگر کشورهای مذکور نیز سهم اندکی را توانسته‌اند از آن خود کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید