تحریم قطعات یدکی خودرو برداشته شد

0

عضو کمیسیون صنایع مجلس از لغو تحریم قطعات یدکی خودرو خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، علی جدی اظهار کرد: وزیر برای افزایش تولید خودرو برنامه هایی را مطرح کرد. هرچند این اتفاق صورت گرفته ولی نه آن گونه که وزیر مربوطه در وعده ها می گفت. در خصوص قرعه کشی هم اعلام شد که از سال آینده حذف می شود و سخت است که هم تولید افزوده شود و هم قرعه کشی حذف گردد.

وی با اشاره به نیازهای جاری سالانه مردم به خودرو، گفت: عملا فاصله ما نسبت به آنچه تولید می شود زیاد است و از طرفی احتمال دارد به سختی قرعه کشی حذف شود و تولید تا سطح مناسب افزایش یابد.
جدی افزود: ظرفیت تولید در بهترین حالت یک میلیون دستگاه خودرو است و در حال حاضر تحریم قطعات یدکی را نیز طی چند روز گذشته برداشته اند.
این نماینده مجلس افزود: به سایپا و ایران خودرو امید نیست که حجم تولیداتشان را بالا ببرند. البته بحث صرفا بر اساس کمیت تولید نیست و با وضعیت کنونی اگر دو میلیون خودرو هم تولید کنیم، باز هم رضایت مردم را برآورده نمی کند.

جدی گفت: دنیا به سمت خودروهای برقی و هیبریدی می رود که 5 لیتر بر 100 کیلومتر مصرف دارند ولی در ایران خودرو های تولیدی مغایر با جهت دنیا در حرکت است.
وی با بیان اینکه به سمت حذف یارانه و ارز 4200 تومانی حرکت می کنیم، افزود: سیاست تولید خودرو با سیاست های کشور متضاد است و لذا باید فکری اساسی در این زمینه صورت دهیم.
جدی ادامه داد: بنده از ابتدا تاکید کردم دولت باید از حوزه خودروسازی خارج شود و نباید در جایگاه متهم قرار گیرد و حتی اگر ایربگ خودرویی باز نشد، دولت پاسخگو باشد. واردات نیز باید با مدیریت و کمیت خاصی آزاد شود تا رقابت بین المللی شکل گرفته و خودروسازی داخلی نجات پیدا کند چون در غیر این صورت خودروسازی ما از این بدتر خواهد شد.
وی گفت: راه حل ها مشخص است ولی تصمم گیری برای دولت مشکل است. مجلس بارها اعلام کرده خصوصی سازی خودروسازی ها باید ضمن یک سال آینده تضمین شود.
جدی همچنین در خصوص عدم پاسخگو بودن دولت ها، اظهار کرد: بخش خصوصی مشخصی نیز نمی تواند دارایی خودروسازی ها را خریداری کند.
اختلاس گران می توانند خودروسازی ها را بخرند

همچنین علی اکبر جوان روح، از فعالان قطعه سازی کشور در پاسخ به ناتوانی بخش خصوصی برای هدایت خودروسازی ها گفت: تاکنون آنقدر اختلاس گر داشتیم که می توانند کل کشور را بخرند؛ خودروسازی ها که سهل هستند.

وی با اشاره به خریداری سهام ایران خودرو توسط چند تن از قطعه سازان، یادآور شد: علی رغم اینکه گفته می شود ایران خودرو ضرر می دهد اما عده ای قصد دارند درسته این شرکت را ببلعند.

جوان روح با اعلام اینکه صنعت خودرو را فلج کرده اند تا بتوانند به راحتی آن را خریداری کنند، گفت: اتفاقا صنعت خودرو پویا بوده و ضرر ده نیست و بسیار سود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو، این حوزه را در کشورهای پیشرفته نیز دولتی دانست و گفت: گاه از میانِ بخش خصوصی افرادی در تعیین مدیران دخالت می کنند. در حالی که این صنعت ملی است و باید درست اداره شود و حتی مجلس نیز نباید در این زمینه دخالت کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید