اختصاصی نبض صنعت؛
کاهش شاخص تولید و فروش صنایع در شهریور/فروش خودرو ٢٣ درصد افت کرد

0
کارخانه خودروسازی
در شهریورماه سال ۱۴۰۲، شاخص تولید و فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۳/۸ و ۱۰/۶ درصدی را تجربه کرد، در این مدت شاﺧﺺ فروش خودرو با افت ٢٣/٢ درصدی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، هرچند در شهریورماه امسال، شاخص تولید و فروش شرکتهای صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۳/۸ و۱۰/۶ درصدی را تجربه کرد اما نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش به ترتیب با افزایش ۵ و ۸/۱ درصدی روبرو بوده است. در این مدت شاﺧﺺ فروش خودرو ٢٣/٢ درصد کاهش یافت.

در عین حال، طی شهریور ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش ۱۴/۵ و ۲۳/۲ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۷/۲ و ۴۳/۳ درصدی داشته است.

همچنین شاخص تولید رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۷ درصدی و شاخص فروش با کاهش ۲۴/۱ درصدی مواجه بوده و نسبت به ماه قبل افت ۳/۹ و ۹/۱ درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید: افت شاخص تولید و فروش صنایع در مرداد/فروش خودرو ۴۱/۸ درصد کاهش یافت

بیشتر بخوانید: شاخص تولید شرکت‌های صنعتی در تیرماه 4.7 درصد کاهش یافت

در شهریور امسال نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی رشد مثبت ۲/۱ درصدی را ثبت کرده است. همچنین رشد نقطه به نقطه با افزایش ۴/۱ واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به ۲۴/۹ درصد رسیده است.

گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در شهریور ۱۴۰۲ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۱/۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۲۷/۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

افت شاخص تولید و فروش خودرو و قطعات

در شهريورماه ١٤٠٢ شاﺧﺺ توليد رشته فعاليت ﺧودرو و قطعات بر مبناي شركتﻫاي بورسي نسبت به ﻣاه ﻣشابه سال قبل کاهش ١٤/٥ درﺻﺪي و نسبت به ﻣاه قبل افزايش ٧/٢ درﺻﺪي را داشته است.

ﻫمچنين شاﺧﺺ فروش آن نسبت به ﻣاه ﻣشابه سال قبل کاهش ٢٣/٢ درصدی و نسبت به ﻣاه قبل افزايش ٤٣/٣ درﺻﺪي داشته است.

در همین حال، شاخص تولید و فروش تمام زیربخش ها نسبت به ماه قبل رشد مثبت داشته اند اما نسبت به ﻣاه ﻣشابه سال قبل تمام زیربخشﻫا رشد منفی در شاخص تولید و فروش را تجربه کرده اند.

شاخص تولید و فروش خودرو و قطعات در شهریور 1402

گزارش کامل پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در شهریورماه سال 1402 بخش صنعت و معدن قابل مشاهده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید