سوژه شما|تاخیر در واردات خودرو چطور آلودگی و گرانی را تشدید می کند؟

0
خودرو خارجی

در شرایطی که بازار خودرو به دلیل کمبود عرضه خودروسازان داخلی با التهاب همراه است، آلودگی هوا نیز گلایه مردم را از شرکت های خودروساز بیشتر کرده است. به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، واردات خودرو می تواند به حل این دو مشکل کمک کند.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، برخی مخاطبان نبض صنعت با ارسال سوژه ای خواستار پیگیری موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و انجام اقداماتی در جهت تسهیل این موضوع شدند.

در این مورد، باس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: با توجه به وجود 3 میلیون خودروی فرسوده در کشور که تا چهار سال آینده این میزان به 8 میلیون دستگاه می‌رسد، در این خصوص، اقدامات و راهکارهایی توسط دولت و سایر بخش‌ها از جمله بخش خصوصی در راستای خروج فرسوده‌ها قابل انجام است تا در دستور کار خود قرار دهند و بدین ترتیب از آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و کاهش ایمنی خودروها به عنوان تبعات رشد فرسوده‌ها جلوگیری به عمل آورند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت افزایش تولید در صنعت خودروی کشور وجود دارد و شناسایی مشکلات و کاستی‌ها در این حوزه حائز اهمیت است، افزود: اکنون تولیدات خودروسازان کمتر از ظرفیت‌ها است و اگر تیراژ افزایش بیابد و در کنار آن نسبت به واردات نیز اقدام شود، تقاضای بازار و کشور در بخش خودرو قابل تامین خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس قانون، واردات نیازمند ارائه گواهی اسقاط است و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. آلودگی هوا هزینه‌های پنهان را به ویژه در شهرهای بزرگ دربردارد که هر چند به طور غیرمستقیم، اثرات سوئی بر سلامت جامعه بر جای می‌گذارد.

آرگون، عمده‌ترین علت عدم تناسب تیراژ تولید خودرو با میزان ظرفیت‌ها را مباحث مرتبط با قیمت‌گذاری دانست و اضافه کرد: در شرایط قیمت‌گذاری دستوری، تولید بیشتر مساوی است با زیان بیشتر چرا که قیمت فروش پایین‌تر از قیمت تمام شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات و اصلاح سیاست‌ها در حوزه قیمت‌گذاری، افزایش ظرفیت تولید، تامین مالی، ارتقای کیفیت و استفاده از تکنولوژی روز می‌تواند در مقام پاسخگویی به نیاز خودرویی کشور به خودروسازان کمک کند و از سوی دیگر اسقاط خودروهای فرسوده نیز می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.

خبری از اجرای مصوبه مجلس برای واردات خودرو نیست

با گذشت یک ماه و نیم از مصوبه مجلس در مورد اصلاحیه طرح ساماندهی صنعت خودرو و صدور مجوز واردات خودرو به کشور هنوز خبر خاصی از اجرایی شدن این مصوبه نیست.

تشدید نابسامانی بازار خودرو طی دو سال اخیر باعث شد تا دولت و مجلس در این مدت طرح های مختلفی را برای اصلاح این وضعیت ارائه کنند. از قرعه کشی خودرو گرفته تا مصوبه واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات.

هرچند طرح قرعه کشی فروش محصولات ایران خودرو و سایپا نتوانست باعث مهار تقاضای خرید خودرو شود و گلایه مردم را در پی داشته اما مصوبه واردات خودرو توانست در مدت بسیار کوتاهی امید مردم به اصلاح وضعیت بازار خودرو و کاهش حباب قیمت ها را به همراه داشته باشد. گرچه این موضوع نیز خیلی سریع رنگ باخت و طبق مصوبه مجلس، واردات خودرو را بیشتر معطوف به خودروسازان و قطعه سازان است که در نهایت این امر با توجه به منافع خودروسازان رقم خواهد خورد.

بر اساس ماده 4 طرح ساماندهی خودور که توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

این مصوبه هرچند جنبه عمومی دارد اما واضح است که فعالان صنعت خودرو و قطعات از شانس بیشتری برای واردات خودرو برخوردار هستند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید