19.9 C
Tehran
خرداد ۱, ۱۴۰۳, ۸:۳۳ ب.ظ
خانه تازه ها صادرات مواد غذایی با چه موانعی روبروست؟

صادرات مواد غذایی با چه موانعی روبروست؟

0
امنیت غذایی
نشست دلایل «عقب ماندگی ایران در صادرات مواد غذایی نسبت به کشور‌های همسایه» در حاشیه دومین روز نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در غرفه دنیای اقتصاد با حضور صاحب‌نظران این بخش برگزار شد.

به گزارش نبض صنعت، در این نشست ابوالحسن خلیلی رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با اشاره به آمار صادرات در سال گذشته، گفت که در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن غذای فرآوری شده به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار توسط واحدهای تولیدی صادر شده است. این رقم، بالاترین رقم صادرات صنایع غذایی در تاریخ ایران به شمار می‌رود.

با وجود این دستاورد قابل توجه، خلیلی سوالی مهم را مطرح کرد: ظرفیت‌های ایجاد شده در واحدهای تولیدی صنایع غذایی، آیا متناسب با شرایط موجود در کشور است؟

مسعود توتونچیان، مدیرعامل صنایع غذایی سحر همدان، در اظهاراتی به چالش‌های صادرات در ایران اشاره کرد و گفت که در کشور فرهنگ و ارزش صادرات جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده است.

او همچنین به نبود بسترهای مناسب برای صادرات و عدم هماهنگی بین ارکان حاکمیت در این زمینه اشاره کرد و گفت که این مشکلات، موانع متعددی را برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند.

توتونچیان معتقد است، در حال حاضر شاهد عدم هماهنگی بین برخی از ارکان حاکمیت در زمینه صادرات هستیم این عدم هماهنگی، مانع اصلی بر سر راه توسعه صادرات و رسیدن صادرکنندگان ایرانی به سهم واقعی خود در بازارهای بین‌المللی است.

پیمان فرشچی مدیر توسعه بازار داخلی و خارجی گروه تولیدی- صنعتی یک و یک هم در این نشست به این نکته اشاره کرد که اصل اساسی اینکه واحدهای تولیدی بتوانند در بحث صادرات صنایع غذایی موفق باشند به این مقوله برمی‌گردد که بتوانند روابط مالی خود با دنیا را تنظیم کنند، زمانی که این اتفاق رخ دهد می‌توان بخشی از بازارهای صادراتی را به دست آورد.

فرشچی در ادامه افزود: ما در حال حاضر شاهد این هستیم که تمام تولیدکنندگان صنایع غذایی در ایران توانسته‌اند با تمام مشکلات کالای خود را به بسیاری کشورها صادرکنند و حوزه کاری خود را توسعه دهند.

محمد رحیمی، رئیس هیات مدیره گروه صنعتی کاله، در اظهاراتی به اهمیت تعامل با دنیا برای توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: اگر برای تعامل با دنیا چاره‌ای نیاندیشیم، صادرات را از دست خواهیم داد.

وی به تجربه گروه صنعتی کاله در صادرات به آفریقا اشاره کرد و گفت که این شرکت حدود دو سال است که صادرات به این قاره را آغاز کرده است، اما هنوز این فرآیند به طور کامل نهایی نشده است.

رحیمی دلیل این موضوع را عدم وجود روابط رسمی تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی عنوان کرد و گفت که در حال حاضر کالای ایرانی به صورت رسمی وارد این کشورها نمی‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید