آمار متناقض خودروهای دپویی در پارکینگ خودروسازان/80 یا 180 هزار دستگاه؟

0
پارکینگ خودرو
پارکینگ خودرو

در حالی که نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دپوی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان سخن می گوید، بازرس امور صمت سازمان بازرسی کل کشور این تعداد را حدود 178 هزار دستگاه عنوان کرد.

به گزارش نبض صنعت، محمد جواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن درباره علت عقب ماندگی خودروسازان داخلی از خودروسازهای خارجی گفت: در شرایط فعلی که انحصار دو خودرو ساز را داریم این شرایط قیمت‌ها اصلا قابل قبول نیست؛ اگر واردات خودرو آزاد شود شرایط فعلی بهبود پیدا می‌کند.

حسینی کیا ادامه داد: اشتباه دولت را در این می‌داند که به جای سیاست گذاری بنگاه داری می‌کند ولی دولت با تعرفه واردات خودرو باید سیاست گذاری کند.

وی تصریح کرد: تعرفه واردات بهترین عامل برای موفقیت دولت در عرصه سیاست گذاری خودرو است و در حال حاضر دولت با تعرفه واردات پائین در حق مردم اجحاف می‌کند.

به گفته حسینی کیا، هر جا که خودروساز به مردم اجحاف می‌کند دولت با تعرفه واردات پایین واردات خودرو را آزاد می‌کند، هرجا خودرو کیفی و ارزان قیمت و قابل رقابت با دنیا ارائه می‌شود برای حمایت از خودرو ساز خودش تعرفه واردات را بالا می‌برند که در تمام دنیا در حال اجرا است، ولی در شرایطی که ما داریم همه چیز برعکس است.

وی افزود: گر دولت در عرصه تخصصی خودش کار کند تعادل برقرار می‌شود. یکی از دلایل گرانی خودرو برابر نبودن عرضه و تقاضا است و برای تنظیم بازار چاره‌ای جز واردات خودرو نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت نگاه مجلس برای واردات خودرو زمین زدن خودروساز داخلی نیست،  بلکه به دلیل برابر نبودن عرضه و تقاضا در صدد اصلاح اوضاع هستیم. برای تنظیم بازار وقتی واردات اتفاق بیفتد خودرو ساز خودش را ملزم می‌داند که قیمت را پایین و کیفیت را بالا ببرد.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودرو خارجی در کشور ما ۸ برابرقیمت واقعی آن در بازار ما به فروش می‌رسد، ولی اگر واردات به میزان محدودی شروع شود این قیمت هم پایین می‌آید. بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودروی داخلی در انبار‌ها دپو شده و مشکل امروز ما این است که قطعه ساز خودرو ساز شده است.

پس از عدم توجه به هشدار سازمان بازرسی مبنی بر پایش روند تجاری‌سازی و تکمیل خودرو‌های ناقص به وزارت صمت و خودروسازان، سازمان مذکور دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی در خصوص عدم اعتنا به افزایش خودرو‌های ناقص و عدم تکمیل آن‌ها، فراخوانده است. این در حالی است که آمار تولید و فروش ۹ ماهه خودروسازان نشان می‌دهد بالغ بر ۴۳ هزار دستگاه خودرو تولیدی ایران‌خودرو و سایپا در این مدت تجاری نشده و ناقص کف پارکینگ خودروسازان باقی مانده است.

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور در این مورد گفت: بر اساس آخرین آمار، بالغ بر ۱۷۸ هزار خودرو ظاهرا ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است.

وی اظهار کرد: اگر عزم و اراده و روحیه جهادی باشد امکان تأمین قطعات خودروهای ناقص فراهم است. بر اساس آخرین آمار بالغ بر ۱۷۸ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است.

بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور افزود: برداشت ما این است که نیاز به نهادی تنظیم کننده برای تأمین قطعات وجود دارد.

میرمحمدی با بیان این که مدیریت زنجیره تأمین مطلوب نبوده است، گفت: خودروسازان مجبورند پیش فروش کنند، زیرا زیان انباشته و مشکل نقدینگی دارند.

عرضه قطره چکانی خودرو توسط خودروسازها

سید علی موسوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با انتقاد شدید از انحصار در صنعت خودرو، گفت: خودروسازها قطره چکانی خودروها را عرضه می‌کنند تا با انباشت تقاضا بتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

موسوی با بیان این که مشکل همان مافیای خودروسازی است، گفت: خودرو افزایش قیمت خورد، اما با وجود تأمین نقدینگی خودروسازها حتی طلب قطعه سازها را هم ندادند.

دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با انتقاد از مدیران خودروسازی و مدیریت دولتی حاکم بر صنعت خودرو گفت: بر اساس گزارش‌ها فقط ۱۰ درصد خودروهای انباشت شده نیاز به قطعاتی مثل چیپ ست دارند.

موسوی با انتقاد از سو مدیریت اساسی در صنعت خودرو گفت: مدیران صنعت خودرسازی ناکارآمد هستند.

مشکلات خودروسازی‌ها ناشی از تحریم است

عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو نیز با دفاع از صنعت خودروسازی همه مشکلات را متوجه تحریم‌ها و کمبود قطعات الکترونیکی در جهان و تعطیلات کریسمس و قیمت پایین خودروها دانست و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۳۰ هزار خودر عرضه کرده ایم که به دلیل زنجیره تأمین بوده است.

پیرمحمدی خواستار حمایت از صنعت خودرو و تولید داخلی شد و گفت: ما تولید را کاهش ندادیم و تعدادی از خودروها را از پارکینگ‌ها خارج و تجاری کردیم و تعدادی خودروی جدید تولید و جایگزین آن‌ها شده است.

وی گفت: قبلاً ۸۵ هزار خودرو در پارکینگ‌ها بود که الان به ۹۸ هزار دستگاه رسیده است و همه آن‌ها هم قطعاتی کمبود دارند که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد.

مدیریت صنعت خودرو ناکارآمد است

مجید کاغذگریان، کارشناس صنعت خودرو نیز با انتقاد از مدیریت ناکارآمد صنعت خودرو و تعجب از زیان انباشته و کمبود همیشگی نقدینگی در این صنعت، گفت: اگر بنا بر کمبود قطعه است پس چرا سایر خودروسازهای دنیا مشکل ندارند. بخشی از قطعات خوردوهای خودروسازهای بزرگ دنیا هم وارداتی است و خودشان تولید نمی‌کنند.

عرضه خودرو در ۵ ماه اخیر کم شده است

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز گفت: این آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو حاصل عرضه کم خودرو در بازار است.

وی گفت: در پنج ماه اخیر که عرضه خودرو کم شده است با افزایش قیمت خودرو در بازار روبرو شده ایم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید