ماجرای مخالفت وزیر صمت سابق با واردات خودرو

0
وزیر صمت
رئیس کمیسیون صنایع مجلس ماجرای مخالفت وزیر صمت سابق با واردات خودرو را تشریح کرد.

به گزارش مصطفی طاهری، در خصوص واردات خودرو گفت: علیرغم اصرار مجلس، وزیر سابق صمت واردات خودرو را قبول نکرد و  به همین دلیل این موضوع را در طرح ساماندهی صنعت خودرو تبدیل به قانون کردیم. پس از آن مجلس واردات خودرو از مناطق آزاد را مطرح کرد با این حال وزارت صمت آن را هم قبول نکرد که ما از طریق معاون اول رئیس جمهور اقدام کردیم اما باز هم وزارت صمت زیر بار واردات خودرو نرفت.

وی افزود: به شدت در ابتدای دولت یازدهم برای تنظیم بازار خودرو به دولت اصرار کردیم واردات خودرو انجام شود، وقتی خودروی خارجی گران قیمت وارد کشور شود باعث می شد خودروهای تولید داخل به صورت آبشاری در بازار کاهش قیمت پیدا کند اما با توقف واردات خودرو، شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی شدیم.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت قبلی با وجود اصرار مجلس واردات خودرو را قبول نکرد، اظهار داشت: به وزارت صمت اصرار کردیم که امسال واردات خودرو انجام دهد که با امتناع از این موضوع و با وجود اینکه در سنوات گذشته بدون نیاز به قانون واردات خودرو انجام می شد مجبور شدیم در قانون ساماندهی صنعت خودرو واردات را بیاوریم که با رفت و برگشتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نظر گرفتن شروطی به دولت تکلیف شد تا واردات خودرو را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: نقش واردات خودروهای کارکرده در کاهش قیمت بازار

بیشتر بخوانید: استقبال دولت از نظر رییس مجلس درباره واردات خودروهای کارکرده

وی ادامه داد: سال گذشته آیین نامه واردات خودرو تدوین و سال قبل بخشی از کار آغاز شد اما سرعت انجام کارها بسیار کُند بود. با واردات خودروی نو ارزبری زیادی می شد و زمان بیشتری برای آن نیاز بود که متاسفانه با التهاب بسیار بالای در بازار خودرو مواجه بودیم از این رو پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده و واردات خودرو از مناطق آزاد را مطرح کردیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: برای این منظور با وزیر و معاونین وزارت صمت ساعت ها جلسه گذاشتیم، مطالبی مکتوب نوشتیم، مرکز پژوهش ها گزارش کاملی آماده کرد و چندین کشور مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد واردات خودروی کارکرده در کشورهای اروپایی، پیشرفته و عربی متداول است اما وزارت صمت زیر بار نمی رفت.

طاهری افزود: مجبور شدیم به معاون اول رئیس جمهور مراجعه کنیم گزارش مکتوب همراه با نامه به مخبر دادیم، او دستور داد کار در وزارت صمت شروع شود با این حال وزارت صمت زیر بار نرفت و مجبور شدیم در بودجه 1401 اجازه واردات خودروی کارکرده را به دولت بدهیم که با رای بالایی در صحن تصویب شد که هیات نظارت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن ایراد گرفت.

دولت برای واردات خودروی کارکرده سرعت عمل بیشتری به خرج دهد

طاهری با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت گفت: موضع گیری که سخنگوی دولت در این زمینه داشته، خوب نیست، سخنگوی دولت به نحوی بیان می کند که آنها انتخاب درستی داشته اند و بطور مثال مجلس یا رئیس مجلس نگذاشته است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: در واردات خودرهای نو سرعت عمل خیلی ضعیف است، سال گذشته قرار بود 100 هزار خودرو وارد کنیم که این موضوع رقم نخورد. امیدواریم دولت برای واردات خودروی کارکرده و مناطق آزاد سرعت عمل بیشتری به خرج دهد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید