لایحه دولت برای اصلاح سیاست‌گذاری ارزی به نفع تولید

0
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به مشکلات حوزه تولید لوازم خانگی و سایر صنایع گفت: سیاست‌گذاری ارزی کشور با کمک لایحه دولت باید به نفع تولید اصلاح شود.

به گزارش نبض صنعت، روح اله ایزدخواه در حاشیه نمایشگاه اینوتکس در پاسخ به پرسشی در خصوص راهکار مجلس برای حل چالش‌های کنونی صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: در هفته اخیر، گزارشی از سوی کمیسیون صنایع به صحن علنی برای تامین ارز تولیدکنندگان ارائه شد. همچنین در همین رابطه جلسه‌ای با حضور مدیران بانک مرکزی برگزار شد.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه سیاست ارزی، بخش تولید تضعیف می‌شود و سیاست ارزی یک طرفه است و از دیدگاه بانک مرکزی به آن نگاه می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: این درحالیست که صنعت به عنوان بزرگترین متقاضی ارزی کشور، در حوزه سیاست ارزی منفعل است؛ از همین رو از نظر ما کارکرد کمیته‌هایی که باید تنظیم بازار ارز را انجام دهند، موفق نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به اصلاحاتی در حوزه سیاست‌گذاری ارزی به نفع تولید داریم، ادامه داد: این اصلاحات باید هم در حوزه تامین ارز و نیز رفع تعهدات ارزی صورت گیرد که نیاز به ارائه لایحه از سوی دولت است.

ایزدخواه تصریح کرد: با ارائه این لایحه از سوی دولت می‌توانیم ارز را به دست تولیدکننده واقعی برسانیم که در بخش رفع تعهدات ارزی نیاز به تسهیلات اداری و کاهش بروکراسی احساس می‌شود و تولیدکننده با دشواری در رفع تعهدات ارزی مواجه است.

وی افزود: با توجه به وضع موجود باید همه‌جانبه‌نگری و یکپارچه‌سازی در حوزه تنظیم سیاست ارزی صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سیاست ارزی کشور نیاز به یک جراحی بزرگ دارد و دولت به تنهایی نمی‌تواند این اقدام را عملیاتی کند، اما ارسال لایحه از سوی دولت برای تنظیم روابط جزو گام‌های اساسی است که باید برداشته شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه همواره در این چالش، تولیدکننده مقصر شناخته می‌شود و در معرض اتهام تخلف قرار می‌گیرد درحالیکه همه نهاد‌های دخیل در تأمین ارز صنعت و واردات مانند گمرک و بانک مرکزی، همیشه تبرئه می‌شوند که این اشکال هم باید برطرف شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید