سهم ۲ درصدی ایران از دریای جنوب/جزئیات ۵ پروژه انتقال تکنولوژی صنعت آب

0
دبیر کل دفتر منطقه ای بنیاد جهانی انرژی در ایران با بیان اینکه سهم ایران از آب خلیج فارس و دریای عمان فقط ۲ درصد است، گفت: در راستای عبور از بحران خشکسالی، معرفی و اجرای ۵ پروژه مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، هادی هزارخانی در یک نشست خبری در پاسخ به سوال نبض صنعت در مورد راهکار عبور از بحران خشکسالی با استفاده از تکنولوژی های جهانی صنعت آب، اظهار داشت: در صورتی که انتقال آب به درستی صورت گیرد و از مدیریت آب و مهندسی ارزش آب اطلاعات درستی داشته باشیم و در عین حال، از آب ۳ یورویی برای کاشت میوه های با ارزش اقتصادی پایین استفاده نشود، می توانیم از بحران خشکسالی عبور کنیم.

وی تصریح کرد: حدود ۹۸ درصد آب خلیج فارس و دریای عمان توسط ۵ کشور حوزه خلیج فارس جهت شیرین سازی برداشت می شود و سهم ایران فقط ۲ درصد است.

وی با بیان اینکه جنگ آب در دنیا جدی است، گفت: باید دانش به روز و مرتبط با صنعت آب به کشور منتقل شود چرا که تاخیر در این زمینه باعث از دست دادن فرصت ها می شود.

هزارخانی ادامه داد: طی همایشی که با حضور مسولان دولتی، وزارت صمت، بخش خصوصی، فعالان صنایع مختلف از جمله فولاد و همچنین چهره های جهانی در حوزه انرژی برگزار خواهد شد، پنج پروژه در زمینه انتقال تکنولوژی های نوین در حوزه آب معرفی خواهد شد.

وی توضیح داد: یکی از این طرح ها، استفاده از لوله های GRP در صنعت آب است که هزینه انتقال آب را ۴۰ درصد کاهش می دهد و آسیب کمتری نیز به محیط زیست وارد می کند.

دبیر کل دفتر منطقه ای بنیاد جهانی انرژی در ایران با بیان اینکه انتقال تکنولوژی های فوق پیشرفته به کشور را پیگیری می کنیم، ادامه داد: در عین حال، انتقال خلاقیت و دانش کارشناسان ایرانی به بازارهای جهانی را نیز در دستور کار داریم.

هزارخانی با تاکید بر اینکه ایران یکی از مهمترین کشورهای برخوردار از انرژی در جهان است، گفت: از این پتانسیل بهره خوبی گرفته نشده و بیشتر متمایل به خام فروشی بوده ایم. امیدواریم با همکاری دولت و مجلس بتوانیم تفکر نوین را در توسعه فناوری کشور حاکم کنیم.

به گفته وی، تولید شیت قشای اسمزی معکوس، تکنولوژی تولید آب از رطوبت هوا، دستگاه کاهنده ۵۰ درصدی مصرف آب در منازل و ادارات و همچنین تکنولوژی جدید در تصفیه خانه های فاضلاب جهت چرخش آب در صنعت و مصارف شهری از دیگر پروژه هایی است که در همایش پیش رو معرفی خواهند شد.

دبیر کل بنیاد جهانی انرژی در ایران با تاکید بر لزوم حمایت و پشتیبانی دولت از اجرای طرح های مرتبط با تکنولوژی آب در کشور، تصریح کرد: به عنوان مثال هزینه برخورداری از تکنولوژی تولید آب از رطوبت هوا حدود ۷ میلیون دلار است و بخش خصوصی برای فعالیت در این بخش نیازمند حمایت است.

وی افزود: صنعت آب، صنعت پرسودی است، در پروژه GRP توجیه اقتصادی بالایی وجود دارد اما دولت، مشتری اصلی است و بخش خصوصی نگران ماندگاری و عملکرد دولت در این طرح است.

وی ادامه داد: قرار است معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و معاونت طرح های کلان به همراهی وزارت صمت تکنولوژی شیت را به ایران منتقل کنند.

هزارخانی همچنین از اجرای طرحی با همکاری وزارت نفت برای تولید کربن از نیروگاه رامین خبر داد و گفت: این کربن به چاه های نفت تزریق خواهد شد که تولید نفت چاه ها را ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می دهد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید