به گزارش خبرنگار نبض صنعت، هر چند سازمان برنامه و بودجه به دلیل هزینه بالای ایجاد جایگاه های عرضه سوخت ال پی جی با گنجاندن این موضوع در لایحه بودجه سال آینده مخالفت کرده است اما برخی معتقدند این کار در طولانی مدت باعث صرفه جویی در مصرف بنزین و در نتیجه کاهش هزینه های کشور می شود.
برای احداث 2000 جایگاه عرضه سوخت LPG به حدود 45 تا 50 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است. همچنین برای تأسیس یک جایگاه LPG با استانداردهای روز با توجه به اهمیت ایمنی جایگاه LPG و اشتعال زایی بیشتر آن نسبت به بنزین، حدود 3 میلیون دلار هزینه لازم است.
این موضوع باعث شد تا دولت پیش بینی برای اجرای طرح ایجاد جایگاه های عرضه سوخت ال پی جی در لایحه بودجه 1401 نداشته باشد.
در این مورد احمد مرادی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از حذف بند مرتبط با استفاده خودروها از گاز ال.پی.جی (گاز مایع) در لایحه بودجه 1401، گفت: اگرچه بندی در لایحه بودجه 1400 در رابطه با استفاده خودروها از گاز LPG وجود داشت اما دولت این بند را در لایحه بودجه 1401 به دلیل نبود زیرساختهای لازم برای آن همچون جایگاههای سوخت حذف کرده، در حالی که با واگذاری مسئولیتها به بخش خصوصی امکان ایجاد زیرساختها یا همان جایگاههای سوخت مورد نیاز امکانپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از گازLPG در خودروها با استفاده از جایگاههای سوختی که بخش خصوصی باید ایجاد کند، امکانپذیر است، ادامه داد: هرچند این مهم نزدیک به 1000 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد اما بخش خصوصی توان و آمادگی انجام این مهم را دارد و حتی اعلام آمادگی کرده است.
وی افزود: باید جایگاههای سوخت را طوری گسترش داد که خودروها بتوانند علاوهبر بنزین از ال.پی.جی و سی.ان.جی نیز استفاده کنند و با توجه به مصرف نزدیک به 100 میلیون لیتر بنزین در روز، توسعه ال.پی.جی میتواند به کاهش مصرف بنزین و صادرات آن کمک کند.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: اکنون ثروتی با عنوان گاز ال.پی.چی هدر رفته و میسوزد در حالی که میتوان از این گاز مایع علاوهبر منازل در خودورها نیز استفاده کرد، اما به دلیل عدم حمایت دولت خودروها از سوخت غیراستاندارد استفاده میکنند به همین دلیل پیشنهاد کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق بودجه 1401 توزیع گاز ال. پی. جی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.
گاز مایع قابل رقابت با بنزین نیست
در همین حال، علیرضا صادقآبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در دولت دوازدهم نیز گفت: هیچ مزیتی برای توزیع LPG در کشور نداریم. اصل LPG تولیدی در کشور مربوط به پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینههای زیادی را به کشور تحمیل میکند.
صادقآبادی افزود: حتی در فصل سرد قیمت LPG از بنزین نیز بالاتر میرود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمیکند در حالی که بهازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک مترمکعب CNG بهمیزان 30 سنت، سود وجود دارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در این طرح حجم زیادی LPG باید در کشور توزیع شود، اگر با خطوط لوله و تلنبهخانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد؛ در حمل جادهای نیز علاوه بر اینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا میبرد، باعث ایجاد آلودگی و تصادفات جادهای نیز میشود، بنابراین جایگزینی بنزین با LPG اقتصادی و زیستمحیطی نیست.
صادقآبادی ادامه داد: در علم اقتصاد وقتی منابع مالی محدود دارید باید بهسمتی بروید که تولید ثروت کند، از همین رو باید جایی سرمایهگذاری کنید که عایدی بیاید اما این جایگزینی، منفی است.
خطرات جانی مصرف گاز ال پی جی در خودروها
همچنین، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در دولت سیزدهم در این مورد گفت: امکان استفاده از LPG در سبد سوخت بهخاطر نبود مخازن ذخیرهسازی آن در سراسر کشور و نبود زیرساخت عرضه امکانپذیر نیست اما میتوان بهصورت محلی و بهصورت محدود از این نوع سوخت استفاده کرد اما اولویت تخصیص LPG در کشور، تولید و عرضه بهصورت سیلندر برای استفادههای مختلف از بخش خانگی تا بخشهای صنعتی و خدماتی است.
از سوی دیگر، سردار تیمور حسینی جانشین فرمانده پلیس راهور ناجا نیز با یادآوری اینکه این موضوع یک بار در سالهای گذشته اجرا و به دلیل ایجاد حوادث فراوان به شکست منتهی شد، گفت: ورود خودروهای گازمایعسوز به جادههای کشور مسئلهای نیست که برای اولین بار با آن مواجه باشیم و از نتایج حاصل از آن بیخبر باشیم، این خودروها در گذشته بهعلت انفجارهای متعدد در جادههای کشور مورد اعتراض پلیس راهور قرار گرفت که خوشبختانه پس از مدت کوتاهی گاز مایع از سبد سوخت خودروها حذف شد؛ حال بازگشت به تجربه شکستخورده گذشته جز تحمیل ضررهای مالی و جانی به مردم کشور ثمری نخواهد داشت.
وی ادامه داد: هماکنون گاز مایع تنها با تانکر در کشور جابهجا میشود، به خلاف سیانجی، بنزین و گازوئیل که از طریق خط لوله منتقل میشود و به همین منظور نیز تعداد محدودی تانکر در حال تردد است که هر از چندگاهی شاهد حوادث دلخراش آن هستیم. حال چنانچه گاز مایع بهعنوان سوخت 2 میلیون خودرو وارد سبد سوخت کشور شود، علاوه بر اینکه هزاران تانکر برای جابهجایی آن نیاز است که بسیار خطرناک است، به این دلیل که خودروهای عمومی هم برای این نوع سوخت ساخته نشدهاند خطرات ناشی از آن را دوچندان میکند.
در هر حال، ورود یا عدم ورود ال پی جی به سبد سوخت کشور نیازمند چکش کاری و کارشناسی بیشتر است که باید دید در نهایت چه اتفاقی در این زمینه خواهد افتاد.
انتهای پیام