پیش بینی مردم و دلالان در مورد قیمت ارز

0
ارز
با وجود محدودیت در حجم معاملات ارزی برای صرافی ها و قاچاق فرض کردن نگهداری ارز، بازهم خرید و فروش ارز جریان دارد و برخی از خریداران آن را لازمه حفظ دارایی های خود می دانند، هرچند برخی هم معتقدند توافق برجام می تواند ریسک نگهداری ارز را بالا ببرد.

به گزارش نبض صنعت، قیمت دلار در چند روز اخیر نوسانات رو به پایین پیدا کرده و تقریبا تا مرز ۵۰ هزار تومان هم برای چندبار افت داشت اما این سطح قیمت فعلا حفظ شده است. حالا با توجه به اینکه بحث های درباره احتمال آغاز مذاکرات برجام دوباره وجود دارد احتمال ادامه روند نزولی دلار وجود دارد.

در شرایط کنونی خبرها حکایت از این دارد که مقامات عمانی هفته جاری به ایران سفر خواهند کرد و مشاور وزیر خارجه آمریکا هم گفته آنها حامل پیامی از سوی آمریکا هستند، به همین دلیل وضعیت بازار ارز در ایران تا حدود زیادی به نتیجه پیام های رد و بدل شده خواهد داشت. با این حال وضعیت معاملات ارزی در میدان فردوسی هم می تواند تا حدودی بازتاب کننده پیش بینی های قیمت ارز در کشور باشد.

خرید و فروش ارز در کشور با حکم بانک مرکزی مصداق قاچاق است و اخیرا چند نفر از دلال های ارزی را هم دستگیر کرده اند، به همین دلیل بازار فردوسی دیگر به شلوغی گذشته نیست و حتی در صورتی که خبرهای داغی درباره احتمال افزایش یا کاهش شدید قیمت ارز منتشر شود دیگر نمی تواند صف های خرید گذشته را تجربه کند چراکه فروش ارز صادراتی به صرافی ها هم ممنوع شده و بر اساس بخشنامه بانک مرکزی آنها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را انجام دهند به همین دلیل وفور ارز در صرافی ها وجود ندارد.

مدیر یک صرافی در میدان فردوسی با اشاره به اینکه چند وقتی هست که بازار ارز آرام شده است، گفت: تقاضا برای خرید ارز در مقطع کنونی وجود دارد اما عمدتا افرادی هستند که به ارز نیاز دارند و فروشنده ارز هم وجود اما بیشتر افرادی هستند که در قیمت های بسیار پایین خرید کرده اند و حالا به دنبال فروش و سرمایه گذاری آن در بازارهای دیگر هستند. در واقع معتقدند سقف قیمت دلار ۶۰ هزار تومان است اما کف آن می تواند ۳۰ هزار تومان باشد.

سعیدی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد با این دیدگاه که دولت قصد مهار تورم را دارد به همین دلیل قیمت ارز رشد نمی کند فروشنده ارز هستند، افزود: البته برخی هم اعتقاد دارند که فنر کنترل ارزی در جایی می پرد و شاهد جهش قیمت ارز خواهیم بود.

چرا قیمت ارز کاهش نمی یابد؟

در شرایط کنونی اقتصاد ایران به سمت توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه رفته و همین مسأله درآمد ارزی کشور را بالا خواهد برد به همین دلیل احتمال افت قیمت ارز بیشتر از رشد آن است. اما مهرابی خریدار ارز در میدان فردوسی درباره این مسأله گفت: در چند ماه اخیر بسیاری از کارشناسان اقتصادی درباره ابر تورم اقتصادی هشدار داده اند و از طرف دیگر تحریم ها پابرجاست پس قیمت ارز بالا می رود و اگر بالا نرود پایین هم نمی آید.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی همه بازارها دچار رکود هستند و ارز بیشترین مشتری را دارد، گفت: اهمیت بازار ارز آنجاست که تا زمانی که ارز رشد نکند قیمت مسکن، طلا و… هم بالا نمی رود به همین دلیل سرمایه گذاری در بازار ارز هیچ ریسکی ندارد، هرچند دولت با وضع مقررات به دنبال محدودیت خرید ارز توسط مردم است و این هم خودش یک علامت برای بالا رفتن قیمت ارز در آینده است.

نگرانی درباره کاهش ارزش پول ملی

حسین یکی از فروشنده ها ارز آزاد در بازار نیز با اشاره به اینکه در شرایط کنونی برخی برای اینکه ارزش سرمایه شأن کاهش نیاید دلار می خرند، گفت: هیچکس دلار برای مصرف شخصی نمی خرد بلکه نگران آینده اش هست و تا زمانی که وضعیت اقتصاد کشور این است مردم هم دلار می خرند و از طرف دیگر نگرانند که دولت خرید و فروش آنها را رصد کند به همین دلیل خیلی با صرافی ها معامله نمی کنند و بیشتر به صورت آزاد ارز می خرند.

وی با تاکید بر اینکه اگر قیمت ارز صعودی نبود کسی ارز نمی خرید، تصریح کرد: بسیاری از خریداران می دانند که دولت به دلیل اینکه ارز زیادی ندارد همیشه تلاش کرده به مردم بگوید سرمایه گذاری در ارز ریسک بالایی دارد اما کسایی که تا الان ارز خریده اند ضرر نکردند بلکه کسانی ضرر کردند که ارز نخریدند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید