نبض صنعت گزارش می دهد
وزارت بازرگانی، وزارت واردات می شود؟

0
وزارت بازرگانی
آزمون و خطای ادغام و تفکیک وزارت صمت از چند سال پیش تا کنون در کشور برقرار بوده و حالا با مصوبه اخیر مجلس قرار است وارد فاز تفکیک این وزارتخانه شویم. اتفاقی به اعتقاد برخی کارشناسان باعث تقویت واردات بی رویه خواهد شد.

به گزارش نبض صنعت، نمایندگان مجلس در جلسه علنی سه روز پیش با کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند. کلیات این لایحه با ۱۲۹ رأی موافق، ۱۰۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

به این ترتیب قرار است مراحل تفکیک دوباره بخش بازرگانی از وزارت صمت و تشکیل یک وزارتخانه جدید در پیش گرفته شود؛ یعنی بازگشت به سالهای گذشته و پیش از ادغام بخش های صنعت، معدن و بازرگانی در یک وزارتخانه.

ابوالفضل ابوترابی یک نماینده مجلس در مخالفت با تفكیك وزارت صمت با اشاره به زمان سه تا پنج‌ساله برای تشكیل وزارتخانه جدیدِ بازرگانی، این رویه را برای تاجران سودده و موجب افزایش حجم صادرات به كشور با وجود لزوم حمایت از تولید عنوان می کند.

وی وضعیت فعلی را در ادغام و تفكیك كم‌نظیر دانست و افزود: هر ۸ سال یك‌بار یك ادغام یا تفكیك به‌صورت میانگین داشتیم و این مسئله به بازی با الفاظ تبدیل شده است.

وی با بیان این كه نام اصلاح ساختار را بر این وضعیت نهاده‌ایم، ادامه داد: این ادغام و تفكیك‌ها معنای اصلاح ساختار نمی‌دهد.

ابوترابی ادامه داد: اگر وزارت بازرگانی كارایی داشت كه اصلاً ادغام صورت نمی‌گرفت؛ ولی اولویت باید بر اساس رشد تولید باشد و بر طبق قانون انتزاع نیز پروسه از مزرعه تا سفره در یك وزارتخانه جای گرفت و بدین ترتیب یك شخص باید پاسخگوی مجلس باشد.

وی با اعلام اینكه به این ترتیب بهانه موازی‌كاری از دست وزیر خارج شده و نمی‌تواند از زیر پاسخ‌ها شانه خالی كند، اضافه كرد: وزیر جهاد كشاورزی همواره مطرح می‌كرد كه موضوعاتِ وابسته به خارج از كشور كه شامل كنجاله و كشت فراسرزمینی است، در اختیار این وزارتخانه نمی‌باشد و شخص دیگری باید پاسخگو باشد.

ابوترابی ادامه داد: این عناوین همواره بهانه‌ای بود تا وزیر جهاد كشاورزی پاسخگو نباشد؛ ولی در اصل باید درباره نام این وزارتخانه تجدیدنظر كرد و عنوان وزارت واردات را بر آن گذاشت.

وی افزود: با تصویب وزارت بازرگانی خوش به حالِ تاجرها می‌شود؛ چون در سال رشد تولید، بزرگ‌ترین ضربه به تولید زده شد و كاغذبازی‌های قبلی، ال سی باز كردن‌ها و بحران‌های پیشین بار دیگر ظهور خواهد یافت.

ابوترابی گفت: وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم‌گری بوده است تا ضمن جلوگیری از واردات، صادرات را تسهیلگری نماید و در این راستا باید وزارتخانه‌ای چابك می‌داشتیم؛ ولی در جنگ اقتصادی كنونی، دقیقاً بالعكس عمل كرده‌ایم و مدیریت واحد را به شكلی موازی كارانه پیش می‌بریم.

به گفته این نماینده مجلس، تفكیك هزینه‌زاتر از ادغام است؛ چرا كه در شهرستان‌ها بعضاً میزان خودرو، ساختمان و نیروی انسانی اندك است و تفكیك نیازمندِ هزینه كرد برای تهیه هر یك از این زیرساخت‌هاست.

وی افزود: مردم و ارباب‌رجوع در سال رشد تولید با معضل كاغذبازی روبه‌رو شده و اختلافات عجیب‌وغریبی نیز پیش روی آن‌ها شكل می‌گیرد؛ چراكه وزیر باید همه تمركز را بر رشد تولید بگذارد؛ اما با تفكیك در دو سالِ آخر دولت همه انرژی‌ها بر تهیه زیر ساخت‌ها معطوف می‌گردد؛ چون تفكیك سه تا ۵ سال طول می‌كشد.

ابوترابی با بیان اینكه ادغام در كشاكش تحریم شكل گرفت كه نشان می‌دهد اصلاً این وزارتخانه كارایی نداشته است، اضافه كرد: ما باید مطالعه داشته باشیم و هرچه دولت گفت را نباید بپذیریم.

وی گفت: آیا این عاقلانه است كه با خودرویی بدون لامپ و ترمز در جاده‌ای سراشیبی در دل شب راه برود و راننده اتوبوس را نیز حین حركت تغییر دهد؟ این مثالی برای تفكیك وزارتخانه‌های جهاد كشاورزی و صمت است كه در اصل یك بروكراسی اداری جدید شكل می‌گیرد و دو سال نیز به طول می‌انجامد.

واردات و صادرات دچار چالش است

در این مورد محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس نیز با بیان اینكه با توسعه و حجیم‌شدن دولت موافق نیستیم، گفت: برنامه ششم و سیاست‌های كلی نیز بر این امر تأكید دارد؛ ولی در حال حاضر با مشكل عدم سازمان‌دهی مناسب در تجارت و بازرگانی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینكه امروز با واردات و صادرات دچار چالش هستیم، افزود: به وزارتی مجزا در حوزه بازرگانی نیاز داریم و دولت قبل هم پیشنهاداتی داد كه رأی نیاورد و مجلس با شكل‌گیری حوزه بازرگانی به‌صورت یك سازمان هم مخالفت كرد.

صباغیان با اشاره به اینكه دولت‌های قبل نیز تأكید داشتند كه تنها راه برای مشكل فعلی تشكیل وزارت بازرگانی است، خاطرنشان كرد: موافقت با شكل‌گیری این مجموعه را در راستای گرفتنِ بهانه از دست دولت می‌داند. ضمن اینكه با دستگاه‌های ناظرِ متعدد روبه‌رو هستیم و در این راستا انشا الله دولت دیگر بهانه‌ای نداشته باشد و وضعیت بازار سروسامان گیرد.

بیشتر بخوانید: کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد

وی با طرح این سؤال كه مجلس در مخالفت با تشكیل وزارت بازرگانی، چه برنامه‌ای در سر دارد و چه طرحی را مطرح كرده است، گفت: وقتی نظر دولت را قبول نداریم، باید راه‌حل ارائه دهیم.

صباغیان با بیان اینكه وزارت بازرگانی خود را بیشتر و بهتر نمایان خواهد ساخت، گفت: ما با بحرانی روبه‌رو هستیم و در اصل وزارت بازرگانی را با صنعت و معدن ادغام نكردیم؛ بلكه این پروسه را در حقیقت حذف كرده بودیم.

این نماینده مجلس گفت: ماشینِ وزارتخانه صمت اتفاقاً در تاریكی ایستاده است و عوض‌كردن راننده نیز اتفاق ناخوشایندی شكل نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: از طرفی ادارات صنعت و معدن در استان‌ها یكی دو نفر نیروی كار دارند؛ ولی در این حوزه بازرگانی وجود نداشته و ندارد و لذا باید ساختمان جدیدی در اختیار بگیریم و یكی دو نیرو را به استخدام درآوریم و طبیعتاً در این صورت از وضعیت كنونی رهایی می‌یابیم.

در هر حال باید دید ادغام وزارت صمت به سرانجام نهایی می رسد و اگر چنین اتفاقی افتاد، تفکیک تا چند سال دوام خواهد آورد؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید