اهمیت نظارت وزارت صمت بر خودروسازان مونتاژی در مناطق آزاد

0
خودرو
خودرو

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: اکثر کارخانجات تولید خودرو‌های مونتاژی در کشور در مناطق آزاد دایر هستند و هزینه‌های سربار سایر خودروسازان در داخل کشور را ندارند.

به گزارش نبض صنعت، سلمان ابراهیمی نژاد می گوید: وزارت صمت باید به مسئله قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی داخل کشور ورود کند.

یکی از خودروساز‌های مونتاژی، خودرویی را با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرده، در حالی که در بازار‌های کشور‌های همسایه قیمت این خودرو ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار است.

در بازار‌های کشور‌های همسایه مانند قطر، با یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان یا حدود ۶۰ هزار دلار، می‌توان مرسدس بنز سی ۴۰۰ مدل ۲۰۲۲ خریداری کرد.

خودروساز‌های مونتاژی در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰، ۵ تا ۱۱،۵ درصد از سهم تولید خودرو را در اختیار گرفتند. بنابراین کارشناسان صنعت خودرو توصیه می کنند که وزارت صمت باید نظارت جدی روی قیمت گذاری این خودرو‌ها انجام دهد.

با توجه به گفته‌های احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی را هیئت مدیره شرکت‌های خودروسازی برعهده داشته و سازمان حمایت در این حوزه نقش ناظر را به عهده دارد. این نحوه قیمت‌گذاری نیز بر اساس فرمول هیئت تعیین و تصویب سازمان حمایت است.

پیش از این نیز رئیس شورای رقابت ضمن تاکید بر این نکته که شورای رقابت مسئولیتی در این حوزه ندارد گفته بود بحث قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی فعلا بر عهده شورای رقابت نیست و سازمان حمایت در این حوزه بر روی قیمت‌ها نظارت می‌کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید