الزامات بازنگری در استراتژی توسعه صنعتی

0
خالقی
آرمان خالقی

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تدوین و بازنگری استراتژی توسعه صنعتی باید واقع بینانه و بر مبنای واقعیت ها و اطلاعات درست انجام شود.

به گزارش نبض صنعت، آرمان خالقی در تشریح اهمیت وجود نقشه راهبردی صنعت کشور با بیان اینکه راهبرد صنعتی و استراتژی توسعه صنعتی یک سابقه طولانی در کشورمان دارد، گفت: اسناد زیادی روی این قضیه وجود دارد و مطالعاتی هم در این خصوص صورت گرفته است.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز اخیراً در دیدار فعالان اقتصادی، این خواسته را از سمت بخش اقتصادی به خوبی مورد توجه قرار داده و بر آن تأکید فرمودند که امیدواریم در دستور کار دولتها قرار بگیرد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تأکید بر اینکه تدوین استراتژی توسعه صنعتی باید واقع بینانه و بر مبنای واقعیت ها و اطلاعات درست انجام شود، گفت: تدوین این سند باید با یک بازه زمانی و اهداف مشخص باشد و نقطه شروع و پایان آن نیز به صورت دقیق تعیین شود.

خالقی افزود: هر کسی که در مسیر توسعه صنعتی کشور می تواند نقش آفرینی کند باید در این سند نام و وظایف او قید و لحاظ شود تا به موقع به وظیفه خود عمل کند. در غیر این صورت باید پاسخگو باشد چرا که به اهداف صنعتی نخواهیم رسید و آسیب خواهیم دید.

وی با بیان اینکه سند توسعه صنعتی باید در طول زمان مورد بازبینی قرار گیرد، گفت: اصلاحات موردی اینگونه اسناد بسیار ضروری و مهم است اما نکته مهمتر این است که چنین سیاست های بلندمدتی نباید با رفت و آمد دولتها دستخوش تغییرات اساسی شده و یا کنار گذاشته شوند.

خالقی با تصریح بر اینکه ما تا به حال نقشه اجرایی نداشتیم چون اراده ای برای اجرای اسناد نبوده است، گفت: آنچه که اتفاق افتاده بیشتر شعار و صحبت بوده و لذا نیازمند هماهنگی های بیشتر و خودداری از اقدامات جزیره ای و سلیقه ای هستیم.

وجود 40 تا 70 هزار طرح نیمه تمام و پراکنده صنعتی

الهام پیروز، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مورد گفت: یکی از مهمترین چالش های وزارتخانه در بخش صنعت وجود طرح های بی شمار نیمه تمام و پراکنده در کشور است.

وی با اشاره به اینکه تعداد این طرح ها بین 40 تا 70 هزار طرح است، افزود: برخی از این طرح ها ممکن است ابطال شده باشند اما به هر حال نیمه تمام ماندند که برای ساماندهی این طرح ها نیازمند شناسایی بهترین مناطق برای استقرار صنایع مختلف بودیم.

پیروز ادامه داد: ما اسناد آمایش استانی را که از طریق سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده برای هر استان بررسی کردیم و کمیته ای را متشکل از همه ذی نفعان استان یعنی سازمان برنامه و بودجه استانی، خانه صنعت و معدن و استانداری و غیره تشکیل دادیم و قرار بر این شده که استانها طی یک سال اسناد آمایشی خود را بررسی کرده و در صورت نیاز به بازنگری، آن ها را به سازمان برنامه و بودجه کل کشور اعلام کنند.

وی با بیان اینکه همه اسناد نیازمند بازنگری هستند گفت: مثلاً در زمینه فولاد با توجه به پیشرفت های جهانی، باید اسناد را به روزرسانی کرده و سند و راهبردی متناسب تدوین کنیم و اطلاعات درستی را در اختیار سرمایه گذار قرار دادیم.

پیروز با بیان اینکه تعیین عدد و رقم در سند کار درستی نیست، تأکید کرد: ما باید صنایع اشباع را به سرمایه گذاران معرفی کنیم تا خودشان تصمیم بگیرند که ورود کنند یا خیر.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید