صدای پای دلار ۵۸ هزار تومانی

0
درحالی که بانک مرکزی در ماه‌های اخیر صحبت از تثبیت نرخ ارز می‌کرد، قیمت دلار با عبور از کانال ۵۷هزار تومانی در آستانه ۵۸ هزار تومان قرار گرفت.

به گزارش نبض صنعت، از ابتدای بهمن‌ماه جهش نرخ ارز روند تندتری به خود گرفته و طی ۹روز از ۵۳هزار تومان به ۵۸هزار تومان رسیده است. درحالی که بانک مرکزی وعده داده بود، نرخ دلار در ماه‌های اخیر کاملا مدیریت شده و سیاست‌های ثبیت نرخ ارز موثر بود جهش نرخ ارز باعث التهاب در بازار شده است.

افزایش قیمت دلار از ابتدای بهمن‌ماه

بازار ارز از ابتدای بهمن تا کنونی با رشد قیمتی همراه بود، در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد ۵۸هزار و ۱۰۰ تومان است، درحالی که نرخ دلار در پایان معاملات روز گذشته در بازار آزاد ۵۶هزار و ۱۰۰ تومان بود. رشد هزار و ۸۰۰ تومانی قیمت دلار از ابتدای معاملات صبح امروز تا کنونی دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها سیگنال‌های سیاسی به بازار عنوان شده است. کارشناسان معتقدند که با ایجاد تنش‌ها در خاورمیانه قیمت دلار در بازار آزاد به صورت مستقیم تاثیر می‌پذیرد و دچار التهاب می‌شود. این درحالی است که دلار روز گذشته تحت تاثیر چند سیگنال دولتی روند کاهشی در پیش گرفته بود و پیش بینی می‌شد که نرخ دلار روند اصلاح قیمتی را در پیش بگیرد.

نتایج نافرجام سیگنال‌های دولتی به بازار ارز 

روز گذشته دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی عنوان کرد که بانک مرکزی با با شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه درهم در بازار توافقاتی کرده که بر کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیم دارد. از سوی دیگر عرضه شمش طلا در مرکز مبادله اقدامی برای تخلیه حباب سکه و کاهش نرخ دلار بود که در ساعات میانی روز تاثیر خود را روی بازار ارز گذاشت.

نقش حمله به برج ۲۲ در افزایش قیمت دلار 

با وجود آرامش در بازار ارز، انتشار خبر حمله به مقر نظامیان آمریکا باعث ایجاد تنش در خاورمیانه و واکنش سران سیاسی کشورها شد. برج ۲۲ یکی از پایگاه‌های مهم و استراتژیک آمریکا در منطقه به‌شمار می‌رود که روز گذشته هدف حمله پهپادی  جبهه مقاومت قرار گرفت. پیش از این عنوان شده بود که ایران نقش موثری در این رابطه دارد و این خبر به یکباره بازار ارز را دچار تلاطم کرد.

فتح کانال ۵۷ هزار تومانی توسط دلار

از ابتدای صبح و همزمان با آغاز معاملات در بازار ارز، قیمت دلار با ۵۶هزار و ۸۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد و با ادامه روند افزایش قیمت‌ها وارد کانال ۵۷هزار تومان شد. دلار در میانه روز به ۵۷هزار و ۹۰۰ تومان نزدیک شد تا سناریوی اصلاح قیمت ارز که روز گذشته بسیار محتمل بود، کاملا فراموش شود. در حال حاضر و در زمان نگارش این گزارش قیمت دلار در بازار آزاد به ۵۸هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

کارشناسان بر این باورند که وقتی قیمت‌ها بالای  مرز ۵۷هزار تومان باشند به نزول قیمتی کمتر فکر می‌کنند. البته بازهم سناریوی اصلاح قیمت‌ها و از دست رفتن جایگاه قیمتی دور از ذهن نیست.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید