نارضایتی خودروسازان از قیمت جدید خودروهای مونتاژی

0
سخنگوی شورای رقابت درباره تغییر قیمت خودروهای مونتاژی گفت: ما اصلا افزایش قیمت نداشتیم و خودروسازان از دست ما شاکی هستند که چرا قیمت‌ها را کاهش داده‌اید.

به گزارش نبض صنعت، قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی اعلام شد؛ قیمت‌هایی که بر اساس گفته سخنگوی شورای رقابت، اغلب کاهشی بوده، به طوری که این موضوع گلایه خودروسازان را در پی داشته است. به این ترتیب، قیمت نهایی این خودروها با احتساب سود ۱۷ درصد اعلام شده است.

در همین خصوص، اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت درباره تغییر قیمت خودروهای مونتاژی می‌گوید: ما اصلا افزایش قیمت نداشتیم و خودروسازان از دست ما شاکی هستند که چرا قیمت‌ها را کاهش داده‌اید.

وی در پاسخ به این پرسش که فرمول تغییر قیمت خودروهای مونتاژی چه بود؟ می‌افزاید: براساس دستورالعملی که ۱۱ بهمن‌ماه در جلسه ۵۴۳ شورای رقابت مصوب شده بود، شورا قیمت‌های محاسباتی محصولات خودروهای مونتاژی را که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به کارگروه خودرو ارائه داده بودند را بررسی و پس از ارزیابی و جمع‌بندی، نتایجی که در کارگروه تعیین شده بود، در صحن شورا مطرح شد.

سخنگوی شورای رقابت توضیح می‌دهد: در واقع شرکت‌های خودروسازی صورت‌های مالیشان به سازمان حمایت دادند و سازمان حمایت این صورت‌های مالی را بررسی کرده است.

شجاعی ادامه می‌دهد: همچنین براساس یک شاخص رقابت‌پذیری که مقایسه با قیمت ۳ خودرو مشابه در جهان بوده است، محاسبه شده که فاصله قیمتی که خودروساز در ایران دارد با خودروهای مشابه خارجی همراه با هزینه‌های حمل‌ونقل، گمرک، مالیات و… چقدر است و در نهایت خودرو با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی متذکر می‌شود: در نهایت قیمت برخی از خودروها مشخص و اعلام شد و قیمت بقیه خودروها نیز در حال محاسبه است.

تا وقتی واردات حل‌وفصل نشود، بازار خودرو رقابتی نمی‌شود

سخنگوی شورای رقابت در ادامه تاکید می‌کند: وظیفه شورای رقابت، قیمت‌گذاری نیست. ما دستورالعمل قیمت را به تنظیم‌گر بخشی که در این‌جا تنظیم‌گر فنی وزارت صمت و سازمان حمایت است، اعلام کردیم. این‌ها محاسبات را انجام دادند و در کارگروه تخصصی خودرو بررسی‌های لازم صورت گرفته است. در نهایت خروجی کار، قیمت‌هایی بوده که اعلام شده است.

شجاعی می‌گوید: هدف این بوده که ضمن حمایت از تولیدکننده و حتی شرکت‌های مونتاژکار، اما خودروها قیمت‌های مناسبی داشته باشد که مصرف‌کننده دچار زیان نشود.

بیشتر بخوانید: قیمت مصوب خودرو‌های مونتاژی اعلام شد

وی در عین حال یادآور می‌شود: راهکار نهایی این است که تا در این بازار مساله واردات حل و فصل نشود و سیاست‌گذاری در رابطه با واردات اتفاق نیفتد، بازار خودرو رقابتی نخواهد شد.

سخنگوی شورای رقابت متذکر می‌شود: اگر ما بتوانیم بازار خودرو را بر اساس واردات رقابتی کنیم، قیمت‌ها قطعا کاهشی خواهد بود و رفاه مصرف‌کننده نیز تامین می‌شود و خودروسازان مجبور هستند با خودروهای مشابه خارجی رقابت کنند و ارتقای کیفیت داشته باشند. این‌گونه در نهایت رضایت مصرف‌کنندگان حاصل می‌شود.

خودروهای مونتاژی گران فروخته می‌شده است؟

شجاعی با اشاره به کاهش قیمت خودروهای مونتاژی، تصریح می‌کند: قیمت برخی خودروها کاهشی بوده و قیمت برخی خودروها نیز یک مقداری افزایش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با این حساب می‌توان گفت تا الان برخی خودروهای مونتاژی که فروخته می‌شود، به مردم گران فروخته می‌شده است؟ می‌گوید: در این رابطه شورای رقابت نامه زده است که مبنای محاسبه قیمت، دستورالعمل ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ شورا است. شورای رقابت یکی، دو هفته نامه به سازمان حمایت زده است که اتفاقاتی که رقم خورده و خودروسازان بدون اجازه تغییر قیمت داشتند، با آنها به طور قانونی برخورد کند.

سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که قیمت بقیه خودروهای مونتاژی چه زمانی اعلام می‌شود؟ خاطرنشان می‌کند: ممکن است سه‌شنبه هفته جاری قیمت بقیه خودروها اعلام شود. البته قطعی نیست، ولی احتمالا سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید