سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز

0
یکی از نکات مهم بازار ارز این است که ارز مسافرتی دوبرابر شده است. همچنین طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت طلا و سکه صعودی شدند.

به گزارش نبض صنعت، در معاملات پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش نسبت به‌روز کاری قبل از آن به ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و حواله دلار نیز با افزایش به نرخ ۳۹ هزار و ۸۶۴ تومان معامله شد.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز روز گذشته با افزایش نسبت به‌روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۴۲۵ تومان و نرخ حواله یورو با افزایش به ۴۳ هزار و ۱۱۹ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با کاهش قیمت طی دیروز نسبت به‌روز کاری قبل از آن ۱۱ هزار و ۶۸۶ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز با افزایش ۱۰ هزار و ۸۵۴ تومان است.

همچنین در صرافی ملی هم دیروز قیمت خرید دلار آمریکا ۴۲ هزار ۴۹۱ تومان و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شد. از سوی دیگر قیمت خرید یورو ۴۵ هزار و ۹۶۱ تومان و قیمت فروش یورو ۴۶ هزار و ۴۲۵ تومان بوده است.

بااین‌حال در بازار، نرخ دلار در هرات با ۵۶ هزار و ۳۵۰ تومان بازگشایی شد و در عصر روز گذشته با اندکی نوسان صعودی بر روی ۵۶ هزار و ۳۸۰ تومان قرار گرفت. این در حالی است که روز چهارشنبه اسکناس آمریکایی در بازار یاد شده با ۵۶ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شده بود.

فارغ از بازار ارز، قیمت تتر روز چهارشنبه به نزدیک ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ اما دیروز در محدوده ۵۷ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رسید.

یکی از نکات مهم بازار این بود که ارز مسافرتی دوبرابر شد. در همین رابطه مصطفی قمری وفا؛ مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی در صفحه اجتماعی خود از افزایش سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو خبر داد.

طبق این خبر افزایش سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود و مدارک موردنیاز در ارائه درخواست خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است.

همچنین تحویل ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌گیرد و متقاضیان با ارائه مدارک موردنیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه نمایند.

همچنین اظهارات سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی درباره بازار ارز توجه بازیگران ارزی را به خود جلب کرد. وزیر گفته تمرکز بسیار جدی دولت و مشخصاً بانک مرکزی در رابطه‌ با مدیریت بازار ارز این است که به‌شدت نوسانات این بازار کنترل شود و یکی از اقتضائات این موضوع این است که اقتداری در حوزه بانک مرکزی صورت گیرد. در این زمینه بخش کاملی از مصوباتی که در آذرماه به تصویب مجلس رسید، برای قانون بانک مرکزی ایجاد شد.

از بازار ارز و اتفاقات آن که بگذریم، قیمت طلای جهانی دیروز صعودی شد. به عقیده تحلیلگران اقتصادی این اتفاق به دلیل افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و کاهش ارزش دلار آمریکا به دلیل تقاضای امن بود

درحالی‌که صورت‌جلسه آخرین نشست فدرال رزرو آمریکا امیدها برای افت زودهنگام نرخ بهره را کاهش داد قیمت اونس طلا دیروز تا نزدیک ۲۰۳۵ دلار بالا رفت؛ اما با ۲۰۲۶ دلار به فروش رسید که نسبت به‌روز قبلش در حول‌وحوش ۳،۴ دلار کاهش یافت.

در بازار داخلی ایران هم دیروز قیمت طلا ۱۸ عیار طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر نسبت به‌روز قبلش ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت و به ۲ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. از سوی دیگر قیمت سکه امامی دیروز به ۳۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با چهارشنبه ۳۵۰ هزار تومان افزایش را نشان می‌داد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید