قیمت لوازم خانگی افزایش یافت/ابهام در کارشناسی دقیق وزارت صنعت

0

تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت محصولات خود را 8 تا 12 درصد افزایش دادند. این در حالی است که بازار با رکود مواجه است و در عین حال، نرخ ارز نیز روندی نزولی در پیش گرفته است.

به گزارش نبض صنعت، در شرایطی که وزارت صنعت خبری مبنی بر موافقت با درخواست تولیدکنندگان لوازم خانگی برای افزایش قیمت محصولاتشان منتشر نکرده است، برخی کارخانه داران نسبت به افزایش قیمت تولیداتشان اقدام کردند.

حالا این سوال مطرح است که آیا وزارت صنعت با درخواست تولیدکنندگان لوازم خانگی برای گران کردن محصولاتشان در شرایطی که بازار کشش افزایش قیمت ندارد و البته با وجود روند کاهشی نرخ ارز موافقت کرده است؟

آنطور که اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفته برخی تولید کنندگان لوازم خانگی در روزهای اخیر قیمت محصولات خود را ۸ تا ۱۲ درصد افزایش داده اند.

به گفته وی، بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بوده و قیمت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش نیافته است.

پازوکی افزود: طی روزهای اخیر قیمت آبگرمکن و بخاری نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده مدعی هستند مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: اکثر شرکت‌هایی که قیمت محصولات خود را افزایش داده اند، هنوز به فروشندگان لیست قیمت اعلام نکرده اند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بازار کشش گرانی ندارد.

تولیدکنندگان لوازم خانگی مهرماه نیز قیمت تولیداتشان را 5 تا 10 درصد افزایش دادند. در آن زمان نیز بازار در رکود قرار داشت و نرخ ارز هم روند نزولی را طی می کرد.

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اخیراً در نامه ای به فاطمی امین در مورد تغییرات نهاده‌های تولید از وزیر صنعت خواسته بود تا متناسب با تغییر قیمتی مواد اولیه، امکان افزایش قیمتها را برای تولیدکنندگان لوازم خانگی فراهم کند.

در نامه انجمن صنایع لوازم خانگی به وزیر صنعت آمده بود: نرخ جاری تورم عمومی 40 درصد و تورم بخش تولید 78 درصد و افزایش قیمت نهاده های تولید رقم قابل توجهی است. با توجه به این موضوع نیازمند یک سیاستگذاری جامع و اجتناب ناپذیر در تعدیل منطقی قیمت ها هستیم.

9 دلیل بی میلی خریداران به لوازم خانگی ایرانی

به گزارش نبض صنعت، مرکز آمار ایران اخیراً طی یک گزارش آماری میزان رغبت مشتریان به خرید لوازم خانگی داخلی را مورد بررسی قرار داد. طبق این گزارش، مشتریان ایرانی به ۹ دلیل نسبت به لوازم‌خانگی تولید داخل بی‌‌‌میل هستند که مهم‌ترین آنها کیفیت کمتر نسبت به نمونه‌‌‌های خارجی است.

این گزارش همچنین فناوری و نوآوری را دو مزیت محصولات خارجی نسبت به تولیدات داخلی صنعت لوازم‌خانگی ایران اعلام کرده و البته مشارکت‌کنندگان در تهیه این گزارش نیز سه دلیل عمده انتخاب محصولات خارجی از سوی مشتریان ایرانی لوازم‌خانگی را دوام بیشتر به دلیل قطعات بهتر و استفاده خلاقانه از طراحی در کنار فناوری بهتر و پیشرفته‌‌‌تر عنوان کرده‌‌‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد کم‌رغبتی مشتریان به لوازم‌خانگی تولید داخلی دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آنها قابل اعتماد نبودن، نبود کیفیت در مقابل رقبای خارجی، قیمت نامناسب و فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان است.

همچنین فروشندگان اعلام کرده‌‌‌اند، مسائلی از قبیلی مصرف کمتر انرژی، حمایت کشورهای خارجی از صنعت لوازم‌خانگی در کنار اهمیت‌‌‌دادن به بازارهای خارجی از سوی تولیدکنندگان خارجی از مهم‌ترین دلایلی است که به اقبال بیشتر به تولیدات خارجی در ایران منجر شده است.

به عقیده فروشندگان لوازم‌خانگی از بین هفت‌دلیل مختلف برای عرضه لوازم‌خانگی، تقاضا از جانب مشتریان مهم‌ترین دلیل است؛ ضمن اینکه شرایط فروش آسان‌تر، سود بیشتر و کیفیت بهتر کالا آنها را ترغیب به عرضه این محصولات در فروشگاه‌‌‌های خود می‌کند.

در چنین شرایطی باید دید افزایش قیمت لوازم خانگی با مجوز وزارت صنعت صورت گرفته یا خیر و اگر برای این کار مجوزی صادرشده، تا چه حد به قدرت خرید مردم، کشش بازار و روند کاهش نرخ ارز توجه شده است؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید