توزیع درآمد معادن براساس شاخصه‌های توسعه نیافتگی

0
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از ضرورت توزیع منابع و درآمد حاصل از ۶۵ درصد از حقوق دولتی واصله از معدنکاران براساس شاخصه‌های توسعه نیافتگی استان‌ها برای کاهش فاصله بین استان‌های برخوردار و استان‌های غیربرخوردار در شاخصه‌های معدنی خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، حامد حسن‌نژاد سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ واحد صنعتی در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده است؛ که این میزان پروانه بهره‌برداری با ۹۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های بیرجند، قائنات، فردوس و طبس ایجاد شده است.

وی افزود: ظروف یک بار مصرف آلومینیومی، تولید زغال از ضایعات منابع سلولوزی، محصولات بتنی و هیدروکربن سبک، تجهیزات ساختمانی چوبی، (کابینت چوبی و اوراق فشرده چوبی)، اکسید منیزیم و کربنات منیزیم، سنگ ساختمانی تزئینی و پودر میکرونیزه بتنی، از جمله تولیدات این واحد‌های صنعتی است.

حسن‌نژاد با بیان اینکه با ایجاد این واحد‌ها زمینه اشتغال مستقیم برای ۱۷۳ نفر فراهم شده است، گفت: در همین ماه شش پهنه اکتشافی خراسان جنوبی به وسعت ۹۸۸۴ کیلومتر مربع آزادسازی می‌شود.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های اداره کل صنعت، معدن و تجارت، پهنه‌های اکتشافی چاه مضراب، ماهیرود، مهرجان، پهنه‌های جنوب نایبندان، کوچکعلی نایبندان و پهنه شرق نایبندان به زودی برای سرمایه‌گذاران معدنی آزادسازی می‌شود.

حسن‌نژاد ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شده آزادسازی عرصه‌ها، رأس ساعت ۱۱ روز یکشنبه مورخ ۲۲ مرداد صورت گیرد و موقعیت و اطلاعات این پهنه‌ها در سامانه کاداستر مشخص شده که متقاضیان ثبت این محدوده‌ها می‌توانند در تاریخ اعلامی به این سامانه مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید : حقوق دولتی معادن باید به عنوان سرمایه‌گذاری دیده شود

وی گفت: نیازمند افزایش اختیارات شورای معادن استان از قبیل تفویض اختیار و واگذاری پهنه اکتشافی به سرمایه‌گذاران مورد تائید شورا از قبیل قرارگاه خاتم‌الانبیاء، تفویض اختیار اجرای بند پ ماده ۶۳ آیین‌نامه اجرای قانون معادن درخصوص همه موارد خارج از ید بهره‌بردار، تفویض اختیار اصلاح محدوده‌های معدنی (تجمیع، تفکیک و یا افزایش و کاهش) و تفویض اختیار ماده ۲۲ قانون معادن هستیم.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بر ضرورت توزیع منابع و درآمد حاصل از ۶۵ درصد از حقوق دولتی واصله از معدنکاران براساس شاخصه‌های توسعه نیافتگی استان‌ها برای کاهش فاصله بین استان‌های برخوردار و استان‌های غیربرخوردار در شاخصه‌های معدنی تاکید کرد و ادامه داد: نیازمند توزیع منابع و درآمد حاصل از ۱۵ درصد حقوق دولتی وصولی در سطح کشور و براساس شاخصه‌های توسعه نیافتگی برای افزایش رفاه و توسعه شهرستان‌های استان‌های کمتر برخوردار با توجه به پایین بودن درآمد حاصله در استان‌های توسعه نیافته هستیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید