تدوین هزار استاندارد اجباری برای قطعات خودرو تا پایان سال

0
رئیس سازمان ملی استاندارد
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: هدف گذاری شده تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد استانداردهای اجباری برای قطعات خودرو را به هزار برسانیم.

به گزارش نبض صنعت، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص استاندارد اجباری قطعات خودرو گفت: زمانی که کار تعیین استاندارد اجباری برای قطعات خودرو را شروع کردیم کمتر از ۵۴ قطعه استانداردسازی شده بود در حالی که چند هزار قطعه خودرو داریم.

وی افزود: هدف گذاری شده تا پایان سال ۱۴۰۲  تعداد استانداردهای اجباری برای قطعات خودرو را به هزار مورد برسانیم. البته این کار ساده ای نیست و پشتوانه علمی و فناورانه می خواهد عزم ما برای انجام این کار جزم است.

اسلام پناه در خصوص استانداردهای اجباری ۸۵ گانه خودرو گفت: کیفیت خودروهای داخلی باید بالا برود این خواست و حق مردم است و در این مسیر حرکت شده و در فرمان ۸ ماده ای خودرویی رئیس جمهور در این خصوص تاکید شده است. اگر مسیر طی سال های گذشته پیموده می شد شاهد مسائل و مشکلات کنونی صنعت خودرو نبودیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص برخورد با خودروسازانی که تا مهلت تعیین شده یعنی پایان تیر این استانداردها را رعایت نکنند، گفت: تعدادی از خودروسازها الزامات ۸۵ گانه را بر تولیداتشان منطبق کرده اند اما تعدادی که عمل نکنند به معنای دور زدن قانون بوده که خط قرمز ما است.

وی افزود: زمان های لازم را برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه به خودروسازان داده ایم. امیدوارم که مابقی خودروسازان هم این استانداردها را رعایت کنند و خواست مردم در خصوص کیفیت و ایمنی محصول را پاسخ دهند.

اسلام پناه در پاسخ  به اینکه آیا خط تولید خودرویی متوقف می شود یا خیر گفت: اگر خودروسازان استانداردها را رعایت نکنند برابر قانون عمل می شود طبق ماده ۴۲ قانون فراخوانده می شوند  و به آنها تذکر می دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص استانداردهای اجباری جدید پوشاک گفت: سلامت مردم برای ما مهم است. پوشاک، مبلمان و کالای خواب باید پارامترهایی داشته باشند که سلامت مصرف کننده را تضمین کنند. در این زمینه برچسب گذاری را پیگیری کردیم.

وی افزود: پوشاک استاندارد باید نشانه گذاری داشته باشد این کار را با پوشاک اطفال شروع کردیم یعنی مصرف کننده کالایی را که می خرد باید بداند از چه سنجه هایی برخوردار است. تولیدکننده های نامدار جای نگرانی ندارند چراکه وضع این استانداردها پشتیبانی از تولید باکیفیت است.

اسلام پناه در خصوص روند تایید صلاحیت کالاهای وارداتی گفت: ۸۰ درصد واردات کشور، در بازه ۵ تا ۷ روز در دوره تحولی ارزیابی انطباق و تائید صلاحیت می‌شود. این ارزیابی انطباق و تائید صلاحیت شاید منجر به رد آن نمونه در آزمایشگاه‌ها یا نهاد‌های همکار ما شود یا شاید منجر به تائید شود. این فرایند در گذشته  بیش از ۵۰ روز طول می کشید.

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص ساز و کار اعطای جایزه ملی کیفیت گفت: جایزه ملی کیفیت، جایزه‌ای است که در قانون و در مصوبات شورای عالی استاندارد، قانون گذار برای بالندگی و تعالی در حوزه کیفیت کالا و خدمات به طور انحصاری در اختیار سازمان ملی استاندارد ایران قرار داده است.

وی افزود: این جایزه از گذشته بود، اما تبعیت آن از مدل‌های رایج غیربومی بود . ما در اوایل حضورمان در سازمان در دستور کار داشتیم که این مدل را بومی کرده و از حالت اقتباسی یا تقلیدی خارج کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: ما تفکر جهادی، مثل تاب آوری، واژه‌هایی مثل خلاقیت، مسئولیت اجتماعی، تکلیف گرایی، وجدان و مسئولیت اجتماعی، اخلاق در سازمان، اخلاق در بنگاه که آثاری روی کسب و کار ها، تولید و ارائه خدمت دارند را در این مدل قرار دادیم و لازمه آن این بود که با مجموعه کشور‌های جهان اسلام هم این موضوع را طرح کنیم.

وی افزود: این جایزه چهارمین مدل جایزه در جهان است. شاخص‌های ارزیابی این جایزه بر اساس مشترکات جهان اسلام است و جمهوری اسلامی ایران پیشران این جایزه در بین کشور‌های اسلامی و ۵۷ کشور عضو موسسه استاندارد و اندازه شناسی سازمان همکاری‌های اسلامی (اسمیک) است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید