چرا لاستیک همچنان دو نرخی است؟

0
تایر
تایر
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لاستیک گفت: در ۸ ماه ابتدای سال ۱۴ میلیون لاستیک تولید شده و بخش زیادی از التهاب بازار را رفع کرده است.

به گزارش نبض صنعت، جمال میرزایی در پاسخ به اینکه چرا همچنان دو نرخی بودن لاستیک را شاهد هستیم؟ گفت: افزایش نرخ به واسطه تغییر نرخ ارز ترجیحی بود. با توجه به اینکه با این اقدام مشکل ارز تا حدود زیادی تأمین شد و طی ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴ میلیون حلقه لاستیک تولید شده که نشان می‌دهد تولید نقش خود را ایفا کرده است. دو هفته قبل متعهد شدیم که ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک را در بازار عرضه کنیم. بیش از ۳۰۰ هزار حلقه در بخش نمایندگان، ۱۰۰ هزار حلقه در بخش عرضه مستقیم و بخشی هم به سازمان‌ها و حمل و نقل عمومی عرضه شده که مجموعا به ۶۰۰ هزار حلقه می‌رسد و باقی آن نیز به‌زودی عرضه می‌شود.

او ادامه داد: در مورد رینگ ۱۳ در بازار کمبود نداریم باید به سراغ رفع التهاب‌ها و تقاضای کاذب باشیم. پیش بینی میک ردیم که التهاب بازار تا به امروز مرتفع شود. کسانی تصور می کنند که تایر را می‌توانند امروز خریداری کنند و بعداً گرانتر بفروشند که تصور غلطی است.

غلامعلی مهدوی، دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی وزارت صمت نیز در مورد دو نرخی بودن لاستیک گفت: التهابی کم در بازار ایجاد شده بخشی از آن به تولید بازمی‌گردد که تمهیداتی در این حوزه انجام شده و مشکل‌ تولید مرتفع شده است. وقتی در تولید مشکلی باشد، سطح عرضه کم شود موجب التهاب و تقاضای کاذب می‌شود؛ بنابراین هدف این است که در قالب سامانه‌ها عرضه لاستیک را شفاف کنیم. این طرح‌ها به صورت آزمایشی در بعضی شهر‌ها ایجاد شده که نتایج خوبی داشته است.

بیشتر بخوانید: افزایش تولید تایر با گشایش‌های ارزی اخیر

او افزود: در حال حاضر در بستر سامانه جامع تجارت این امکان فراهم شده که واحد‌های صنفی دارای کد نقش و مجوز صنفی، خرید خود را ثبت کنند تا میزان تقاضا مدیریت شود و تقاضای کاذب ایجاد نشود. قول ما این است که شفافیت لازم ایجاد شود که بخشی از این شفافیت از طریق سکو‌های اینترنتی و بخش زیادی از آن از طریق ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجاری خواهد بود.

نیک منش، معاون بازرسی اتاق بازرگانی و اصناف ایران نیز در خصوص تنظیم بازار لاستیک گفت: بعد از التهابی که در بازار لاستیک به وجود آمد و پس از بازرسی اتاق‌های اصناف کشور، گزارش‌ها به ستاد تنظیم بازار داده شد و جلسات متعددی با وزارت صمت گذاشته شد. انتظار ما این بود در رینگ‌های پرتقاضا، عرضه به طور کامل انجام شود، اما به طور مطلوبی این اتفاق نیفتاده است و این کمبود همچنان در بازار وجود دارد. در سه ماه اول سال آنچنان که باید تولید نداشتیم و در یکی دو ماهه اخیر تولید افزایش پیدا کرده است.

او افزود: خرده فروش‌ها و عمده فروش‌ها هم از سامانه جامع تجارت و هم از سکوی‌های اینترنتی استقبال می کنند. این سامانه‌ها می تواند در تعادل بازار کمک کند، اما تسریع در فرآیند خرید تایر می تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید