الزامات تحقق شعار سال چیست؟

0
رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق گفت: برای عملیاتی‌كردن شعار سال، اگر علم و باور و عمل با هم نباشد نتیجه نخواهیم گرفت.

به گزارش نبض صنعت، یحیی آل اسحاق با اشاره به چالش‌های كشور در حوزه اقتصاد و الزامات تحقق شعار سال گفت: ما در كشور با موفقیت‌های بسیار در حوزه‌های مختلف و تاب‌آوریهای مختلف در مقابل جنگ با دشمنان داخلی و خارجی داشته‌ایم. ولیكن باید اذعان كنیم در حوزه اقتصاد با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم. این مهم از سوی مقام معظم رهبری و مسئولین مطرح می شود و مردم هم دارند آن را لمس میكنند.

وی اظهار كرد: ایران به اذعان همه از نظر نیروی انسانی، منابع، موقعیت جغرافیایی و ذخایر به‌صورت بالقوه و حتی بالفعل از خیلی كشورها به‌مراتب بالاتر است.

رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق بیان كرد: واقعیت این است كه راهبردهای انتخابی دهه ۶۰ برای اجرای بخش اقتصادی غیر مناسب بود و آثار آن راهبردهایی بود كه همه تلاش كردند و با حسن نیت سعی كردند كل اقتصاد را دولتی كنند. با تصور این كه مصلحت كشور در دولتی شدن اقتصاد است.

وی با اشاره به تبعات دولتی شدن اقتصاد گفت: نتیجه‌اش این شد كه بیش از ۸۰ درصد اقتصاد توسط مدیریت و بعضا مالكیت دولت اداره شد و نتیجه این رویكرد در سطح جهانی اضمحلال دوره كمونیستی است و در داخل كشور هم بعد از چهل و چند سال به وضعیت اقتصادی نامطلوب كنونی رسیدیم.

آل اسحاق به شعار سال «جهش تولید با مشاركت مردم» اشاره و اظهار كرد: مقام معظم رهبری ابتدای هر سال باتوجه‌به شرایط كشور، موضوع اقتصاد را مهم‌ترین مسئله قرار داده‌اند و با عناوین مختلف، توجه را به جهت‌گیری در تولید و تورم و تولید و اشتغال و امثالهم داده‌اند. امسال نیز همانند سال‌های قبل موضوع اقتصاد را بحث اصلی قرار دادند و فرمودند جهش تولید و سپس پسوند بسیار حساس با مشاركت مردم را مطرح كردند.

وی افزود: ایشان حتی توضیح دادند منظور از مشاركت، مشاركت در مالكیت، مشاركت در مدیریت و مشاركت در تصمیم‌گیری است.

وزیر اسبق بازرگانی با تأكید بر این كه علت عقب‌افتادگی ما در حوزه اقتصاد نبودن این موضوع است، تصریح كرد: یعنی مردم حضور عملیاتی و محسوس در حوزه اقتصاد نداشتند یا این نسبت حداقل ۸۰ به ۲۰ یا ۷۰ به ۳۰ است.

وی درباره راهكار عملیاتی‌شدن شعار سال بیان كرد: برای عملیاتی‌كردن این شعار سه واژه وجود دارد كه اگر با هم همراه نباشد نتیجه نخواهد داد. در هر موضوعی برای تغییر و تحولش اول علم لازم است و سپس باور لازم است و در پایان عمل. اگر علم و باور و عمل با هم نباشد نتیجه نخواهیم گرفت.

آل اسحاق تأكید كرد: برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان چه در بخش حاكمیتی و چه در بخش نهادهای مردمی این باور وجود باید باشد كه راهی جز این نیست كه باید مردم در اقتصاد، حضور و مشاركت عملی و محسوس در مدیریت و در مالكیت داشته باشند.

وی متذكر شد: تصمیم‌گیران در دولت، مجلس، قوه قضائیه و مجلس مصلحت نظام باید باور كنند كه مصلحت امروز كشور، انقلاب و مردم این است كه مردم در اقتصاد حضور عملیاتی داشته باشند؛ لذا هر تصمیمی كه میخواهند در هر حوزه‌ای بگیرند، اگر مانع این كار شوند ضربه‌زننده هستند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید