درآمد ارزی پوشاك بیشتر از صادرات نفت است

0
یک صادركننده پوشاك با اشاره به مشكلاتی كه بر سر راه صادرات وجود دارد، گفت: ارز صادراتی صنعت پوشاك بیش از درآمد نفتی است.

به گزارش نبض صنعت، سید محمود موسوی با اشاره به برپایی نمایشگاه پوشاك اظهار كرد: هم اینك مهمانان خارجی از عراق، تركمنستان، عمان روسیه و… در این نمایشگاه حضور دارند و با دیدن محصولات كیف و كفش و چرم اظهار تعجب می‌كنند چرا كه تصور نمی‌كنند این تولیدات متعلق به صنعت داخلی ماست.

وی با اشاره به اینكه محصولات كیف و كفش و چرم ایرانی همگام با مد روز دنیا تولید می‌شود، افزود: ما برای صادرات مشكلات و معضلات بسیاری داریم.

این تولیدكننده و صادركننده پوشاك ادامه داد: ما دو فصل كاری داریم كه یكی مختص مدارس و دیگری شب عید است و با توجه به اینكه كیف جزئی از سبد خرید همیشگی خانوار محسوب نمی‌شود، تولید كننده‌های ما حاضر هستند هزینه تولید را فقط تامین كنند تا آبروی كاری‌شان نرود و چك هایشان نیز به مشكل نخورد. از طرفی مواد اولیه بسیار گران شده و با ركودی كه بر بازار حكمفرما بوده، تولید كننده‌ها نتوانستند فروش آن چنانی داشته باشند و از این رو سودی هم ندارند.

موسوی با اشاره به اینكه چشم تولیدكنندگان صنعت چرم و كیف و كفش به صادرات و سودآوری از این طریق است، ادامه داد: اگر صادرات داشته باشیم، می‌توان گفت كه ارزآوری در صنعت ما بهتر و بیشتر از نفت است.

وی خاطرنشان كرد: با شركت در نمایشگاه‌های خارجی از جمله محصولات تولیدی در زمینه كیف و كفش و پوشاك چرم، می‌توانیم با تولیدات خارجی آشنا شویم و در این زمینه به واقع دولت باید كمك كند.

موسوی همچنین ضمن ارزیابی مثبت از نمایشگاه صنعت پوشاك، ابراز امیدواری كرد كه صادرات این حوزه رونق گیرد؛ چنان چه وقتی از كشور ایتالیا افرادی در نمایشگاه تهران حضور یافتند، با دیدن تولیدات وزین ایرانی متعجب شدند و از این رو باید برای صادرات تولیدات خارجی كمك شود.

افزایش دست فروشان پوشاك

در این مورد ابوالقاسم شیرازی، سخنگوی اتحادیه تولید كنندگان و فروشندگان پوشاك نیز با بیان این كه تولیدات صنعت پوشاك حیاتی دوباره پیدا كرده و تولیدات رونق گرفته، سخنان رهبری را در این حوزه بسیار كارساز دانست.

وی از حمایت‌های گفتاری دولت و كمك‌های وزارت صمت خبر داد و افزود: تولیدی‌هایی كه از دست رفته بودند، امروز احیا شدند و رو به ازدیاد می‌باشند؛ خاصه در یكی دو سال اخیر تولیدات دانش بنیان و آن‌هایی كه تجربه صنعت پوشاك را داشتند پا به میدان گذاشته و با نوآوری دانش بنیان تولید پوشاك را ادامه می‌دهند و این رویه جای تبریك دارد. اما از طرفی نگرانی‌هایی نیز وجود دارد چراكه تولیدات با كیفیت ما قابل رقابت با محصولات خارجی است اما سهمی از بازار جهانی نداریم. خاصه این كه بازار ایران محدود است و بالاخره اشباع می‌شود و ازدیاد و افزایش تولیدات هنرمندانه با سختی صورت می‌گیرد.

شیرازی همچنین یادآوری كرد كه مطالبه تولیدكننده‌ها بی‌پاسخ مانده است ولی همچنان ایثارگرانه در عرصه اقتصادی جهاد می‌كنند و تولید را سر پا نگه داشتند و بازار پوشاك را پوشش می‌دهند.

وی اضافه كرد: مواد اولیه و مبارزه با كالای قاچاق از دیگر موانع پیش روی صنعت پوشاك است و با این وجود در تولید بهترین هستیم و در عین حال باید برای بازار چاره اندیشی كنیم.

شیرازی به مسئله فرهنگی پوشاك نیز اشاره كرد و ادامه داد: انسان شاید گرسنه بماند ولی نمی‌تواند بدون لباس باشد و پوشش یكی از واجبات است و در این بین عوامل مختلفی بوده كه قیمت این كالای الزامی را افزایش داده است و در واقع دلایل در اختیار تولیدكننده و فروشنده نبوده است.

وی افزود: دیگر صنایع وقتی با ركود مواجه شوند، قیمت كالاهایشان پس از مدتی متناسب با تورم افزایش یافته و دچار خسارت نمی‌شوند ولی صنعت پوشاك این گونه نیست و با وجود تاثیر گذاری قیمت مواد اولیه روی بازار اما تولید كننده‌ها ضرر می‌كنند كه ممكن است در نهایت، به نفع مشتری باشد ولی در نهایت گرانی و تورم به تولید كننده و فروشنده تحمیل خواهد شد چون پوشاك تابع فصل و مد است و وقتی این دو بگذرد، لباس به كالایی استوك بدل می‌شود و از این رو در سال‌های اخیر پدیده بساط گستری و دست فروشی افزایش پیدا كرده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید