دلیل معطلی واردات خودرو محدودیت ارزی است

0
واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو
واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو
به گفته یك كارشناس حوزه خودرو، در حال حاضر مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشكل واردات خودرو بحث محدودیت‌های ارزی است.

به گزارش نبض صنعت، بابك وفایی كارشناس حوزه خودرو درباره چرایی عدم تحقق كامل وعده واردات خودرو گفت: در حال حاضر مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشكل واردات خودرو به كشور ما محدودیت ارزی است.

وی با طرح یك سؤال انتقادی دراین‌خصوص اظهار كرد: وقتی واردات خودروهای نو كه یك سال از تصویب آن می‌گذرد و هنوز اتفاقی نیفتاده چرا مجلس واردات خودروهای كاركرده را پیگیری می‌كند؟

كارشناس حوزه خودرو ادامه داد: اگر برای واردات خودروهای نو مشكل ارزی داریم پس برای واردات خودروهای كاركرده هم مشكل ارز را همچنان داریم و فرقی نمی‌كند و همین این اتفاقات باعث پمپاژ اخبار مثبت و كاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود طوری كه همه تصور كنند شرایط بازار خیلی خوب است.

وی با بیان اینكه هیچ تغییر بنیادی در بازار خودرو رخ نداده است گفت: نمایندگان مجلس اگر واردات خودروهای نو را عارضه‌یابی می‌كردند بهتر بود تا اینكه مصوبه دیگری برای واردات خودروهای دست‌دوم به تصویب برسانند؛ چون واردات خودروهای كاركرده به‌مراتب مشكلات بیشتری دارد.

وفایی بروكراسی اداری و ضعف نظارتی را بی‌احترامی به بخش خصوصی دانست و اظهار كرد: مسئولان فعلاً با خبر درمانی بازار را ثابت نگه داشتند؛ اما اگر اقدام عاجل نكنند التهابات بازار بدتر از گذشته خواهد شد.

كارشناس حوزه خودرو گفت: بخشی از ارزهایی كه تجار ما در خارج از كشور دارند به هیچ طریق جز كالا قابل‌برگشت نیست و لذا واردات خودرو به نفع دولت و مردم و بازار است.

همچنین در ان مورد عزت‌الله اكبری تالار پشتی رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار كرد: مجلس یك سال و نیم قبل قانون واردات خودرو را تصویب و به دولت ابلاغ كرد.

وی افزود: ما در جلسه هفته گذشته با وزیر صمت، درباره سرانجام مصوبه واردات خودرو به كشور سؤال كردیم و با پیگیری‌هایی هم كه امروز داشتیم اعلام كردند كه وزارت صمت آیین‌نامه را آماده كرده و برای دولت فرستاده است و باید منتظر خروجی این آیین‌نامه باشیم.

رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: ما در جلسه با وزیر صمت این نكته را هم گفتیم كه ازیك‌طرف محدودیت ارزی را مطرح می‌كنید؛ اما ازیك‌طرف اعلام می‌كنید ثبت سفارشات انجام شود.

اكبری تالار پشتی خاطرنشان كرد: نظر بنده در زمان تصویب قانون این بود كه وزارت صمت به‌طوركلی هیچ محدودیتی جز نظام تعرفه قائل نشود؛ چراكه نظام تعرفه‌ای قدرت تنظیم‌گری و درآمد خوبی برای دولت محسوب می‌شود.

وی افزود: طبق قانون محدودیتی برای واردات وجود ندارد و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند واردات را انجام ندهند.

رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینكه مصوبه واردات خودرو كلی بود و بحث خودروهای نو و دست‌دوم مطرح نبود گفت: واردات خودرو، طرح دوفوریتی دولت بود كه مجلس آن را پیگیری كرد.

اكبری تالار پشتی وضعیت كنونی را ناشی از بی‌نظمی دولت دانست و اظهار كرد: ما برای جلوگیری از التهاب بازار و معطل نكردن مردم، اعلام كردیم كه مسئولان مصاحبه نكنند و استفاده از ظرفیت و مشاركت بخش خصوصی در دستور كار قرار گیرد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید