آسیب شناسی سهمیه بندی برق و گاز صنایع/افزایش هزینه تولید و بلاتکلیفی کارخانه ها

0
فولاد

در شرایطی که سخنگوی صنعت برق از سهمیه‌بندی برق مصرفی برخی صنایع خبر می دهد، صنعتگران از رشد سرسام آور هزینه تولید گلایه مندند و این اتفاق را عاملی برای افزایش قیمت همه محصولات از سیمان و فولاد گرفته تا چینی و کاشی و سرامیک می دانند.

به گزارش نبض صنعت، به تازگی مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته از سوم بهمن محدودیت‌های برق برای صنایع سیمانی و فولادی آغاز شده و این محدویت‌ها با هماهنگی وزارت صمت اعمال شده است.

وی با بیان اینکه این محدودیت‌ها تا ۱۲ بهمن ادامه دارد، تصریح کرد: میزان مصرف انرژی در بخش صنایع خوب است اما به هرحال مجبوریم برای تامین پایدار برق شبکه، برق را نوبت‌بندی کنیم. اما ما با وزارت صمت مشورت کردیم که برق کدام صنایع را سهمیه‌بندی کنیم تا آسیب کمتری به صنایع برسد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که از اواخر هفته پیش اعمال شد و سردی هوا، مجبور شدیم برق صنایع را نوبت‌بندی کنیم.

نامه نگاری برای قطع گاز شهرک های صنعتی

در کنار هشدارهایی که به صنایع در خصوص مصرف برق داده می شود، نامه نگاری هایی نیز به منظور کنترل مصرف گاز در کارخانه ها رد و بدل شده است.

عباس جبال بارزی، نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نامه نگاری دولتی ها با صاحبان صنایع برای قطع گاز، اظهار داشت: نامه‌ای از طرف شرکت گاز به چند شهرک صنعتی از جمله شهرک صنعتی اشتهارد ارسال شده مبنی بر اینکه گاز آنها به دلیل افزایش مصرف خانگی قطع خواهد شد و باید از سوخت جایگزین یعنی مازوت استفاده کنند.

وی در مورد وضعیت قطعی گاز صنایع اظهار کرد: نامه‌ای از طرف شرکت گاز به چند شهرک صنعتی از جمله شهرک صنعتی اشتهارد آمده مبنی بر اینکه گاز آنها به دلیل افزایش مصرف خانگی قطع خواهد شد و باید از سوخت جایگزین یعنی مازوت استفاده کنند.

بلاتکلیفی کارخانه هایی که سوخت جایگزین ندارند
به گفته وی، بسیاری از کارخانجات امکان استفاده از سوخت جایگزین ندارند، سیستم آنها با گاز  کار می‌کند و نمی‌توانند مازوت بسوزانند.

وی ادامه داد: مدت زیادی است که گاز کارخانجات سیمان هم قطع شده و از مازوت استفاده می‌کنند. به نیروگاه‌ها هم گفته‌اند که این اتفاق برای آنها هم می‌افتد اما شهرک‌های صنعتی وضعیت بدتری خواهند داشت. طبیعتا به هر میزان که هوا سردتر شده و مصرف بخش خانگی بیشتر شود، قطعی گاز صنایع هم بیشتر می‌شود. ابتدا کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌ها بودند و الان شهرک‌های صنعتی هم در اولویت قطعی گاز قرار گرفته‌اند.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: این همان سناریوی تکراری است که هرگاه مصرف برق یا گاز زیاد می‌شود صنایع در اولویت قطعی قرار می‌گیرند و هیچ جبران خسارتی هم نمی‌کنند. هر میزان هم ما جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم که این رویکرد برخلاف ماده 25 قانون بهبود فضای کسب و کار است توجهی نمی‌شود و کاری هم از ما بر نمی‌آید. نمایندگان مجلس و دولت همه می‌گویند به فکر تولید هستیم و نمی‌خواهیم تولید آسیب ببیند ولی در عمل اینگونه است.

جبال بارزی با انتقاد از عدم اعمال قانون بهبود فضای کسب و کار بیان کرد: اگر مجلس قانون بهبود فضا برای صاحبان صنایع و بخش خصوصی وضع کرده است، چرا اجرا نمی‌شود؟ این باید مشخص شود. دولت که می‌گوید باید تولید را برای توسعه و اشتغال‌آفرینی رونق دهیم، پاسخ دهد که چرا این کار را نمی‌کند؟ وزرای صمت، کار و اقتصاد توضیح دهند که چرا آنچه در عمل اتفاق می‌افتد؟ به صنایع پاسخ دهند که چه رویکردی داشته باشند.

رشد سرسام آور هزینه تولید

در این مورد مدیرعامل یک کارخانه تولید ظروف چینی نیز گفت: قطعی های مکرر برق و گاز و بالا رفتن قیمت گاز و برق یعنی بالا رفتن قیمت تمام شده. وقتی با یک شرکت قرارداد می بندیم دیگر نمی توانیم تا آخر سال قیمت ها را تغییر بدهیم. نمی شود که تمام فشارها به بخش صنعت و تولید وارد شود. خیلی ساده می توان فهمید که کم کم بوی ورشکستگی این صنایع هم به مشام می رسد.

یک تولیدکننده کاشی و سرامیک نیز در این مورد گفت: بدون خبر قبلی از ابتدای اسفند تا اول فروردین پارسال قیمت‌گاز دو برابر شد و مکرر با قطعی برق و گاز مواجهیم و دوباره از اول فروردین و اردیبهشت امسال این دو برابر به سه برابر تبدیل شد و این تغییرات باعث شد هزینه مصرف ما که ۱۲۰ میلیون تومان بود به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. در شرایط فعلی هم با سهمیه بندی مواجهیم. همه هزینه ها در همه حوزه ها اعم از انرژی، مالیات، بیمه و … به صورت سرسام آور در حال افزایش است.

در این مورد عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان نیز گفت: اگر مشکل برق صنایع طی روزهای جاری حل نشود، قیمت سیمان افزایش می‌یابد.

به هر حال به نظر می‌رسد محدود کردن برق صنایع به منظور تامین برق بخش خانگی صورت می گیرد. تابستان امسال هم زمانی که شبکه کشور قادر به تامین برق بخش خانگی نبود، برق بخش صنایع محدود شد تا این گونه روشنایی بخش خانگی حفظ شود.

این اتفاق در زمستان سال پیش و تابستان امسال، موجب چند برابر شدن برخی از کالاها شد. برای مثال سیمان در خرداد ماه امسال، ۴۰ درصد گران شد و دبیر انجمن سیمان گفت که دلیل گران شدن سیمان قطع برق و افزایش قیمت هزینه‌های حمل آن بوده است.

در این شرایط روز گذشته، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در جمع فعالان اقتصادی و صنعتی استان گیلان گفت که دولت برای رفع مشکلات برق صنایع برنامه دارد.

باید دید این برنامه دولت چه زمانی اجرایی می شود و تا چه حد از تاثیرگذاری سهمیه بندی برق و گاز بر قیمت تمام شده تولیدات جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید