دولت به واردكنندگان خودرو وام ارزی دهد

0
واردات خودرو
یك كارشناس اقتصادی پیشنهاد داد بخشی از پول‌های بلوكه شده ایران در حوزه واردات خودرو سرمایه‌گذاری شود و در قالب وام‌های ارزی به واردكنندگان اعطا گردد.

به گزارش نبض صنعت، مهدی بیات منش بزرگ‌ترین بازارسازی‌های اخیر ایران را دربردارنده اثرات روانی مثبت دانست و گفت: ایران كشوری پهناور و دارای اقتصادی بزرگ است و جایگاه خود را در سطح جهانی سال‌هاست كه مشخص كرده است و تحریم در حوزه صادرات و واردات هزینه‌هایی را تحمیل كرده و ما منكر آن نیستیم.

وی افزود: در پی آزادسازی پول‌های بلوكه شده به بسیاری فعالان بازرگانی و تولیدی اعتمادی در زمینه ثبات و كاهشی شدن قیمت ارز می‌دهد؛ رئیس‌كل بانك مركزی هم اعلام كرد قیمت كنونی بازار ارز در حوزه آزاد واقعی نیست كه بر اساس تراز تجاری و دریافت و پرداخت ارزی محاسبه شود؛ بلكه عموماً شامل جو روانی عامدانه یا جاهلانه است كه بر بازار حاكم شده است.

بیات منش ادامه داد: این سیگنال و علامت از بیرون نشان از حجم ۶ میلیارددلاری بود كه در اسكیلِ كالاهای اساسی اطمینان خوبی به مردم و مسئولان از منظر روانی می‌دهد كه گویی كشور در زمینه تأمین ارز مشكلی ندارد. همچنین اطمینان خاطری در بخش تولید و صادرات و واردات در نظر گرفته می‌شود؛ چون هر سه این حوزه‌ها نیازمند ثبات قیمت ارز و برنامه‌ریزی برای سال آینده هستند.

این كارشناس بازار و سرمایه در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو با بیان این كه برخی رؤسای بانك مركزی تأكید داشتند در گذشته منابعی را خرج كرده‌ایم و امروز كه پول‌های بلوكه شده برگشته، از آن بهره‌برداری می‌كنیم و تأكید داشتند كه نباید به این پول‌ها دل‌خوش كنیم.

وی افزود: از نظر شخصی این مطلب منطق ندارد؛ ولی در كشورمان بازار خودرو و واردات این محصول ذی‌نفعانی دارد و مدیریت تعارض منافع هنر دولت است و ما به‌عنوان كسی كه از طرف مردم صحبت می‌كنیم، نیازی نسبت كه دولت منابعی پیش‌بینی‌نشده در نظر گیرد. حال آن كه یكی از مشكلات كنونی كشور عدم تعادل میان عرضه و تقاضای خودرو است و لذا می‌توان از ۲۰ درصد این منابع استفاده كرد تا تأثیری مثبت در بازار خودرو پدید آورد.

بیات منش در عین‌ حال گفت: قرار نیست این كار دفعتاً رخ دهد و تصور می‌كنم مردم راضی هستند بازه‌ای دو سه‌ماهه به دولت و بازار بدهند تا قیمت خودرو در روندی كاهشی ورود یابد؛ ولی از قبل باید اعلام شود كه قرار است قیمت خودرو كاهش یابد و كسانی كه در این زمینه سرمایه‌گذاری كردند، آرام‌آرام از این بازار خارج شوند.

وی در یك مثال گفت: حتی اگر دولت این منابع را كاملاً به بازار خودرو اختصاص ندهد، می‌تواند مبالغی را قرض دهد تا در یك تاریخ خاص میزان مشخصی از خودرو وارد كشور شود و این پول حتی می‌تواند در قالب وام ارزی باشد.

این كارشناس حوزه اقتصادی گفت: این مبلغ می‌تواند برای تعادل بخشی به بازار و كاهش عجیب‌وغریب قیمت خودرو ایفای نقش كند.

بیات منش اضافه كرد: سیاست‌گذار در تیم اقتصادی دولت بدین نتیجه رسید كه قدری ترمز‌ها را بكشند و لذا بازار را در حدی مدیریت كردند كه بازار و تلاطم را مدیریت كنند.

وی افزود: تحلیلگران حدس می‌زنند كه امسال به دلیل انتخابات مجلس شورای اسلامی چندان تمایلی وجود ندارد كه افزایش و كاهش قیمتی و نوسانات شكل گیرد؛ لذا خواسته‌اند كه مدیریت بازار آسان‌تر باشد و از طرفی باید در نظر گرفت كه نقدینگی باید قدری در اقتصاد آزاد شود تا در بازار مسكن و… ورود یابد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید