چرا پوشاک ایرانی قابلیت رقابت با محصول قاچاق را ندارد؟

0
پوشاک قاچاق
هرچند در مورد برخی صنایع مانند صنعت لوازم خانگی، سیاست ممنوعیت واردات به عنوان اهرمی برای حمایت از تولید داخل مدنظر دولت قرار گرفته اما در مورد صنعت پوشاک، ممنوعیت واردات به عاملی برای تقویت قاچاق و تضعیف تولیدات داخل تبدیل شده است.
به گزارش نبض صنعت، برخی معتقدند که ممنوعیت واردات منسوجات به نفع تولیدکننده است اما از آنجا که برای منسوجات قاچاق، تعرفه گمرکی پرداخت نمی‌شود، رقابت با این کالاها به دلیل کاهش قیمت تمام شده دشوار است.
در واقع قاچاق پارچه و پوشاک و همچنین قیمت پایین آن نسبت به تولیدات داخلی از جمله مهمترین مشکلات صنعتگران طی سالهای اخیر بوده است. مشکلی که هرچند همواره بحث های زیادی در مورد آن از سوی دستگاه های مختلف مطرح شده اما همچنان ادامه دارد و قاچاقچیان به فعالیت خود ادامه می دهند.
در این مورد، علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت نساجی، اظهار داشت: بخشی از مواد اولیه موردنیاز صنعت نساجی که از مواد پتروشیمی به دست می‌آید، داخلی است و بخشی دیگر وارداتی. هرچند به دلیل وجود تحریم‌ها تامین مواد وارداتی موردنیاز صنعت نساجی با مشکلاتی روبه‌رو است اما امکان واردات آن وجود دارد.

وی افزود: برخی تولیدکنندگان این حوزه مطرح می‌کنند که از آنجا که برخی از مواد اولیه و پارچه‌های خاص موردنیاز این صنعت در داخل تولید نمی‌شود و واردات آن نیز ممنوع است، در نتیجه با مشکل روبه رو هستیم که این موضوع به صورت محدود قابل قبول است.

بخشی از ماشین الات صنعت نساجی فرسوده است

وی با اشاره به ضرورت توجه به نوسازی ماشین‌آلات صنعت نساجی، اضافه کرد: ماشین آلات موردنیاز صنعت نساجی به ویژه ریسندگی‌ها و بافندگی‌ها وارداتی بوده و از اروپا، چین، کره و… باید وارد شود، هرچند بخشی از صنعت نساجی نوسازی شده اما بخشی از ماشین آلات نیز فرسوده هستند که باید برای نوسازی آن‌ها برنامه ریزی کرد.

جدی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی، ماشین آلات موردنیاز خود را وارد می‌کنند اما برخی از خطوط همچنان فرسوده هستند و نوسازی نشده‌اند بنابراین دچار اشکال و ایراد هستند.

مشکل اصلی صنعت نساجی، ممنوعیت واردات منسوجات است

وی مشکل اصلی صنعت نساجی را ممنوعیت واردات منسوجات دانست و تصریح کرد: این ممنوعیت منجر به قاچاق شده است و براساس برآوردهای صورت گرفته حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار منسوجات قاچاق وارد کشور می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: از آنجا که بابت منسوجات وارداتی قاچاق، تعرفه گمرکی نمی‌پردازند، هزینه تمام شده آن برای واردکننده کاهش می‌یابد، در نتیجه کالاهای داخلی امکان رقابت با کالاهای قاچاق را ندارند.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند که ممنوعیت واردات منسوجات به نفع تولیدکننده است اما از آنجا که برای منسوجات قاچاق تعرفه گمرکی پرداخت نمی‌شود، رقابت با این کالاها به دلیل کاهش قیمت تمام شده دشوار است، افزود: اگر واردات منسوجات ممنوع نباشد، واردکننده ناچار است مبالغی مانند 20 یا 30 یا 40 درصد تعرفه واردات پرداخت کند. بنابراین کالای داخلی بهتر می‌تواند با منسوجات وارداتی رقابت کند.

جدی ادامه داد: در صورتی که امکان رقابت منسوجات داخلی با کالاهای وارداتی فراهم شود، تولیدکنندکان می‌توانند نقدینگی موردنیاز واردات ماشین آلات و مواد اولیه خود را به راحتی تامین کنند.

عامل اصلی قاچاق پوشاک

به گزارش نبض صنعت، نزدیک به ۳ سال است که واردات پوشاک خارجی به کشور ممنوع شده و تمامی برند‌های خارجی پوشاک باید از تمامی فروشگاه‌ها جمع آوری شوند در غیر این صورت ۳ برابر جریمه برای واحد صنفی جریمه لحاظ می‌شود. با این حال همچنان شاهد عرضه پوشاک قاچاق در کشور هستیم.

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک در این مورد معتقد است: ۳۰ درصد پوشاک مورد نیاز کشور از طریق قاچاق تامین می شود که دلیل این اتفاق، همکاری نکردن بانک‌ها در زمینه اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از عرضه پوشاک، تولیدات داخل هستند و حتی قبل از همه گیری ویروس کرونا صادراتی را هم در این زمینه انجام می دادیم و به دلیل کاهش ارزش پول ملی برخی از کشورها از تولیدات داخلی استقبال می کردند.

قاچاق ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از تولید است

شیرازی با اشاره به هجوم پوشاک قاچاق به بازار، گفت: ارزانی پوشاک برای این صنعت مهلک است. از طرف دیگر تولیدکننده با تامین سخت و گران مواد اولیه مواجه است. در این میان باید تامین زندگی کارگران هم مدنظر قرار گیرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به اشتغالزایی، ارزآوری و ارزش افزوده بالا در صنعت پوشاک، گفت: سهم قاچاق از بازار پوشاک را باید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کند، اما به طور کلی کالای قاچاق زمانی که با قیمت پایین‌تر از مشابه داخلی عرضه شود، به بازار آسیب بیشتر می‌زند که در حال حاضر حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت تمام شده کالای داخلی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق در سطح عرضه کافی نیست، تصریح کرد: در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی و فراهم کردن شرایط مساعد برای تولید است. همچنین بررسی وضعیت مبادی ورودی و قوانین گمرکی، کم هزینه‌تر از سطح عرضه است. چرا که ضبط و جریمه مغازه‌ها به خانواده‌های متعدد لطمه می‌زند. اما در صورت فراهم کردن بستر مناسب تولید و قانون گذاری‌های مناسب و برخورد در مبادی ورودی، می‌توان به جای صدها عرضه‌کننده، با چند قاچاقچی بزرگ پوشاک برخورد کرد.

پوشاک خارجی موجود در بازار، ایرانی هستند

در همین حال، رئیس اتحادیه پوشاک استان البرز نیز چندی پیش مدعی شده بود که پوشاک خارجی در بازار‌های ایران، تولیدات داخلی است که با برند‌های خارجی فروخته می‌شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این باره گفت: در سال ۹۹ حدود ۲۱ هزار پرونده پوشاک قاچاق با همکاری ضابطین، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به مراجع قضایی برای اخذ رای و محکومیت قطعی معرفی کرده ایم.

در هر حال، صنعت نساجی ایران از دیرباز دارای پتانسیل بالایی برای اشتغالزایی در کشور بوده و همین موضوع لزوم توجه بیشتر دولتها به این صنعت را ضروری می سازد. از این طریق، علاوه بر ایجاد اشتغال در کشور شاهد صادرات و ارزآوری این بخش نیز خواهیم بود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید