آئین نامه واردات خودروهای کارکرده تصویب شد

0
خاندوزی وزیر اقتصاد
سخنگوی اقتصادی دولت از تصویب تصویب آئین نامه واردات خودروهای کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، سید احسان خاندوزی امروز در نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت در مورد واردات خودروهای کارکرده اظهار داشت: اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو نیازمند تدوین و تصویب چند آئین نامه اجرایی از جمله اسقاط خودرو، آئین نامه واردات خودروهای کارکرده و آئین نامه افزایش کیفیت خودرو بود.

وی افزود: یکشنبه هفته جاری آئین نامه واردات خودروهای کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد و امیدواریم در صحن هیأت دولت در هفته آینده تصویب شود. آئین نامه اسقاط نیز در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است.

وی در ادامه اظهار داشت: نرخ رشد اقتصادی ۳ ماهه ابتدایی امسال معادل ۶.۲ درصد است و بدون احتساب نفت هم ۵.۷ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده‌ایم.

سخنگوی اقتصادی دولت به کیفیت رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: گرچه در بهار ۱۴۰۲ سهم قابل توجهی ناظر به رشد ۱۶.۴ درصدی در بخش نفت است اما سایر بخش‌های اقتصادی هم وضعیت قابل دفاعی دارند. همه گروه‌های اقتصادی در بهار امسال نسبت به پارسال رشد اقتصادی مثبتی را تجربه کردند به طوری که در بخش صنایع و معادن از صفر به ۳.۷ درصد رسیدیم.

رشد ۶.۲ درصدی در بخش خدمات

وی ادامه داد: در بهار امسال در گروه‌های صنعت ۴.۲ درصد، کشاورزی ۲.۲ درصد و خدمات ۶.۲ درصد رشد داشتیم.

خاندوزی به گزارش مرکز آمار اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی ۷.۹ درصد در بهار داشتیم که بدون احتساب نفت ۶.۱ درصد بوده است. طبق گزارش این مرکز گروه‌های صنعت ۳.۶ درصد، ساختمان (پارسال رشد منفی داشت) ۴.۷ درصد، معدن ۱.۳ درصد و خدمات ۹.۳ درصد رشد اقتصادی داشتند.

وی افزود: به جهت اینکه اقتصاد ایران در دهه ۱۳۹۰ نرخ‌های رشد اقتصادی نزدیک به صفر و تورم‌های بالا را تجربه کرد رفاه مردم و قدرت خرید مردم به صورت مستمر کاهش یافته و به همین جهت هم رشدهای مثبت دو سال اخیر از سمت جامعه کمتر ادراک می‌شود. امیدواریم نرخ رشدهای سال ۱۴۰۱ که ادامه یافت شاهد افزایش قدرت خرید و احساس این رشد در معیشت مردم باشیم.

خاندوزی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی را نسبت به سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۰ داشتیم. البته استمرار این مساله مهم است تا در شاخص درآمد سالانه شاهد اتفاق جدیدی باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بنابراین از سال ۱۴۰۱ به بعد هر میزان رشد اقتصادی مثبتی ثبت شود در تولید ناخالص داخلی کشور نسبت به سالهای قبل عدد جدیدی را رقم خواهد زد. در بهار امسال هم این وضعیت و مسیر جدید خروج از رکود ادامه خواهد یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: رشد اقتصادی بهار امسال بعد از دو سال رشد مثبت فصلی رقم خورده است و اهمیت آن نسبت به حالتی که رشد پس از رکود باشد بسیار بیشتر است.

وی افزود: اظهارنظر درباره نرخ رشد تابستان هنوز زود است اما گزارش پژوهشکده پولی و بانکی حاکی از رشد ۶.۷ درصدی تولید صنایع بزرگ در تیر و مرداد امسال حکایت دارد که بعنوان یک شاخص پیش نگر می‌تواند گویای تداوم رشد اقتصادی در تابستان امسال باشد.

رشد سرمایه‌گذاری در بهار امسال

خاندوزی با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری اظهار کرد: در بهار سال جاری شاهد رشد سرمایه گذاری هستیم که نشان می‌دهد که رشد اقتصادی فصول سال گذشته موقتی و دفعی نبوده و امیدواریم مسیر بلندمدت رشد اقتصاد ایران ادامه یابد.

وی افزود: البته باید تاکید کرد پایداری رشد اقتصادی به عوامل متعدد داخلی و خارجی بستگی دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پیش بینی نهادهای بین المللی نشانگر آن است که رشد اقتصادی اغلب کشورها در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۲۰۲۲ خواهد بود.

وی اضافه کرد: حتی برای کشورهایی که در سال ۲۰۲۲ رشدهای ۶ تا ۸ درصدی ثبت کرده‌اند برای سال جاری میلادی پیش بینی‌های رشد ۲ درصد و کمتر از آن شده است.

به گفته خاندوزی، با این وجود دولت مردمی با اتخاذ تدابیری در تلاش است رشد مثبت اقتصادی تداوم یابد.

کاهش تورم در نیمه اول امسال

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تورم هم تصریح کرد: در بخش متغیرهای اسمی اقتصاد که ناظر بر تورم و قیمتها است گزارش مرکز آمار از تورم شهریور سال ۱۴۰۲ نشانگر تورم نقطه به نقطه ۳۶.۵ درصد است.

وی افزود: این عدد نسبت به تورم نقطه به نقطه ابتدای امسال کاهش معناداری دارد. در مورد خوراکی‌ها نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه امسال ۳۷ درصد بوده است که در شهریورماه سال گذشته ۷۵ درصد بود.

خاندوزی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر شاهد ثابت قابل توجه بازارها هستیم و امیدواریم کاهش تورم که نتیجه سیاست‌های پولی دولت در کنترل نقدینگی و سیاست ارزی در ثبات بازار ارز و بهبود انتظارات و چشم انداز مثبت اقتصادی ایران در خارج و داخل است، در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید