دلیل شكست در ادغام و تفكیك وزارت‌ صمت چیست؟

0
وزارت بازرگانی
نایب‌ رئیس كمیسیون صنایع مجلس درباره تشكیل وزارت بازرگانی گفت:  وقتی ثبات در بازار و قیمت كالاها از بین می‌رود، معمولاً دولت یا افراد دخیل نخستین حربه‌ای كه دنبال می‌كنند تفكیك یا ادغام وزارت‌خانه‌ها است و عملاً دو دهه است كه كشور معطل این مباحث شده است.

به گزارش نبض صنعت، علی جدی با تصریح بر این مسئله كه ریشه‌یابی درستی برای حل مشكلات صورت نمی‌گیرد درباره دلایل خود برای مخالفت با تشكیل وزارت بازرگانی عنوان كرد: در همه كشورهای دنیا شاهد حركت به سمت نظارت بر خط و هوشمند هستیم و در واقع در حال كوچك‌سازی دولت‌ها هستند تا از ظرفیت زیرساخت‌های آی‌تی استفاده كند و نظارت‌ها را هوشمند كند.

وی افزود: اما در ایران به سمت عریض‌وطویل كردن دولت می‌رویم. متأسفانه بعد از مدتی به نتیجه نمی‌رسیم و فقط وقت ملت را گرفته‌ایم و دوباره می‌خواهیم وزارت‌خانه‌ها را ادغام یا تفكیك كنیم كه كار را هم درست انجام نمی‌دهیم.

نایب‌رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس به برگزاری سه جلسه در كمیسیون صنایع و معادن و دعوت از كارشناسان مختلف برای بررسی تشكیل وزارت بازرگانی اظهار كرد: هم تجربه گذشته وزارت بازرگانی و هم تجربه كشورهای موفق را بررسی كردیم و در نهایت جمع‌بندی بر این بود كه تشكیل وزارت بازرگانی با تفكیك از وزارت صمت و عدم تمركز سیاست‌گذاری كالا در یك نقطه ممكن است باعث آسیب به تولید بزند.

جدی تشكیل وزارت بازرگانی را موجب افزایش مشكلات در حوزه تولید و بازار دانست و ابراز كرد: تشكیل این وزارت‌خانه باعث می‌شود وزارت صمتی كه متولی تأمین كالا و توزیع آن است دچار اختلال شود و سیاست‌گذاری متمركزی را شاهد نخواهیم بود.

وی با اشاره به تجربه وزارت بازرگانی بیان كرد: در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بسیاری از كالاهای تولید داخل كاهش پیدا كردند؛ زیرا عملاً واردات بی‌رویه از سوی وزارت بازرگانی انجام می‌شد.

نایب‌ رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس به خلاف قانون بودن تشكیل وزارت بازرگانی اشاره كرد و گفت: در برنامه ششم قید شده است دولت موظف است طی اجرای برنامه ۱۵ درصد كوچك‌سازی انجام دهد؛ اما نه‌تنها این كار را انجام نداده‌ایم و در حال بزرگ كردن دولت هستیم كه این مسئله خلاف قانون است.

در این رابطه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز با اشاره به تغییرات دائمی در ساختار وزارت‌خانه‌ها اظهار كرد: از ۸۰ سال پیش بارها این تغییر را داشته‌ایم كه صنایع را به صنایع سبك‌وسنگین تقسیم كردیم یا معدن را از صنعت جدا كردیم و یا بازرگانی را تفكیك و ادغام كردیم و متأسفانه همه این اقدامات هم ناموفق بوده است.

وی در تشریح دلایل ناموفق بودن تفكیك و ادغام وزارت‌خانه‌ها و تغییر ساختارها تصریح كرد: اصلاً استراتژی برای محیط كلان اقتصاد نداریم و نمی‌دانیم چه ابزارهایی برای مدیریت اقتصادی كشور نیاز داریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان كرد: اگر قرار است بدون یك استراتژی معین حركت كنیم و دولتی داشته باشیم كه در مرغ و پرتقال شب عید مردم دخالت كند، باز هم نمی‌توانیم موفق شویم؛ زیرا وظایف سنگینی بر گردن یك وزارت‌خانه می‌افتد كه هم حوزه معدن، هم صنعت و هم حوزه بازرگانی را مدیریت كند؛ ضمن اینكه حوزه بازرگانی شامل تجارت خارجی و تجارت داخلی و تنظیم بازار هم می‌شود.

وی با تصریح بر این مسئله كه اساساً مدیر اندازه اداره یك وزارت‌خانه در حد و اندازه صمت نداریم ابراز كرد: دولت یازدهم وزارت بازرگانی را با صمت ادغام كرد و دولت دوازدهم بحث تفكیك را پیش كشید كه این مسئله نشان می‌دهد سیاست‌گذار و مجری می‌داند كه زورش به وزارت صمت به‌عنوان یك وزارت‌خانه پر كار و پر جمعیت نمی‌رسد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید