در گفت و گو با نبض صنعت مطرح شد
شتابزدگی در داخلی سازی،کیفیت قطعات خودرو را کاهش داد

1
داخلی سازی قطعات خودرو
مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: پروژه داخلی سازی در صنعت خودرو طی سالهای گذشته با شتابزدگی همراه بوده و باعث شده تا همزمان با رشد تیراژ تولید خودرو، به مقوله کیفیت توجه کمتری شود.

پدرام فخیمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت با بیان اینکه شتابزدگی در داخلی سازی، کیفیت قطعات خودرو را کاهش داده است، اظهار داشت: در حال حاضر با طیف گسترده ای از تولیدات خودرویی در کشور مواجه هستیم به طوری که محصولات برخی برندهای چینی در داخل مونتاژ می شوند و دو شرکت بزرگ خودروسازی نیز با میزان داخلی سازی بالاتر، برنامه ها و اهداف کیفی گسترده ای را برای خود تعریف کرده اند.

وی با تاکید بر لزوم انطباق این شرکتها با الزامات استانداردی در کیفیت خودرو افزود: بررسی های ما نشان می دهد در برخی مدل های خودرو این اتفاق صورت گرفته اما در برخی دیگر هنوز اختلاف زیادی با آنچه از جهت کیفیت و مطلوبیت مدنظر مصرف کنندگان است، وجود دارد.

مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تصریح کرد: شرکت بازرسی کیفیت به نمایندگی از طرف وزارت صمت، مشتریان صنعت خودرو را از نظر کیفیت خودرو، فروش و خدمات پس از فروش مورد سنجش قرار می دهد که بعضا نارضایتی هایی بین مشتریان خودرو وجود دارد.

فخیمی توضیح داد: بیشتر نارضایتی مشتریان به بحث های ایرادات مونتاژی خودرو و قطعات به کار رفته در خودروها برمی گردد.

پدرام فخیمی،مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند پروژه داخلی سازی در صنعت خودرو که طی سالهای گذشته در کشور گسترش پیدا کرده در برخی موارد با شتابزدگی همراه بوده و باعث شده تا همزمان با رشد تیراژ تولید خودرو، به مقوله کیفیت توجه کمتری شود.

به گفته وی، همه شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو و نمایندگی های آنها توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد ارزیابی قرار می گیرند و رتبه بندی می شوند.

فخیمی توضیح داد: بررسی سالهای اخیر نشان می دهد که زیرساخت های خدمات پس از فروش دو شرکت بزرگ خودروساز و سه شرکت اصلی مونتاژکار یعنی بهمن موتور، کرمان خودرو و مدیران خودرو از حیث شبکه نمایندگی های مجاز متناسب با تعداد خودروهای تولیدی ایجاد شده ولی عارضه ای که از سمت مشتریان به گوش می رسد این است که تامین قطعات یدکی با زمان طولانی صورت می گیرد.

وی افزود: موضوع دیگر این است که در برخی خودروها با توجه به اینکه توسعه محصول صورت گرفته اما توسعه خدمات زیرساخت به همان نسبت توسعه نیافته است. مثلا پرسنل مجرب و متخصص به میزان لازم وجود ندارد و یا قطعات یدکی به اندازه کافی در نمایندگی ها موجود نیست.

مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تصریح کرد: در مورد قطعات یدکی به دلیل زمان بر بودن تامین ارز، ممکن است با طولانی شدن مدت زمان تامین این قطعات روبرو باشیم که معطلی و نارضایتی مشتریان را به همراه دارد و با طولانی بودن ارائه خدمات تعمیرات روبرو می شویم. شرکتها باید برنامه ریزی دقیق و پیش بینی مشخص از قبل داشته باشند.

وی با بیان اینکه معمولا در ارائه سرویس اولیه و ادواری معطلی وجود ندارد، گفت: مشکل از جایی شروع می شود که خودرو بعد از پیمایش حدود ۱۰ هزار کیلومتر با خرابی روبرو می شود و معمولا معطلی در زمان تامین قطعات اساسی که در پیمایش بالا معیوب می شوند، وجود دارد.

فخیمی در عین حال اظهار داشت: متوسط زمان ماندگاری خودرو در تعمیرگاه نسبت به دو سال گذشته مقداری بهبود داشته ولی باز هم به دلیل عدم تامین به موقع قطعات با مشکل روبرو هستیم.

انتهای پیام

1 دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    در جهت بهبود ، خدمات پس از فروش، و کاهش هزینه های مربوط به نمایندگی ها و تامین به موقع و بهینه قطعات یدکی ، بهتر است ، نمایندگی های خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا با یکدیگر ادغام شوند .
    هم از لحاظ فضای فیزیکی و هم از لحاظ تجهیزات تعمیرگاهی و هم انبار و قطعات یدکی و منابع انسانی ، این امر موجب بهبود فرایند خدمات پس از فروش و افزایش رضایت مشتریان خواهد شد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید