میلیاردر شدن یک شبه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/احتکار روغن نباتی

0
ارز
ارز

یک کارشناس اقتصادی گفت: باید دستورالعمل های حذف ارز ترجیحی نوشته شود و گرنه هزاران میلیارد تومان نصیب کسانی خواهد شد که یک شبه در بازار خرید انجام داده اند و منفعتی به تولیدکننده واقعی نمی رسد.

به گزارش نبض صنعت، رضا غلامی، کارشناس اقتصادی در مورد حذف ارز 4200 تومانی و احتکار روغن اظهار داشت: برخی اخبار حاکی از این است که به دنبال حذف این ارز، بعضی افراد در صنعت کنجاله و روغن خوراکی، اقلام خود را احتکار می کنند.
وی افزود: باید دستورالعمل های حذف این ارز نوشته شود و گرنه هزاران میلیارد تومان نصیب کسانی خواهد شد که یک شبه در بازار خرید انجام داده اند و منفعتی به تولیدکننده واقعی نمی رسد.
وی اظهار داشت: طرح ها، اسناد پشتیبانی دقیقی ندارد و موجب می شود افرادی یک شبه میلیاردر شوند و از منابع ملت به اسم حذف، رانت ببرند.
غلامی اظهار کرد: هر گاه تغییر قیمت رخ می دهد گروه هایی هستند که کالاها را ذخیره می کنند و لذا سیاست گذاران باید وزارت صمت را مکلف کنند که ساز و کار کنترل رانت را ارائه دهند.
در همین حال نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: مجموعه ای از کالاهایی که با ارز ترجیحی در مسیر واردات و توزیع هستند باید براساس نرخی که مشمول قیمت گذاری هستند توزیع شوند.
وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی باید اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: این حذف الزاماتی دارد. حجم انبوهی از کالاهایی که با این ارز وارد می شوند باید تعیین تکلیف شوند، اما هنوز اقدامی از سمت وزارت صمت دیده نشده است.
نظری همچنین با بیان اینکه ساز و کار حذف این ارز توسط دولت مشخص نیست، ادامه داد: این موضوع فعلا از دستور کار مجلس خارج شده تا الزامات آن طراحی شود اما تاکنون این امر رخ نداده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید