تداوم رشد تولید شرکت ها با سیاست تثبیت ارزی

0
صنعت، تولید، کارخانه
به نظر می رسد تداوم روند صعودی شاخص تولید شرکت های بزرگ، مربوط به اعمال سیاست های تثبیت است که توانسته با مدیریت نرخ ارز فضای تولید را بهبود بخشد.

به گزارش نبض صنعت، خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست خبری روز گذشته با اشاره به شاخص تولید گفت: شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بزرگ در خردادماه نسبت به خرداد سال گذشته ۲.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین از ۱۳ صنعت منتخب این شاخص، ۱۲ صنعت نسبت به خرداد سال گذشته رشد مثبت داشتند. در ماشین آلات و تجهیزات در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته ۱۰.۵ درصد رشد را شاهد هستیم.

این در حالی است که در گزارشی که اخیرا توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد، رشد تولید و فروش شرکت های بزرگ بورسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. طبق این گزارش که به تازگی منتشر شده است، بررسی بخش تولید نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۲، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۰ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۲۱.۸ درصدی مواجه شده است. همچنین رشد ۲ ماهه نخست امسال نسبت به ۲ ماهه مشابه سال قبل در بخش تولید صنعتی ۷.۵ درصد بوده است.

سیاست تثبیت، عامل رشد شاخص تولید

سیاست تثبیت ارزی به صورت رسمی از تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ بعد از بحرانهای سنگین ناشی از سیاست تعدیل اقتصادی که در ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیحی کلید خورد عملیاتی شد. در حالی که بسیاری پیش بینی بسیار تندی از جهش ارزی و تورم در فصل بهار ۱۴۰۲ داشتند اما امروز شاهد ریزش قیمتها در بازارهای غیر رسمی هستیم. این درحالی است که به نظر می رسد سیاست تثبیت ارزی نه تنها در مهار تورم بلکه در ارتقا تولید نیز موثر بوده است.

در واقع این طور می توان گفت در شرایطی شاهد تداوم روند رو به رشد شاخص تولید هستیم که سیاست های تثبیت توانسته با پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و کنترل نرخ ارز، فضای اقتصادی کشور را از های و هوی تقاضاهای سفته بازانه تا حدودی رهایی بخشد و فشای کسب و کار را از هجمه های سوداگرانه دور کند.

همچنین دیگر نکته ای که به نظر می رسد منجر به تداوم آمار صعودی شاخص تولید در خردادماه سال جاری شده است، کاهش قیمت مواد اولیه به واسطه ی اعمال سیاست های تثبیت است که طبیعتا دست شرکت های تولیدی را در تهیه مواد اولیه بازتر می گذارد و نیاز این شرکت ها برای تامین سرمایه در گردش را کاهش می دهد که در آخر منجر به رشد تولید شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید