مبارزه با قاچاق لوازم خانگی چگونه قیمتها را افزایش می دهد؟

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی

با توجه به سهم 30 تا 40 درصدی قاچاق در بازار لوازم خانگی، فعالان مبارزه با قاچاق کالا معتقدند اجرای طرح های برخورد با قاچاق لوازم خانگی عاملی برای افزایش قیمت این محصولات در بازار است.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، فعالان صنعت لوازم خانگی همواره از قاچاق لوازم خانگی و عرضه کالاهای خارجی با قیمتی پایینتر از تولیدات داخل گلایه دارند و مبارزه با قاچاقچیان را راهی برای تقویت تولیدات داخلی عنوان می کنند. این در حالی است که دست اندرکاران مبارزه با کالاهای قاچاق، پایین آمدن حضور کالاهای قاچاق در بازار را عاملی برای گرانی لوازم خانگی می دانند.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سال 97 تاکنون و تاکید بر ادامه این ممنوعیت در سال جاری از سوی رئیس جمهور نشان داد که با ممنوعیت واردات رسمی، قاچاق جایگزین این واردات خواهد شد اما در همین حال اگر جلوی ورود کالای قاچاق به بازار هم بیشتر از قبل گرفته شود، انحصاری شدن بازار و در نتیجه گرانی تولیدات داخلی را به همراه خواهد داشت.

امیرمحمد پرهام فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مورد معتقد است: اگر تولیدکننده داخلی، بازار را به نحو مناسبی تأمین می کرد دیگر بعد از اجرای هر طرح مبارزه با قاچاق کالا، قیمت ها افزایشی نمی شدند. اما چون تأمین در بازار دچار مشکل است هر طرحی هم که برای مبارزه با قاچاق اجرا کنیم بلافاصله اثرش را روی قیمت ها می گذارد به طوری که گویا کالای قاچاق سهمی در تأمین بازار دارد.

وی در عین حال گفت: طی این چهار سالکه واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع شده اتفاقات خوبی در بخش تولید افتاده که هیچ تردیدی هم در آن نیست اما مشکل این است که کالای تولید داخل به اندازه نیاز بازار تأمین نمی شود.

وی با بیان اینکه تقاضا در بازار برای کالای مطلوب با قیمت مناسب همواره وجود داشته و دارد، افزود: اگر تولیدکننده ایرانی توانست در این بازار سهم خودش را پیدا کند که عالی است اما متاسفانه در برخی گروه های لوازم خانگی داخلی، میزان تولید ما حداکثر 15 تا 20 درصداز نیاز بازار را جواب می دهد.
مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه جاروبرقی و مایکروفر میزان تولید کمتر از میزان تقاضا است و یا مثلا ماشین لباسشویی که در داخل تولید می شود از نظر قیمت و کیفیت با کالای خارجی خیلی فاصله دارد.
پرهام فر همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری و گلایه ایشان از افزایش قیمت ها و نادیده گرفته شدن حقوق مصرف کننده اشاره کرد و گفت: صرف اینکه بگوییم با ممنوعیت و محدودیت از تولید حمایت کردیم درست نیست چراکه حداقل تجربه سه، چهار سال اخیر این را نشان نمی دهد.
مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه کالاهای لوازم خانگی با همکاری تولیدکنندگان داخلی مشمول شناسه کالا و کد رهگیری شدند، گفت: یکی از خاصیت های کد رهگیری این است که تعداد دقیق تولید محصولات لوازم خانگی را مشخص می کند آن وقت وزارت صمت هم با یک برآورد درست از مصرف کالا در داخل می تواند تناسبی بین آنها برقرار کند و جلوی قاچاق و واردات را بگیرد و 100 درصد کالاها از کانال داخلی تولید و تأمین شود، اما متاسفانه این کار انجام نمی شود.

بیشترین حجم کشفیات قاچاق به لوازم خانگی اختصاص دارد

مصطفی پورکاظم شایسته، معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این مورد معتقد است:  اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پرونده ها را دارد در حوزه لوازم خانگی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 14.3 درصد از کشفیات قاچاق، لوازم خانگی بوده است، گفت: ما امسال و سال 1401 باید این حجم از قاچاق را به زیر 10 درصد برسانیم.

وی از برخورد هماهنگ شده با چند باند سازمان یافته و کلان در حوزه قاچاق لوازم خانگی در غرب و جنوب کشور خبر داد و گفت: حجم قابل توجهی از این انبارهای قاچاق مصادره شد.

نباید قیمت لوازم خانگی داخلی را با کالای قاچاق مقایسه کرد

در این شرایط، فعالان صنعت لوازم خانگی معتقدند کالای قاچاق مشمول بسیاری از هزینه های مرتب بر تولید داخل نیست و به همین دلیل ارزانتر از تولیدات داخلی است.

عباس ابهری، فعال صنعت لوازم خانگی نیز در این مورد معتقد است: میزان قاچاق لوازم خانگی، عدد بسیار بزرگی برای صنعت لوازم خانگی است به طوری که هم مصرف کننده را در امر خرید تحت الشعاع قرار می دهد و هم اینکه برای تولیدکننده که در این حوزه سرمایه گذاری کرده یک چالش بزرگ محسوب می شود.

وی با اشاره به حضور کالای قاچاق بی کیفیت در داخل کشور و کف بازار، افزود: قاچاق کالا، صنعت لوازم خانگی را با مخاطرات شدیدی روبرو کرده و البته این قضیه در صنعت لوازم خانگی کوچک به مراتب بیشتر است چرا که به راحتی قابل حمل و نقل و جابجایی است.

بازار لوازم خانگی
بازار لوازم خانگی

این فعال صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: بحث ورود و یا عدم ورود کالای خارجی از مبادی قانونی کشور یک بحث است که نیاز به یک برنامه راهبردی دارد اما تصمیمات اشتباهی هم که در صنعت لوازم خانگی گرفته می شود منجر به تشدید قاچاق کالا می شود.

ابهری معتقد است: در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها باید به نحوی حرکت کرد که شرایط برای عوامل قاچاق محدود و این کار، غیراقتصادی و بدون صرفه شود.
وی تصریح کرد: اگر چه واردات کالای لوازم خانگی از حدود 4 سال قبل ممنوع شده اما قاچاق کالا همچنان وجود دارد به طوری که روزانه شاهد جدیدترین مدل های لوازم خانگی در بازار در کنار تولیدات داخلی هستیم.
وی یادآور شد: میزان جاروبرقی که در داخل تولید شده نه تنها نیاز داخل را برآورده می کند بلکه بیشتر از نیاز هم وجود دارد به طوری که انبارها پر از جاروبرقی تولید داخل است و از نظر کیفی نیز تفاوت زیادی با نمونه خارجی ندارند.
ابهری گفت: صنعت لوازم خانگی بعد از تحریم ها تازه در مسیر شکوفایی قدم برداشته و اگر فرصت دهیم طی دو سال آینده تراز تجاری و اقتصادی آن مثبت خواهد شد.
وی همچنین در مورد تفاوت قیمت لوازم خانگی تولید داخل و قاچاق گفت: کالای خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود کدام حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت می کند که با قیمت تولید داخل تفاوتی نداشته باشد؟ بنابراین نباید قیمت کالای تولید داخل را با قیمت کالای قاچاق که هیچ عوارض گمرکی و مالیاتی پرداخت نمی کند مقایسه کرد.

یکه تازی گرانفروشان لوازم خانگی

با تشدید ممنوعیت واردات رسمی لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی با این توجیه که قیمت مواد اولیه موردنیازشان افزایش یافته نسبت به بالابردن قیمت تولیداتشان اقدام کردند که این موضوع مورد انتقاد مردم، دولتی ها و حتی مقام معظم رهبری قرار گرفت.

در پی این اتفاق، وزارت صمت ضرب الاجلی را برای گرانفروشان صادر کرد که تا شنبه هفته جاری نسبت به بازگرداندن قیمت تولیداتشان به نرخ های قبلی اقدام کنند. اما در نهایت، این وزارتخانه هم نتوانست حریف گرانفروشان شود و برخی شرکتها حاضر به بازگرداندن قیمتهایشان نشدند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این مورد گفت: از بین 8 شرکت تولیدکننده لوازم خانگی که افزایش قیمت را از مهرماه آغاز کرده بودند، تعدادی کاهش قیمت را اعمال کرده اند اما برخی از واحدهای تولیدی هنوز تصمیمی برای کاهش قیمت نگرفته اند.

به گفته وی، طی ماه های اخیر، برخی شرکت‌های لوازم خانگی اقدام به افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت لوازم خانگی کرده بودند اما پس از اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، برخی از آنها قیمت‌ها را به نرخ‌های قبل برگرداندند.

در هر حال، ایجاد هرنوع ممنوعیت و محدودیت به تنهایی در واردات کالاها اثرات منفی بر بازار، قیمتها و کیفیت تولیدات خواهد داشت. از این رو دستگاه های مربوطه باید ضمن کنترل دقیق محصولات تولید داخل، طوری اقدام کنند که منجر به رشد کیفیت و قیمت محصولات داخلی شود و رضایت مردم را در پی داشته باشد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید