برنامه‌محوری و رقابت پذیری؛ دو اصل اساسی جهش تولید

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
چگونگی مواجهه با تحریم‌های غرب و راه‌های جلوگیری از نظام توزیع رانتی با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در راستای جهش تولید در نشست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری مطرح شد.

به گزارش نبض صنعت، صد و شصت و سومین نشست علمی تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با عنوان “الزامات و راهکار‌های عملیاتی تحقق شعار سال ۱۴۰۳، با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی” برگزار شد. در این نشست، برنامه‌محوری و رقابت پذیری به عنوان دو اصل اساسی جهش تولید مطرح شدند.

در این نشست محمّد قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان مدیر علمی و همچنین حمیدرضا فولادگر عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس دهم و وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی به عنوان سخنرانان این نشست به ایراد نقطه‌نظرات خود پرداختند.

در ابتدای نشست، محمّد قاسمی گفت: شعار سال ۱۴۰۳ تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، نیاز به تبیین دارد. هفته گذشته در ملاقات کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری، ایشان تأکید کردند که باید یک گروهی برای تبیین این شعار و سیاست‌هایی که منجر به تحقق آن می‌شود فکر کنند و اگر قرار باشد که ما به یک مدار صحیح برگردیم که تولید را جهش بدهیم و مشارکت مردم را در امر تولید افزایش دهیم، یک تفکر متفاوت با آن چیزی که ما را به این وضع موجود رسانده نیاز است.

وی ادامه داد: در دهه ۱۳۵۰ تفاوت ما با سایر کشور‌های صادر کننده نفت در این بود که ایران توانسته بود یک بنیان تولیدی ایجاد کند و این امر مهمی در سیاست‌های ارزی، پولی و مالی است. پس از اینکه ما در دهه ۱۳۵۰ با یک حجم عظیمی از درآمد‌های نفتی مواجه شدیم، طلیعه چند اشکال اساسی در آن زمان بنیان نهاده شد که مواردی همچون تغییر فرهنگ مصرفی مردم و ایجاد سطح رفاهی نامتناسب، ایجاد نظام اداری فربه و توزیع کننده و مصرف کننده منابع نفت و گاز که کمتر در خدمت تولید است، عدم تکمیل زنجیره‌های ارزش و تامین در داخل کشور، شکل دهی به ساختار سیاسی در دولت و مجلس که عمدتا رویکرد توزیعی دارند و به صورت دائمی در حال تولید توقعات جدید در سطح جامعه هستند و در سمت دیگر ایجاد گروه‌های رانت‌جو در بین سیاستمداران و فعالان اقتصادی از جمله نمونه آن‌ها است. همین موضوع باعث شد که اقتصاد ایران در دهه ۱۳۸۰ نیز همانند اقتصاد ایران در دهه ۱۳۵۰ عمل کند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید