خودروهای جدید چینی خدمات پس از فروش ندارند

0
رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو گفت: فكری به حال خدمات پس از فروش خودروهای جدید چینی كه وارد بازار می‌شوند، نشده است.

به گزارش نبض صنعت، نیک آیین اظهار كرد: وقتی قرار است خودروهایی را وارد بازار كشور كنیم باید از قبل فكری برای دانش فنی و ابزار مخصوص و قطعات یدكی آنها كرده باشیم؛ چون اینطور نیست كه فقط نمایندگی‌ها باید به این مسائل برسند.

رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو گفت: خودروسازهای بزرگ دنیا در جوامع پیشرفته آموزش‌های زیادی را در بحث بازار آزاد تأمین قطعات ارائه می‌دهند تا تعمیرگاه‌های سطح شهر و كشورشان به موضوع كمك كنند؛ اما آنهایی كه خودروها را وارد بازار و مونتاژ می‌كنند این موضوع را نادیده گرفتند و این، خلأ كمبود قطعات یدكی را ایجاد كرده است.

نیك آئین اظهار كرد: مشاهدات و گزارشاتی كه از همكاران می‌رسد بسیار زیاد است و خبرنگاران هم می‌توانند به این موضوع كمك كنند.

وی با بیان اینكه تعداد نمایندگی‌ها پاسخگوی این تعداد از خودروهای وارداتی نیست گفت: جوامع پیشرفته برای بازار آزاد تأمین قطعات از قبل فكر می‌كنند؛ اما ما قطعه‌ای نداریم كه به فروش برسانیم.

مجتبی نظری، كارشناس ارشد صنعت خودرو درباره اظهارات رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو مبنی بر زمین‌گیر شدن خودروهای چینی در تعمیرگاه‌ها به دلیل توقف خدمات پس از فروش اظهار كرد: اصل موضوع، یك خبر حاشیه‌ای است و اینكه چه اتفاقی برای چه خودروی چینی افتاده و به چه دلیل در تعمیرگاه مانده معلوم نیست.

وی افزود: در این خبر، نوع خودرو مشخص نشده و مراجع مختلف از جمله وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌كننده و دیگر سازمان‌ها و نهادها هم هیچ عدد و ارقام و آماری منتشر نكردند.

كارشناس ارشد حوزه خودرو، این تیتر خبری را یك تیتر احساسی و به دنبال همان تصور عامه از خودروهای چینی و درمورد بی كیفیتی خودروهای چینی دانست.

نظری گفت: تعداد كالاهایی كه عرضه‌كننده آن‌ها موظف به ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش است زیادند اما تنها شاخصی كه خیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و درمورد گارانتی و خدمات پس از فروش آن خیلی صحبت می‌شود خودرو است؛ چون خیلی از كالاهای هم سطح خودرو هستند كه موضوع گارانتی و خدمات پس از فروش برای آن‌ها رعایت نمی‌شود.

وی یادآور شد: نمایندگی این خودروهای چینی كه به دلیل نبود قطعات زمین‌گیر شدند باید این خودروها را پذیرش كند و هزینه آن‌ها را بپردازد و خودروی جایگزینی را هم در مدت تعمیر خودرو در اختیار مصرف‌كننده قرار دهد.

كارشناس ارشد حوزه خودرو با بیان اینكه بخشی از سود خودروساز و فروشنده از محل ارائه خدمات پس از فروش است افزود: این‌طور نیست كه تعمیرگاه‌های متفرقه و غیرمرتبط با نمایندگی خودروها حتماً باید قطعات و لوازم‌یدكی خودروهای خارجی را در این حجم زیاد داشته باشند.

همچنین مهدی دادفر دبیر انجمن واردكنندگان خودرو گفت: در قانون حمایت از مصرف‌كنندگان خودرو مصوب سال ۱۳۸۶، برای هر خودرو یك دوره تضمین در نظر گرفته شده و آخرین بار سال ۱۳۹۶ بود كه دوره تضمین به مدت دو سال و ۴۰ هزار كیلومتر ابلاغ شد.

وی افزود: هر عرضه‌كننده خودرو اعم از تولیدكننده و واردكننده موظف است كه به مشتریان و خریداران، خدماتی را در زمینه تعویض قطعات و لوازم دارای عیب‌وایراد ارائه دهد و در زمانی هم كه خودرو داخل تعمیرگاه باقی می‌ماند؛ یعنی در دوره رفع نقص باید یك خودروی جایگزین در اختیار مصرف‌كننده قرار گیرد یا هزینه آن را پرداخت كند.

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو با بیان اینكه هزینه‌های مربوط به رفع نقص در دوره تعمیر بر عهده عرضه‌كننده است اظهار كرد: سازمان حمایت از مصرف‌كننده و بازرسی وزارت صمت استان‌ها باید پیگیر این موضوع باشند و تا جایی كه اطلاع دارم هر كسی شكایت كرده به نتیجه رسیده و راه در رویی ندارد؛ چون پرونده، تعزیراتی می‌شود.

دادفر اضافه كرد: افرادی كه خودروهای چینی را توزیع می‌كنند موظف هستند یك پشتیبانی داشته باشند و این موضوع را در سفارش‌گذاری اولیه لحاظ كنند و اگر هم قطعات خودرو را در داخل كشور ندارند باید آن را تأمین كنند؛ چراكه هزینه عدم تأمین رضایت مشتری بیشتر از قطعات است.

كارشناس ارشد مسائل خودرو گفت: یك صاحب برند با ارائه خدمات مناسب و به‌موقع در حقیقت به مشتری خودش احترام می‌گذارد و این یعنی توسعه بازار فروش لذا واردكنندگان خودرو بهتر است به برندهای اصلی جهانی فكر كنند؛ چون پشت هر نام و نشان جهانی یك اعتبار و اعتماد و احترام به مشتری وجود دارد كه درصد آن خیلی بیشتر از برندهای تازه به دوران رسیده است.

وی افزود: اینكه افرادی خارج از شبكه نمایندگی تقاضای اخذ خدمت دارند یك بحث مفصل است؛ اما درمورد خودروهایی كه عرضه آن‌ها زیر ۱۰۰ هزار دستگاه است مصداق ندارد.

وی با بیان اینكه تعداد نمایندگی‌ها پاسخگوی این تعداد از خودروهای وارداتی نیست گفت: جوامع پیشرفته برای بازار آزاد تأمین قطعات از قبل فكر می‌كنند؛ اما ما قطعه‌ای نداریم كه به فروش برسانیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید